Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-18, 18:22
  #1
Medlem
pennoks avatar
tänkte starta denna tråd med enbart information om djuphavsfiske i Norge.

information så som platser beten och metoder uppskattas starkt i denna tråd. dela gärna med er.

jag börjar


Själva åker vi till lofoten varje år. Närmare bestämt till Nusfjord.
http://www.classicnorway.com/hotels/nusfjord
ligger på insidan av lofoten och därmed väldigt lättfiskat oavsett väder.
ligger mitt emellan nappa strömmen och en annan ström som båda går rakt igenom Lofoten. Så vill man så är det ca 11 sjömil så är man på andra sidan lofoten.
att vi väljer att återkomma till just nusfjord beror i första hand på det otroliga fisket och sedan det bra priset. ca 4000kr för en vecka med 21ft alu båtar med 60hp 4-taktare.

beten och metoder
de sista åren har vi när vi fiskat efter Torsk nästan uteslutande använt oss av svensekepirk.
Slang klädd 5/0-7/0 3-krok både uppe och nere på pirken. sedan en meter upp på carbontafsen sitter EN upphängare, bestående av en 4/0 trekrok med röd slang.

Vi letar toppar som brantar snabbt ifrån ca 20m ner till 60-80m och en förutsättning är att det skall finnas gott med sej vid topparna. annars letar vi vidare. släpper ner till sejen och rycker och pirkar som en galning tills en sej fastnat på upphängaren. (ofta chekad) sedan släpper vi ned fort som fan till botten. vanligt vis så brukar vi inte hinna ner fören det sitter ett par torskar på krokarna.

inte ovanligt om man träffar rätt på stället att dra 2 st 20kg+ vid varje nedsläpp

Fick detta tips av en lokal guide på lofoten och det ändrade fisket totalt för oss. den gången fiskade vi aktivt i ca 40 min och kom tillbaka med över 100kg ränsad och huvudlös torsk in till kajen. där guiden hade förberett en lokal fiskhandlare som (Tog han dom fisken)


Flundra fisket brukar vi bedriva på djup mellan 12m-40m uteslutande i små skär mellan avlånga kubbar och med sandbotten. max 50-70 m mellan kubbarna. anledningen är att vi enbart fiskar flundra vid skifte av tidvattnet. och befinner man sig då i en smal passage med sandbotten så blir det extra bra fart på vattnet. vilket resulterar i att mat ifrån botten grumlas upp småfisken blir aktiv och då också flundran. fisket bedrivs med vanlig jigg storm, Big bob eller dylikt. se bara till att använda en extra tre-krok som sitter tafsad en bit bak på jiggen rygg. flundran sliter sig lätt ifrån den fasta enkelkrok som sitter på jiggen. flundran brukar vara aktiv i 30min upp till en timme efter att vattnet har vänt. så se till att vara ute i god tid innan vattnet vänder. Men på en timme kan man dra många flundror under denna period. lagom matfisk anser jag vara från 10kg upp till max 35kg.

Att man skall släppa de mindre flundrorna är för mig och många andra insatta i flundra fisketet ett stort skämt. Minimimåttet för Hälleflundra är 80 cm. det finns mängder av flundra som är under 80 cm. så mycket att maten inte räcker till för dessa småttingar. Kveita över 80cm börjar bli en raritet och bör enligt min och många andras mening sättas tillbaka.


Det var allt för mig. Fyll gärna på med era erfarenheter nu

// Pennok / ber om ursäkt för eventuella stavfel och andra fel. så klagomål undanbedes
__________________
Senast redigerad av pennok 2015-04-18 kl. 18:27.
Citera
2015-04-18, 18:47
  #2
Medlem
adaxs avatar
Vilket fantastiskt ställe. Rejäl torsk på bilden.
Det vore en dröm att någon gång få tummen ur och ta sig iväg.
Är det dyrt för en weekend?
Citera
2015-04-18, 20:40
  #3
Medlem
Kan rekommendera Varyøya fiske camping dar Norges størsta Hälleflundra ar fångat.
Ha en fluga som upphangare på pirken så får ni en eller annat øring/lax.
Ar ni Oslo så kan jag rekommendera lax fiske i Hokksund 50 min med tåg fram stan, det ar javlig bra.
Ar sugen på att dra ivag med ett større gang så om ni har planer slå garna en pling
__________________
Senast redigerad av sydneystockholm 2015-04-18 kl. 20:44.
Citera
2015-04-18, 22:24
  #4
Medlem
pennoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Kan rekommendera Varyøya fiske camping dar Norges størsta Hälleflundra ar fångat.
Ha en fluga som upphangare på pirken så får ni en eller annat øring/lax.
Ar ni Oslo så kan jag rekommendera lax fiske i Hokksund 50 min med tåg fram stan, det ar javlig bra.
Ar sugen på att dra ivag med ett større gang så om ni har planer slå garna en pling


Hokksund ligger det längre in i landet?

har en större fiske båt i strömstad. någon som kan bekräfta om och vart skrejen letar sig in i oslofjorden? hade varit kul att dra ihop ett gäng båtar nästa vårför sydligt skrejfiske.
Citera
2015-04-18, 22:54
  #5
Medlem
pennoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adax
Vilket fantastiskt ställe. Rejäl torsk på bilden.
Det vore en dröm att någon gång få tummen ur och ta sig iväg.
Är det dyrt för en weekend?

ja det e sjuka fiskar. Även mitt i sommaren så är det inte omöjligt med torskar (skrej) upp emot 30kg

skulle tro att en weekend inte blir så dyr. Det beror på hur många ni är och vart i landet du bor.

Själva resan dit och hem kommer kosta oss ca 1000-1500kr per person då vi bor ganska långt ner i landet.

Då färjan över är dyr om man inte förbokar. Så det måste man se till att göra. Vid förbokning så kostar en personbil med släp 160 NOK. Förbokar man ej kostar det 1300 enkel resa.

Lättaste vägen till bodö (där bil-färgan till moskenes lofoten går ifrån) är att ta väg 95 över saltfjället i höjd med Arvidsjaur. Rak och fin väg (FLYGFÄLT ) ända till E6 utanför Bodö.
Dock så tror jag inte det kostar så mycket mer för en hel vecka. vi kommer vara där från den 20maj tom 28 maj det vill säga 8 dagar. då kostar det 4450kr per person när vi är 4st som delar på en 6bädds stuga. inkluderat i priset är då båtarna. Vill man så kan man klämma in 6 pers eller 8 personer(för det finns 8bäddars bodar) då blir det genast väldigt mycket billigare. men tycker att det är såpas billigt med runt 4papp för en vecka att det inte är något att fundera över.

Och har man inte utrustning men ändå vill pröva på så finns det att hyra både spö rulle och flytoverall till ett bra pris.

här har du aprillfiske från förra året.
https://www.youtube.com/watch?v=ek_vIVvZHd4

detta var i början på april. ca 3-4 veckor senare anlände vi och då var all snö borta och ett stabilt strålande väder med en medel temp på 15grader. är alltid varmt i luften vid lofoten iom att Golfströmmen rinner strax utanför och för med sig varma vindar. blir väldigt sällan minusgrader på lofoten ens mitt i vintern.
Citera
2015-04-20, 11:41
  #6
Medlem
SportquattroS1s avatar
Gränsen för djuphavsfiske brukar jag dra vid djup över 200 meter.

Dock mycket intressant att höra om fisket i Lofoten då jag är väldigt sugen på att ta mig dit. Denna tråd har potential och ska följas med spänning
Citera
2015-04-20, 12:44
  #7
Medlem
pennoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Gränsen för djuphavsfiske brukar jag dra vid djup över 200 meter.

Dock mycket intressant att höra om fisket i Lofoten då jag är väldigt sugen på att ta mig dit. Denna tråd har potential och ska följas med spänning

Jo djuphavsfiske kan man väl igentligen inte kalla fisket på 20m djup. Men låt oss säga havsfiske ist.

Ja vi åker varje år. hör av dig i början på nästa år om du är sugen på att hänga med. Finns säkerligen plats över.

Sänd pm om du är intresserad om vart du bor mm.

Kommer Ta mycket bilder och även köra med go-pro cam som är vattentät ned till 60m. Har byggt en anordning som jag fäster i det övre lekandet som kommer att rikta kameran i perfekt vinkel över både pirk och upphängare. så hoppas på många fina filmer. och hoppas på att fånga ett flundra hugg på film.

(hoppas inte linan ryker bara )

allt kommer att läggas upp och länkas i tråden



KOM MED FLERA TIPS NU. VET ATT DET FINNS MÅNGA SOM LIGGER INNE MED HETA PLATSER OCH FINA ERFARENHETER.
__________________
Senast redigerad av pennok 2015-04-20 kl. 13:18.
Citera
2015-05-15, 22:26
  #8
Medlem
pennoks avatar
nu bär det strax av.

Filmer och bilder kommer dagligen.
Citera
2015-05-15, 23:27
  #9
Medlem
Borhemmas avatar
Var på en ö som heter Fröja för många år sedan, och jävlar vilket roligt fiske vi hade! Blåste satan ett par dagar, men då fiskade vi inomskärs och fick riktigt fina blekor på trolling. Vilka kämpar dom är!

Skitfiske blabla, men hoppas på lite fina bilder framöver!
Nu blev jag ruskigt sugen på Norgefiske igen..
Citera
2015-05-23, 18:06
  #10
Medlem
pennoks avatar
Som vanligt när det gäller fiske är det ett jävla lotto med vädret. Men det är det som är lite av tjusningen. Kan väl säga att vi inte haft vädergudarna på våran sida än.

Dock har vi haft lyckan att få se späckhuggare.

Första dagen resulterade i liten fångst med småfisk. Då vi blev inblåsta och fick fiska grunt och inomskärs. har blåst 14-18 sekundmeter. Måste varit mycket gammal sjö som rullat in för det var enorma vågor...

Men här är lite bilder iaf på lite av våra småfiskar.

Fick väl ett 20 tal torskar med en maxvikt på 6-7kg.

http://www.ladda-upp.se/bilder/czmfyxpfsyzsw/

Men väderprognosen ser bättre ut framöver så hoppas på grov torsk och kveita

Hej så läng
__________________
Senast redigerad av pennok 2015-05-23 kl. 18:47.
Citera
2015-05-24, 16:49
  #11
Medlem
pennoks avatar
Såklart så har man åkt på halsfluss. Men skam den som ger sig. Bara att mata kroppen med alvedon och tramadol sedan på med mycket kläder och ut och fiska.

Dessvärre har det inte släppt ännu. Fortfarande riktigt dåligt fiske.
Sejen syns inte till varken på grynnor eller i vikar eller skallar långt ut.

Den torsk och långa och storsej vi fått är på slumpmässiga drifter på plan botten med ca 50-80m djup
men lite bilder får man väl bjuda på.

http://www.ladda-upp.se/editgallery.php?gallery=1216

Skall ut i natt igen och försöka få lite flundra.

Så vi får hoppas på en filmsnutt med ett riktigt monster
Citera
2015-05-25, 17:43
  #12
Medlem
pennoks avatar
Sämsta resan jag varit med om hittills i mitt liv. Har prövat allt mellan himmel och jord.

Fiskat på grunt vatten och på djupt vatten. sejen existerar nästan inte. jagat måsdyk, (jagat sill)

Har en fråga..

Finns extremt många späckhuggare i området. kan den ha jagat bort torsk och sej?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback