Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-19, 13:31
  #1
Medlem
Passifloras avatar
Magnesiumolja är ju bara något slags salt som innehåller mycket magnesium som sedan blandas med vatten. Sen så smörjer man in kroppen med det och då ska det tydligen gå direkt ut i blodet så att kroppen sedan kan ta upp den mängd som det behöver.

Fördelen mot vanliga magnesium-tabletter ska tydligen vara att mycket av det magnesium som finns i tabletterna förstörs av magen och levern.

Tar kroppen upp magnesium genom huden eller är det en bluff?
Citera
2015-04-19, 13:41
  #2
Medlem
Louises avatar
En av de stora fördelarna med att ha hud är att man därmed har en barriär mot omgivningen. Huden har inga egenskaper som gör att den tar upp ämnen från omgivningen och transporterar in dem i blodomloppet, däremot har den många egenskaper som stoppar ämnen i omgivningen från att passera in i blodomloppet.

Enligt en studie ska omfattande och tidskrävande magnesiumoljebad leda till högre koncentrationer av magnesium i blodet:
http://www.mgwater.com/transdermal.shtml

Studien har inte genomgått sedvanlig peer reviewing, och den har inte publicerats i någon akademisk tidskrift. Jag litar inte på den, och även om jag gjorde det skulle jag hellre äta mer spenat än att hålla på och slabba med oljor i tid och otid.
Citera
2015-04-19, 15:27
  #3
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
En av de stora fördelarna med att ha hud är att man därmed har en barriär mot omgivningen. Huden har inga egenskaper som gör att den tar upp ämnen från omgivningen och transporterar in dem i blodomloppet, däremot har den många egenskaper som stoppar ämnen i omgivningen från att passera in i blodomloppet.

Enligt en studie ska omfattande och tidskrävande magnesiumoljebad leda till högre koncentrationer av magnesium i blodet:
http://www.mgwater.com/transdermal.shtml

Studien har inte genomgått sedvanlig peer reviewing, och den har inte publicerats i någon akademisk tidskrift. Jag litar inte på den, och även om jag gjorde det skulle jag hellre äta mer spenat än att hålla på och slabba med oljor i tid och otid.

Ett stort faktafel. Huden kan visst plocka upp ämnen och föra dem till blodomloppet. Det finns ex. läkemedel som appliceras på huden och tas upp till blodet.
Citera
2015-04-19, 15:35
  #4
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOmogenBanan
Ett stort faktafel. Huden kan visst plocka upp ämnen och föra dem till blodomloppet. Det finns ex. läkemedel som appliceras på huden och tas upp till blodet.
Ja, jag uttryckte mig visst för kategoriskt, sorry. Den stora frågan i det här sammanhanget blir då om magesiumolja har sådana egenskaper att huden absorberar och skickar vidare de önskade substanserna. Jag hittar inga vidare belägg för att så skulle vara fallet.
Citera
2015-04-19, 21:34
  #5
Medlem
Fungerar alldeles utmärkt. https://www.youtube.com/watch?v=dN1CvC-38k4
Citera
2015-04-20, 00:15
  #6
Medlem
Roligt, en fortsättning på kolloidalt silver och guld..

Snart undrar man hur vi överlever med alla dessa mineralbrister som det tas ockerpriser för att bota.
Citera
2015-04-25, 15:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Roligt, en fortsättning på kolloidalt silver och guld..

Snart undrar man hur vi överlever med alla dessa mineralbrister som det tas ockerpriser för att bota.
Faktum är att magnesiumbrist är en realitet för ganska många i västvärlden idag, eftersom åkerjordarna urlakas allt mer. Lösningen behöver inte heta kosttillskott - magnesium finns det gott om i pumpafrön och solrosfrön, mandel, cashewnötter, paranötter till exempel. Det är förmodligen klokast att inta magnesium den naturliga vägen.
Citera
2015-04-25, 18:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Faktum är att magnesiumbrist är en realitet för ganska många i västvärlden idag, eftersom åkerjordarna urlakas allt mer. Lösningen behöver inte heta kosttillskott - magnesium finns det gott om i pumpafrön och solrosfrön, mandel, cashewnötter, paranötter till exempel. Det är förmodligen klokast att inta magnesium den naturliga vägen.

Oj, ursäkta. Jag talade ur okunskap.
Biotillgängligheten för olivolja med lite magnesiumoxid baddat på huden kan man nog tänka sig är svag, så mycket riktigt verkar det klokast att helt enkelt ta en tablett eller justera dieten.

Alltid lär man sig något nytt.
Citera
2015-04-26, 15:47
  #9
Medlem
Bertil85s avatar
Det finns en hel del knarkare på detta forum som skriver att de tar magnesium tabletter.

Det kan inte vara bra för levern och eller blodet. Ska påminna dem om det.

Vet ej om magnesium tas upp genom huden så tyvärr.
Citera
2017-12-26, 11:22
  #10
Medlem
Önskar att alla som skriver hänvisar till källan, och inte någon blogg utan vetenskapliga studier.
Citera
2023-09-02, 10:20
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det finns en hel del knarkare på detta forum som skriver att de tar magnesium tabletter.

Det kan inte vara bra för levern och eller blodet. Ska påminna dem om det.

Vet ej om magnesium tas upp genom huden så tyvärr.

"Det kan inte vara bra för levern och eller blodet"

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback