Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-18, 11:59
  #1
Medlem
Har ett Assa-lås som börjat strula.

Om jag trycker in nyckeln hela vägen in går det inte att vrida nyckeln. Jag måste trycka in den och sen dra ut den en pytteliten bit för att kunna låsa upp.

Andra lås i samma fastighet som öppnas med samma nyckel funkar bra.

Testade skruva åt låsets yttre delar men det gjorde förstås ingen skillnad – antar felet sitter lite längre in än så. Nåt med cylindern.

Nån med koll som direkt har en idé om vad det kan röra sig om? Nåt en vanlig dödlig enkelt kan fixa eller behövs låssmed eller liknande?
Citera
2015-04-18, 12:14
  #2
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Troligtvis behöver en låssmed fila till nyckeln. Fick göra det i lägenheten när jag hade samma problem.
Citera
2015-04-18, 12:20
  #3
Medlem
Slitet helt klart. Det som händer är att nyckeln går in för långt pga att antingen, att stoppet på nyckeln är slitet eller att du har en förslitning på själva cylindern. Billigast är att fixa en ny nyckel.
Citera
2015-04-18, 14:16
  #4
Medlem
M1159s avatar
Det där är ett förbannat vanlig fel på ASSA låsen, jag har själv drabbats åtskilliga gånger, och det enda som var till hjälp i längden var att byta låscylinder, med fördel då ett annat fabrikat.
Citera
2015-04-18, 17:13
  #5
Moderator
Tystnads avatar
Eller så lämnar man in cylindern hos en låssmed för renovering, som regel billigast om cylindern ingår i ett låssystem där nycklarna skall passa till flera olika utrymmen i fastigheten (entrédörr, källare dörrar, tvättstuga, soprum, etc)
Citera
2015-04-18, 17:20
  #6
Medlem
Så blir det om man inte underhåller sina cylindrar. Smörjer ett par gånger per år. Lämpligt vid sommar/vintertidsbytet
Citera
2015-04-18, 21:10
  #7
Medlem
KiselMupps avatar
Titta på kärnan (den runda mässingsdelen som man vrider om med nyckeln).
Jag är säker på att du har en liten grop precis ovanför nyckelhålet, där nyckeln tar stopp mot kärnan.
Den gropen beror på slitage.
Man skulle kunna fylla gropen med lod (men då kan man lika gärna byta kärna eftersom det kräver isärtagning) eller stålepoxy (jag har aldrig provat).
Be låssmeden renovera cylindern eller bygga en ny efter nyckeln.
Ännu bättre är att kontakta hyresvärden (HR) alt. nyckelansvarig (BR) och be om en ny cylinder med nya nycklar, då har du samtidigt eliminerat alla gamla nycklar på drift.

@ frohike1ddd: Den typen av slitage kan du inte skydda dig mot.
Citera
2015-04-18, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Titta på kärnan (den runda mässingsdelen som man vrider om med nyckeln).
Jag är säker på att du har en liten grop precis ovanför nyckelhålet, där nyckeln tar stopp mot kärnan.
Den gropen beror på slitage.
Man skulle kunna fylla gropen med lod (men då kan man lika gärna byta kärna eftersom det kräver isärtagning) eller stålepoxy (jag har aldrig provat).
Be låssmeden renovera cylindern eller bygga en ny efter nyckeln.
Ännu bättre är att kontakta hyresvärden (HR) alt. nyckelansvarig (BR) och be om en ny cylinder med nya nycklar, då har du samtidigt eliminerat alla gamla nycklar på drift.

@ frohike1ddd: Den typen av slitage kan du inte skydda dig mot.

Nej det kan du inte, helt korrekt, men du kan förlänga livslängden då TS problem inte bara beror på slitage på cylinderkärnan utan en kombination av slitage på cylinder, nyckel och stift. Därför en mindre sliten nyckel fungerar.

Det som sliter ut ett lås mest är att man inte rengör och smörjer.
Citera
2015-04-20, 22:01
  #9
Medlem
Tack så hemskt mycket för alla svar.

Det verkar mycket riktigt vara en kombination av nyckeln och cylindern. En annan nyckel hade samma problem i samma lås men en tredje hade det inte.

Eftersom det funkar med en nyckel antar jag att nya nycklar kanske är den billigaste åtgärden, åtminstone kortsiktigt.
Citera
2015-04-20, 23:05
  #10
Medlem
Sweeper80s avatar
Samma här! Jag tycker det är helt perfekt; efter ett tag har man lärt sig tekniken det är lika lätt som att låsa upp som vanligt. Vad mer är: du kan fan tappa bort din nyckel med en adresslapp fastsatt - och inte en jävel skulle kunna komma in ändå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback