2015-04-19, 08:41
Medlem
730221s avatar
Hoppas detta hamnar i rätt forum nu annars ber jag om ursäkt och moderator får flytta tråden till rätt sektion.

Jag skrev för många år sedan en liten skrift som publicerades på eget förlag. Skulle nu vilja göra den tillgänglig via datorn, gärna i pdf format.
Hur gör jag för att få skriften i pdf format? Är det bara att scanna in sidorna och spara dem som pdf? Finns det något bättre sätt?
Citera
2015-04-19, 10:06
Medlem
BNCs avatar
Det bästa är om du scannar den och sen kör in i ett OCR-program, exempelvis ABBYY FineReader som du då låter läsa in texten, korrekturläser, rättar och kör ut som Word-fil, sen kör du ut Word-filen till PDF.

Alternativt låter du bara FineReader läsa in texten och hoppas på att den är hyfsat okej, sen kan du passa på att rätta till diverse "fulheter" i scanningen inne i programmet, exempelvis klipper bort svarta ytor, rätar ut texten mm. Och till sist kör ut den som PDF direkt där ifrån, och då får den sökbar mm. genom att FineReader lagt till den inlästa texten "bakom" bilden du scannat.

Men, borde du inte ha originalet på dator redan? Eller är det så många år sen att du skrev på skrivmaskin?
Citera
2015-04-19, 13:03
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Det bästa är om du scannar den och sen kör in i ett OCR-program, exempelvis ABBYY FineReader som du då låter läsa in texten, korrekturläser, rättar och kör ut som Word-fil, sen kör du ut Word-filen till PDF.

Alternativt låter du bara FineReader läsa in texten och hoppas på att den är hyfsat okej, sen kan du passa på att rätta till diverse "fulheter" i scanningen inne i programmet, exempelvis klipper bort svarta ytor, rätar ut texten mm. Och till sist kör ut den som PDF direkt där ifrån, och då får den sökbar mm. genom att FineReader lagt till den inlästa texten "bakom" bilden du scannat.

Men, borde du inte ha originalet på dator redan? Eller är det så många år sen att du skrev på skrivmaskin?
Ok, tusen tack! Hoppas jag ska klara detta med mina begränsade datakunskaper.
Tyvärr finns det inget original kvar på någon dator :-( det hade ju sannerligen gjort saker lite lättare.
Citera
2015-04-19, 13:19
Medlem
730221s avatar
Finns det några gratisprogram motsvarande ABBYY FineReader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in