Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-19, 10:39
  #1
Medlem
JoaquinPhoenixs avatar
Vad tror ni?

En människa teleporteras med enbart det han/hon har på sig till t.ex. år 1000 AD. Hur länge överlever man och vad gör man för överleva?

Hamnar man i Nordamerika är man ju körd direkt känns det som iallfall...

Jag skulle satsa på att medicinsk karriär pga. min expertis i inom området. Man får nog söka sig till ett kloster där de blir imponerade av ens färdigheter och kan erbjuda en mat och husrum så man överlever ett tag iallfall. Jag kan lite latin så de kommer nog ta en relativt seriöst. Man får imponera dem med ens klocka och skor.

Dock vad är chansen att de inte bara slår ihjäl en när man vandrar in i närmaste by med konstiga kläder, vita tänder, talar ej samma språk, betydligt längre än dem och mycket renare.

konferera
Citera
2015-04-19, 10:44
  #2
Medlem
Jag hade utgett mig för att vara ett helgon.
Gått runt på landsbygderna i Europa och samlat på mig mer och mer anhängare.
Bildat en enorm personkult.
Hade då och då rabblat olika filmcitat hög för mig själv som om jag talade i tungor.
Citera
2015-04-19, 11:06
  #3
Medlem
Skönt tänk.. Gillar ovanstående förslag, det mdd filmer måste ju va rena guldgruvan, börjar de tveka lite så kör man bara "what we do in life....."

Jag hade nog bara blivit förslavad eller något, ser fan inte mig själv överleva där. Förmodligen har vi haft råd att skapa oss en "moral" vilket är sånt bs egentligen, att deras sätt och överleva på hade slagit skräck i en.

Hade man fått önska så är ju att knulla in sig i någon mäktig adlig familj o föredra, tillräckligt rika men ändå inte hotade ifall vindarna av ändring kommer. Soldat går bort direkt. Man får också passa sig för o inte veta för mkt, så de inte tror man är häxa. Men drömmen vore väl isf bli köpman av något slag.
Citera
2015-04-19, 11:11
  #4
Medlem
Ackesnacks avatar
Ja, varför skulle vi inte? Med kunskapen vi besitter jämfört med genomsnittlige på medeltiden borde vi kunna åtminstone överleva.........
Citera
2015-04-19, 11:45
  #5
Medlem
smurflers avatar
Jag tror att en på tusen i västerländska länder idag skulle överleva på medeltiden. Ju mer högutbildade och akademiska, ju sämre överlevnadsförmåga.

Ni måste tänka över några saker;

Ett, ni kommer antagligen inte att kunna prata med någon. Även om ni talar samma språk, så är ordbruk, grammatik och fraser helt annorlunda. Och det skulle inte göra er gott, om ni pratade så underligt.

Två, era kunskaper skulle lika gärna kunna få er att bli klassade som häxa, trollkarl, satansdyrkare eller något annat. Att använda moderna medicinska tekniker kan ni ju bara fetglömma.

Teknik var i många fall helvetets påfund. Nu tror jag inte att majoriteten av de som tror sig vara över medel skulle kunna ens hälften av det som byggdes på den tiden dock.

Då tänker ni kanske "Men då kan vi bara undvika människor och bo i skogen då!". Ja, visst. Hur många av er kan egentligen odla, jaga, rensa inälvor, stycka, veta vilka bär och svampar man kan äta, bygga hus, tillverka redskap och så vidare? Ni skulle vara på botten av mänskligheten på den tiden. För moderna människor kan ofta inte ett skit.

Däremot några afrikaner som bor i hyddor i dagsläget skulle säkert klara sig ypperligt på medeltiden, så länge de inte blev inslängda i någon stad.
Citera
2015-04-19, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Jag skulle satsa på att medicinsk karriär pga. min expertis i inom området.
Hur stor är denna expertis om du saknar tillgång till alla moderna mediciner och instrument? Du är säkert bättre på att hålla rent i sår vilket statistiskt sätt gör att fler av dina patienter överlever, men faran ligger i att du utgett dig för att vara expert som använder mystiska metoder och så dör i alla fall en patient. Risken är att du blir kallad häxa eller charlatan. Medicin är ett rätt riskabelt fält att ge sig in på.
Citat:
Dock vad är chansen att de inte bara slår ihjäl en när man vandrar in i närmaste by med konstiga kläder, vita tänder, talar ej samma språk, betydligt längre än dem och mycket renare.
I en by kommer de kanske ta dig för en utländsk adelsman just för att du ser så välklädd och frisk ut så på kort sikt klarar du dig nog där. Vita tänder förstår jag inte vad problemet skulle vara med. Det där med att folk på medeltiden hade så dåliga tänder är en myt.

I boken "Lest darkness fall" där en historiker hamnar tillbaka till romarriket inleder han sin karriär med att tillverka konjak, vilket känns säkrare för att inte dra på sig för mycket oönskad uppmärksamhet. I ett senare stadium börjar han tillverka linser, bygga teleskop och sätter upp en optisk telegraf.
Citera
2015-04-19, 12:04
  #7
Medlem
försiktigt. Tala inte om det decimala talsystemet, då det inte var antaget i europa än. nollan var ett hot mot gud och vatikanen. onda män.....

tala inte om planetsystemet och solens placering heller. Inte heller om oljekrisen 1973 eller flygplan som far in i wtc 2001. Bygg inga rondellhundar med ansikten av nån profet - det gav dödsstraff redan då.

Res istället en runa som kan stå kvar till denna dag och lista alla onda män du känner, namn, gärning och födelseplats. Kalla dej sedan för Nåstradamus den förste och bygg en båt o far över atlanten med vikingarna en gång till. Kalla platsen för Borås, Manhatten, London, Tåkjo eller nåt som framtiden hade lyft ett ögonbryn till. Börja dela ut barnbidrag och sätt upp en skylt "Internetcafé 15min - 20c" och bygg ett tidigt ex av The Georgia Guidestones

Upptäck sedan Grafen och beskriv C60-molekylen i tre dimensioner.

skriv en bok och göm den

lycka till
__________________
Senast redigerad av mulllrik 2015-04-19 kl. 12:10.
Citera
2015-04-19, 12:43
  #8
Medlem
Ptolemaioss avatar
Svårast blir nog första tiden. Vilken halvsvulten sate skulle ge en underlig människa mat och dryck? Om man skulle finna arbete skulle man knappt orka med, då allt från hygien och bakteriefloran till mat och dryck troligen skulle göra oss sjuka tills kroppen och immunförsvaret vant sig (om man överlever dvs.).
Citera
2015-04-19, 13:06
  #9
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Jag tror att en på tusen i västerländska länder idag skulle överleva på medeltiden. Ju mer högutbildade och akademiska, ju sämre överlevnadsförmåga.

Beror helt och hållet på vad personerna i fråga är utbildade inom. En person som kan läsa och skriva latin likväl som klassisk grekiska skulle kunna leva ett bekvämt liv som översättare av gamla dokument, eller kanske till och med kunnat öppna en skola. En matematiker skulle även kunna leva bra genom sina banbrytande kunskaper för tiden vilket skulle innebära att han/hon troligen skulle bli anställd av en högt uppsatt och förmögen person i samhället.
Ingenjörer eller dylika utbildningar lär även kunna klara sig galant då samhällen alltid har haft behov av sådan personal.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Ett, ni kommer antagligen inte att kunna prata med någon. Även om ni talar samma språk, så är ordbruk, grammatik och fraser helt annorlunda. Och det skulle inte göra er gott, om ni pratade så underligt.

Finns alltid olika sätt man kan göra sig förstådd på bortsett från en komplett förståelse för ett samhälles språk, dialekt och annat språkbruk. Så länge man har något att erbjuda samhället som väcker intresse hos rätt personer så kan man alltid sedan få hjälp med att utveckla sin egen förståelse för det lokala språkbruket.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Två, era kunskaper skulle lika gärna kunna få er att bli klassade som häxa, trollkarl, satansdyrkare eller något annat. Att använda moderna medicinska tekniker kan ni ju bara fetglömma.
Varför skulle man bortse från moderna medicinska tekniker bara för att de inte är upptäckta ännu? Om något så lär detta innebära att man får en större chans att nå ryktbarhet och således kan komma i anställning hos någon viktig person vilket innebär ett bekvämare liv för en själv.
Gällande att man skulle bli anklagad som häxa eller satansdyrkare pågrund av ens kunskaper är detta tämligen befängt så länge du inte bryter mot uppenbara normer såsom att fördöma Jesus eller dylikt. Om folk frågar var du har lärt dig dina kunskaper kan du alltid dra till med att du lärde dem i något exotiskt land såsom Bysantiska riket eller Al-Andalus.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Teknik var i många fall helvetets påfund. Nu tror jag inte att majoriteten av de som tror sig vara över medel skulle kunna ens hälften av det som byggdes på den tiden dock.

Nej, teknik var inte satans påfund förr i tiden. I alla tider har nya teknologiska framsteg uppskattats, så länge de inte bryter mot grundläggande kulturella eller religiösa normer. Att tro att du skulle bli lynchad av en befolkning för att du visar dem sätt att göra sin vardag lättare är befängt. Om folk är skeptiska till vad du bygger åt dem kan du alltid säga att det är senaste flugan i huvudstaden eller dylikt.
Citera
2015-04-19, 13:56
  #10
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Jag hade utgett mig för att vara ett helgon.
Gått runt på landsbygderna i Europa och samlat på mig mer och mer anhängare.
Bildat en enorm personkult.
Hade då och då rabblat olika filmcitat hög för mig själv som om jag talade i tungor.
Du hade inte överlevt en sekund om du inte kan din bibel utantill på latin. Annars hade du snarare torterats och blivit bränd som häxa eller satanist.
Citera
2015-04-19, 17:17
  #11
Medlem
Credevitas avatar
Jag tror folk överskattar medeltidsmänniskans gästvänlighet. Nya medicinska kunskaper? Visst, sålänge de inte är för revolutionerande. Helt annan språkanvändning? Utan god förklaring kommer du åtminstone få ett par höjda ögonbryn. Utge sig för att vara ett helgon? Ungefär något sådant provade Jesus, och han blev inte äldre än 33.

En fråga jag har är dock: tror ni jag, i egenskap av frisk och stadig 2000-talsmänniska, hade behållt min ungefärliga livslängd? Alltså de 20-30 år extra som vi faktiskt talar om, eller hade den tidens sjukdomar med sin pest och all skit fördärvat min kropp direkt?
Citera
2015-04-19, 18:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Credevita
Jag tror folk överskattar medeltidsmänniskans gästvänlighet. Nya medicinska kunskaper? Visst, sålänge de inte är för revolutionerande. Helt annan språkanvändning? Utan god förklaring kommer du åtminstone få ett par höjda ögonbryn. Utge sig för att vara ett helgon? Ungefär något sådant provade Jesus, och han blev inte äldre än 33.

En fråga jag har är dock: tror ni jag, i egenskap av frisk och stadig 2000-talsmänniska, hade behållt min ungefärliga livslängd? Alltså de 20-30 år extra som vi faktiskt talar om, eller hade den tidens sjukdomar med sin pest och all skit fördärvat min kropp direkt?

Alltså anledningen till att medellivslängden var kortare då var ju för att folk dog av sjukdomar, våld och olyckor i mycket högre utsträckning än de gör idag. Inte för att de åldrades snabbare eller något sådant. Så du hade väl haft ungefär samma möjlighet att överleva som de medeltida människorna omkring dig, kanske något sämre med tanke på att ditt immunförsvar inte bör vara anpassat till deras virus och bakterieflora.

Dock bör det poängteras att en stor del av den lägre medellivslängden historiskt sett berodde på barn som dog under sina allra första levnadsår (när man är som känsligast för sjukdomar) och därför drog ned statistiken. Överlevde man sina första 5-10 år kunde man räkna med att bli något i stil med 50-60 år gammal i genomsnitt snarare än 30-35.
__________________
Senast redigerad av Lupu 2015-04-19 kl. 18:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback