Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-05, 18:35
  #133
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Alltså, det är ganska enkelt. Skall du gå ner i vikt måste du ha ett kaloriunderskott. Ok, få se nu, vad MÅSTE kroppen ha? Grönsaker? Tja, ger vitaminer och annat nyttigt för nästan inga kalorier alls om man kokar dom i vatten och inte dippar eller annan skit. Så grönsaker är liksom det sista man drar in på.

Protein? Definitivt, behövs alltid för muskeluppbyggnad. Så lite fett som möjligt. Kött eller bönor beror på smak. Men protein behövs definitivt.

Fett: Behövs väl lite för Vitamin A som är fettburet (tror jag) men annars behövs denna energikälla inte särskilt mycket eftersom det mest är en energireserv. Men fett är inte skit i sig men innehåller enormt mycket kalorier.

Kolhydrater: Skojar du med mig? Det enda användningsområdet för kolhydrater är RÅ ENERGI. Varför tror du druvsockertabletter rekommenderas för enduranceidrotter typ marathon? Kolhydrater har ingen plats i viktnedgång eftersom de bara tillför energi som du knappast behöver under bantning då vitsen är att i stället tvinga kroppen att ta av fettreserverna för att täcka upp kaloriunderskottet.

Nu skall man dock inte överdriva och bli fanatiker, man behöver faktiskt en viss mängd kolhydrater även under bantning, det är bara det att man skall hålla nere intaget.

Några exempel på kolhydratrika födoämnen är: potatis, ris, bröd, spannmål av alla sorter även processat dvs öl, sockerarter inkl processade dvs godis.

Jag tror du fattar vinken varför du skall undvika potatis under viktnedgång. Ett tips under viktnedgång är att köpa en våg och väga dig varje dag. Plotta kurvan på ett papper. Om du varje vecka (kolla på söndag) är klart ner i vikt har du ett kaloriunderskott. Kolla inte på varje dag för det kan skilja på saker som vätskebalans.
Vill man behålla så mycket muskelmassa så är kolhydrater av godo. Att orka prestera på gymmet är viktigt för det.

Men som gemene man tränar så var det inte noga med kolhydrater eller ej.
Citera
2015-05-05, 19:00
  #134
Medlem
Läs på om "the all potato diet".

Finns inget nyttigare än potatis.
Citera
2015-05-05, 19:14
  #135
Medlem
Gullegubbens avatar
Kokt Potatis mättar bra i förhållande till kalorierna. En utmärkt kolhydratkälla under deff enligt alla byggare.
Citera
2015-05-06, 11:04
  #136
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kokt Potatis mättar bra i förhållande till kalorierna. En utmärkt kolhydratkälla under deff enligt alla byggare.
Så jag ska sluta med att ha potatis ugnen? Inte undra på att min deff går åt helvete!
Citera
2015-05-06, 23:27
  #137
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Det här är ungefär exakt som jag resonerar (tar aldrig åt mig heller utan påtalar bara dina problem) :


Det var dessutom du som började:
Jag påtalade bara att nej, det stämmer inte och tog mig själv som exempel och idiotförklarade ditt sätt att kategorisera sättet folk äter på men det har visst inte gått in ännu.

Måste bara säga en sak men efter det har jag nog ingenting mer att säga som jag inte redan har sagt så gör vad du vill med informationen:

Du tar det åt fel håll
- Först måste man inse vilka livsmedel som man reagerar bra respektive dåligt på och äta utifrån det. Man måste vara ärlig med sig själv och reagerar man inte bra på tex. godis så ska man inte äta det även om man tycker att det är gott. Man måste också släppa alla förutfattade meningar som att gröt är en bra frukost för alla, att man blir sjuk av allt fett eller att rent kött ger cancer. Själv tycker jag även att man kan släppa vanföreställningen om att bara för att kossorna går ute i Bregottreklamen så får de göra det på riktigt också. För allmänhälsan kan det vara intressant att läsa om skillnaderna på tex. omega 3 - 6 förhållandet beroende på hur djuret har levt eller varför inte om skillnaden på innehållet i mjölk och ägg också beroende på hur djuret har levt.

- Det andra man måste göra är att identifiera de hungerkänslor som man har (folk har i allmänhet glömt skillnaden) som tex, sugen, ashungrig, lite småhungrig, blodsockerfall-hungrig, vanehungrig (om man brukar äta vid en viss tid), trött-hungrig och sen vidta lämpliga åtgärder som att inte äta, dricka vatten, ta något man reagerar bra på, äta eller gå och lägga sig.

- Sista utvägen för de extremfall som trots att de på riktigt följer råden ovan skulle kunna vara att räkna kalorier, men innan det kan man även prova att ta mindre mindre portioner så att man helt enkelt inte hinner trycka i sig mer mat än vad man behöver utan att kroppen hinner säga "mätt".

Sen är det mer relevant att se på hur hälsosam någon är snarare än vikten. Kan personen röra sig lätt och som den vill? Har personen bra värden? Är personen pigg och orkar göra sånt den vill? Är personen stark och får resultat av träning?
Svarar man positivt på de ovanstående så kanske man inte ens behöver gå ner i vikt. Svarar man negativt på de ovanstående trots normalvikt så bör man också se över sin kost så att man äter efter sig själv och får i sig allt man behöver. Mer en allmän rekommendation och har inte så mycket med ämnet att göra men ville få med det ändå eftersom det förmodligen är personer som vill gå ner i vikt/som har gått ner i vikt som läser.

Som jag har sagt säkert hundra gånger vid det här laget så är ett visst antal kalorier absolut ingen garanti för att få i sig den näring man behöver - snarare tvärt om och alltså inte alls hälsosamt att utgå ifrån utan det ska vara sista utvägen om ingenting annat fungerar och man håller på att äta ihjäl sig. Har man problem med att vara ärlig med sig själv eller känna igen kroppens signaler och kanske inte ens har tid att testa sig igenom olika livsmedel så kan det vara smart och tidseffektivt att testa olika sätt att äta som tallriksmodellen, HCLF, LCHF eller helt enkelt bara börja med att utesluta allt som är färdiglagat (färdigportioner, färdig pizza, icke hemgjorda hamburgare, köpt korv, icke egenbakat bröd, godis, läsk, bär som man inte har kokat själv etc då just de sakerna är sånt som de allra flesta reagerar dåligt på i för stor mängd och allt tillsammans blir en jävligt stor mängd). Nämen! Sa jag nyss att man inte behövde utesluta potatis till en början?! Herrrregu gick det inte att kategorisera för att enkelt kunna avfärda någon nu heller?!

Så att du inte glömmer att jag har gett ett bra svar på ts fråga redan: Rekommendationen ser nog ut som den gör eftersom folk annars bara tenderar att byta ut pasta och ris mot potatis istället för andra grönsaker och rotfrukter vilket kan leda till att personen misslyckas.
Hejdå för den här gången
Jag håller absolut inte med din ordning ovan, jag har aldrig påstått att det ena utesluter det andra och jag har heller inte sagt att man måste räkna kalorier, speciellt inte att man enbart kan räkna kalorier och sedan skita i allt annat.

Jag tycker man ska börja med att få personen i fråga att förstå att det är ett kaloriunderskott som leder till viktnedgång. Det är grunden och inget du kommer ifrån oavsett hur du väljer att gå tillväga. Förstår personen att man måste äta färre kalorier än vad man gör av med för att gå ner i vikt kan man sedan gå vidare till att anpassa kosten så hen får äta sig mätt på råvaror som denne även tycker om (vilket i regel innebär att man undviker skräpmat). Det underlättar att räkna kalorier men det är ingen nödvändighet. Du kan manipulera en kost i oändlighet men du kommer aldrig komma ifrån att det är ett kaloriundeskott som leder till viktnedgång.
Citera
2015-05-07, 02:19
  #138
Medlem
jag odlar potatis och inte fan skulle jag ta bort det ur ens kost det är ju nyttigt och gott (billigt) så du slipper tappa tänderna (skörbjugg)
Citera
2015-05-07, 02:21
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffery
jag odlar potatis och inte fan skulle jag ta bort det ur ens kost det är ju nyttigt och gott (billigt) så du slipper tappa tänderna (skörbjugg)
Så din enda c-vitaminkälla i kosten är potatis? Jösses du behöver ändra din kost men det blir en annan tråd.
Citera
2015-05-15, 01:32
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Så jag ska sluta med att ha potatis ugnen? Inte undra på att min deff går åt helvete!

Det enda som händer är att vätskan försvinner.......................
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback