Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-19, 16:55
  #1
Medlem
Slovoviks avatar
Konservatism är en ideologi som inte har någon utopi. Riktig konservatism förespråkar inte att samhället ska se ut på det ena eller det andra sättet, för nästan alla målbilder av den sorten kommer vara bristfälliga på något sätt. Konservatismen verkar snarare fokusera på hur utvecklingen av samhället ska se ut, med försiktiga reformer och ett kritiskt förhållningssätt.

Värdekonservatismen däremot har väldigt starka bilder av hur samhället ska se ut, med idéer om låg invandring, sexuell återhållsamhet, en sorts jobbdisciplin, hårda straff på brott, förbud mot vissa varor (som alkohol eller tobak eller olika sorters droger), kristendomsundervisning i skolan, monarki etc.

Så till min fråga; Är värdekonservatism en sorts konservatism?
Citera
2015-04-19, 18:03
  #2
Medlem
Finisterres avatar
Ja, allt det där är konservativt.

Det första du beskriver är hur en konservativ attityd ofta sett ut i praktisk politik, att ett demokratiskt system är bättre än revolution.
Citera
2015-04-19, 18:40
  #3
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Ja, allt det där är konservativt.

Det första du beskriver är hur en konservativ attityd ofta sett ut i praktisk politik, att ett demokratiskt system är bättre än revolution.

Men hur går värderingarna ihop med faktumet att konservatismen saknar ett målsamhälle?
Citera
2015-04-19, 19:08
  #4
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Konservatism är en ideologi som inte har någon utopi. Riktig konservatism förespråkar inte att samhället ska se ut på det ena eller det andra sättet, för nästan alla målbilder av den sorten kommer vara bristfälliga på något sätt. Konservatismen verkar snarare fokusera på hur utvecklingen av samhället ska se ut, med försiktiga reformer och ett kritiskt förhållningssätt.

Värdekonservatismen däremot har väldigt starka bilder av hur samhället ska se ut, med idéer om låg invandring, sexuell återhållsamhet, en sorts jobbdisciplin, hårda straff på brott, förbud mot vissa varor (som alkohol eller tobak eller olika sorters droger), kristendomsundervisning i skolan, monarki etc.

Så till min fråga; Är värdekonservatism en sorts konservatism?

Ja, värdekonservatism är konservatism. Att vara konservativ innebär inte att man avfärdar tanken om förändringar, men att den som föreslår förändringar har bevisbördan, att det skall klarläggas vad som är problemet och att förändringen med tämligen hög grad av säkerhet åtgärdar problem och att förändringen sker försiktigt och eftertänksamt. I dagens Sverige torde de flesta värdekonservativa förespråka tämligen långtgående förändringar av samhället, så att det småningom finns mer som är värt att bevara.
Citera
2015-04-19, 19:13
  #5
Medlem
Finisterres avatar
Jag vet inte om det är ett faktum, så där bestämt.
Det är en vanlig beskrivning, exv. skolböcker om moderna ideologier nämner att Burke förfärades av franska revolutionen, och så växte något fram som man kallar konservatism. Jag tror inte Burke är viktig.

Konservativa har ju förstås uppfattningar om vad som är ett bra samhälle, även om de inte vill tvinga på alla en universalmodell.
Citera
2015-04-19, 22:19
  #6
Medlem
En person som påstår sig sitta inne med en ofelbar ritning för hur ett perfekt samhälle ser ut är fundamentalist och inte konservativ, i så måtto har du ju rätt. Däremot kan ju en konservativ anse att det finns vissa värderingsmässiga byggstenar som är så väletablerade av mänsklig erfarenhet att det är i det närmaste uteslutet att ett gott samhälle kan existera utan att dessa värden respekteras. Exakt hur dessa värden ska respekteras och hur de olika värdena ska vägas mot varandra kan dock skilja sig från ett samhälle till nästa.
Citera
2015-04-20, 11:14
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Jag vet inte om det är ett faktum, så där bestämt.
Det är en vanlig beskrivning, exv. skolböcker om moderna ideologier nämner att Burke förfärades av franska revolutionen, och så växte något fram som man kallar konservatism. Jag tror inte Burke är viktig.

Konservativa har ju förstås uppfattningar om vad som är ett bra samhälle, även om de inte vill tvinga på alla en universalmodell.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
En person som påstår sig sitta inne med en ofelbar ritning för hur ett perfekt samhälle ser ut är fundamentalist och inte konservativ, i så måtto har du ju rätt. Däremot kan ju en konservativ anse att det finns vissa värderingsmässiga byggstenar som är så väletablerade av mänsklig erfarenhet att det är i det närmaste uteslutet att ett gott samhälle kan existera utan att dessa värden respekteras. Exakt hur dessa värden ska respekteras och hur de olika värdena ska vägas mot varandra kan dock skilja sig från ett samhälle till nästa.

I anslutning till båda dessa inlägg vill jag gärna göra reklam för min recension av Staffan Olssons bok om konservatism, där en del av dessa problemställningar berörs.
(FB) Konservativa litteraturtips (Sammanfogat/Mod)
Citera
2015-04-20, 14:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Konservatism är en ideologi som inte har någon utopi. Riktig konservatism förespråkar inte att samhället ska se ut på det ena eller det andra sättet, för nästan alla målbilder av den sorten kommer vara bristfälliga på något sätt. Konservatismen verkar snarare fokusera på hur utvecklingen av samhället ska se ut, med försiktiga reformer och ett kritiskt förhållningssätt.

Värdekonservatismen däremot har väldigt starka bilder av hur samhället ska se ut, med idéer om låg invandring, sexuell återhållsamhet, en sorts jobbdisciplin, hårda straff på brott, förbud mot vissa varor (som alkohol eller tobak eller olika sorters droger), kristendomsundervisning i skolan, monarki etc.

Så till min fråga; Är värdekonservatism en sorts konservatism?

Konservativa värden är eviga och icke tidsbundna. Däremot kan de ta sig tidstypiska uttryck.
Citera
2015-05-21, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Konservatism är en ideologi som inte har någon utopi. Riktig konservatism förespråkar inte att samhället ska se ut på det ena eller det andra sättet, för nästan alla målbilder av den sorten kommer vara bristfälliga på något sätt. Konservatismen verkar snarare fokusera på hur utvecklingen av samhället ska se ut, med försiktiga reformer och ett kritiskt förhållningssätt.

Värdekonservatismen däremot har väldigt starka bilder av hur samhället ska se ut, med idéer om låg invandring, sexuell återhållsamhet, en sorts jobbdisciplin, hårda straff på brott, förbud mot vissa varor (som alkohol eller tobak eller olika sorters droger), kristendomsundervisning i skolan, monarki etc.

Så till min fråga; Är värdekonservatism en sorts konservatism?

Ytterst förvirtrat. 'värdekonservatism' är den sortens konservatism som är konservatism I den form underforumet handlar om. Termen skapades just för att skilja ideologisk konservatism från attityden konservatism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback