Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-07, 12:48
  #1
Avstängd
Tofsens avatar
Har en kompis som börjar närma sig 30. Han har tidigare arbetat med olika storters lagerjobb, budbil etc. Nu är han riktigt trött på det och är sugen på att skaffa sig en riktig utbildning (har bara gymnasiet). Han har tittat runt lite och kommit fram till att många utbildningar känns väldigt flummiga och man blir egentligen inte något när man läst färdigt dem så han funderar på något i stil med en Civilekonom eller Civilingengörutbildning. Dessa båda kommer att ta en tid samt att han förmodligen måste ta ett varv på komvux och göra högskoleprovet.

Vad har ni för råd till min kompis?

Många man pratar med säger att det är mer eller mindre inte är lönt, han skulle börjat för 5 år sedan och andra att utbildning oavsätt ålder är är bra. Nog kan det vara bra med utbildning men det är fortfarande tid och pengar samt att man lever väldigt snålt som student. Sen är det klart att det måste vara bättre med en hög utbildning vid 35 än bara gymnasiet.
Citera
2005-10-07, 12:55
  #2
Medlem
HonkenLarssons avatar
Jag ær 29 och børjade att før 6 månader sedan læsa till sjøbefæl i danmark. Ångrar det inte en sekund. Jag ær klar att børja arbeta om 4,5 år. Men då ingår 15 månader praktik i dom 4,5 åren, men skolan ær inte slut før det sen nær man jobbar på båt så kommer man forfarande att læsa antingen på ledig tid (man jobbar tre månader och ær ledig tre) eller så læser man på heltid. Hur som helt færdig med utbildnignen til 1:e styrman ær jag december 2013.

Kan samtidigt passa på att berætta lite om en gubbe som ær lite utav en studie hjælte før mig. Det ær min kamrats far som efter många år på ett løpandeband blev uppsagd i børjan av 90-talet. Han børjade efter uppsægningen att arbeta som 40+ åring på bensinstation, Han tyckte att detta var skit och plågades, han hade ju alltid velat bli lækare. Efter lite forskande och uppdaterande av betyg etc så børjade han læsa medicin. Han ær idag sedan några år tillbaka færdig lækare.
Citera
2005-10-07, 12:56
  #3
Medlem
InkoPinkos avatar
Självklart ska han studera vidare om han känner för det. Han har trots allt 35 yrkesverksamma år kvar av sitt liv, och då är det ju mycket värt att få arbeta med det man gillar.

Jag känner massor av kompisar som började plugga i 30-årsåldern, och det är absolut inget ovanligt!
Citera
2005-10-07, 12:58
  #4
Medlem
a4swes avatar
Mitt råd är kör hårt!
Efter 5+1 (komvux) skulle han vara klar om allt går enligt planerna och då är han ju bara 36, inte alls farligt ju.
Mina två tips är att titta närmare på är:
Tekniskt/naturvetenskapligt basår istället för komvux.
Högskoleingenjör istället för civilingenjör, om han är orolig för att vara för gammal.
Citera
2005-10-07, 13:04
  #5
Medlem
apanola IIs avatar
Instämmer med ovan, det är bara att köra på. Ingen ide att gå och harva i lågköne yrken som enbart är slitiga och noll utvecklande
Citera
2005-10-07, 14:13
  #6
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Vad har ni för råd till min kompis?

Om han inte pluggar vidare för att han tycker att är för gammal, så kommer han ju garanterat att ångra det när han fyller 35 och vet med sig dels att han har hela 30 år kvar i arbetslivet och dels att han då skulle haft en examen.

Sedan finns det en del andra aspekter. Livsinkomstmässigt kommer han antagligen inte att tjäna på att plugga vidare, absolut inte om han lånar fullt studiemedel under tiden. Å andra sidan finns det ju viktigare saker än en hög lön.
Citera
2005-10-07, 14:47
  #7
Medlem
belowyous avatar
klart att kompisen skall plugga vidare.
hur skulle det kännas att jobba ytterligare 30 år med något han inte vill, och när han blir äldre så tänker han "jag skulle ha pluggat vidare".
en utbildning sitter aldrig någonsin fel. såvida det inte är en Al-Quaida skola då, där har man inga vidare framtidsutsikter, eftersom man spränger sig själv.

mitt råd:
plugga på, kör hårt!

hur ofta hör man inte äldre beklaga sig över att "jag skulle pluggat när jag var yngre" och nu är de 40 år, vafan, det är fortfarande inte försent.
Citera
2005-10-07, 19:52
  #8
Medlem
Deannas avatar
Har en hel del 30+ och även några 40+ på min civilekonomutbildning. De brukar vara de mest motiverade eleverna.. En fördel är att de har varit ute i arbeteslivet en sväng, en klar fördel om man läser till civilekonom..
Citera
2005-10-07, 19:58
  #9
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har en hel del 30+ och även några 40+ på min civilekonomutbildning. De brukar vara de mest motiverade eleverna.. En fördel är att de har varit ute i arbeteslivet en sväng, en klar fördel om man läser till civilekonom..

precis, de är de mest motiverade, så vill man utnyttja resurserna till max så är det de människorna man skall knyta sig an till. mycket effektivt.
Citera
2005-10-07, 20:35
  #10
Medlem
Klart han ska göra ett försök! Pluggar själv och började vid ung. samma ålder jag. Ångrar mig inte en sekund, däremot skulle jag aldrig ha förlåtit mig själv om jag aldrig vågat prova. Att gå igenom livet utan att veta: "Hur hade livet sett ut om jag började plugga då ist. för att fortsätta med det här skitjobbet?" - Fy fan! Men det kan vara tufft att våga ta steget. Mkt. beror nog på om man har stöd från sin omgivning och så, åtminstone kände jag det så. Man tvivlar ibland på att man kommer att kunna slutföra det man påbörjat och utan stöd är tröskeln högre, så peppa honom - det kan vara det som är det där sista som väger över...
Citera
2005-10-07, 21:59
  #11
Medlem
treborhoss avatar
Klart det lönar sig att plugga! Kunskap är ovärdeligt.
Citera
2005-10-07, 22:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har en hel del 30+ och även några 40+ på min civilekonomutbildning. De brukar vara de mest motiverade eleverna.. En fördel är att de har varit ute i arbeteslivet en sväng, en klar fördel om man läser till civilekonom..

OT

Men jag tycker många som "varit ute i verkligheten" är skit jobbiga, det är oftast dom som inleder en monolog med föreläsaren om hur dom gjorde på deras företag, eller försöker ställa kluriga frågor.

Förövrigt tycker jag din polare skall köra på, men det kommer sannolikt bli jobbigt för honom att klara sig utan extrajobb, han har säker vant sig med att ha stålar. Det är i.a.f. min erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback