Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-18, 11:47
  #1
Medlem
vismbrs avatar
Jag läser ofta "ta bort pasta, ris och potatis". Pasta och ris kan jag förstå, men potatis?

Potatis har ca 80-90kcal/100g, borde det inte vara det ultimata tillbehöret till kött, fisk och fågel? Gott, lågt kcal/100g, mättar väldigt bra.
Citera
2015-04-18, 12:18
  #2
Avstängd
NopeNopes avatar
potatis blir man fet utav
Citera
2015-04-18, 12:27
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Jag läser ofta "ta bort pasta, ris och potatis". Pasta och ris kan jag förstå, men potatis?

Potatis har ca 80-90kcal/100g, borde det inte vara det ultimata tillbehöret till kött, fisk och fågel? Gott, lågt kcal/100g, mättar väldigt bra.

För att det är opålästa idioter och/eller LCHF-förespråkare som alltid säger detta.
Potatis är kung!
Citera
2015-04-18, 12:30
  #4
Avstängd
NopeNopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
För att det är opålästa idioter och/eller LCHF-förespråkare som alltid säger detta.
Potatis är kung!
chipätande personer brukar även kombinera med cola, pizza
det är inte för inte att det heter soffpotatis
Citera
2015-04-18, 12:32
  #5
Medlem
Vikilitas avatar
Ät grönsaker till köttet istället! Mycket godare! ;-)
Citera
2015-04-18, 12:33
  #6
Medlem
Potatis är kolhydrater och det måste man förbränna annars så ger det fet. Tar du in ett underskott av kolhydrater så ta kroppen istället av reserverna och bryter ner fettet på kroppen i första hand.
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2015-04-18 kl. 12:35.
Citera
2015-04-18, 13:22
  #7
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Potatis är kolhydrater och det måste man förbränna annars så ger det fet. Tar du in ett underskott av kolhydrater så ta kroppen istället av reserverna och bryter ner fettet på kroppen i första hand.

Så om man äter fett istället för kolhydrater så är det omöjligt att lagra in det som kroppsfett?
Citera
2015-04-18, 14:05
  #8
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Så om man äter fett istället för kolhydrater så är det omöjligt att lagra in det som kroppsfett?


Nej inte direkt. Vad jag förstår det så visar ny forskning på att fett är en nyttigare energikälla än kolhydrater och sambandet mellan högt kolesterol och mättat fett inte kan bevisas. Naturligt fett som finns i kött och fisk ger dig både den energin du behöver plus att det är rikt på protein vilket på ett positivt sätt är kroppens byggstenar.

Bröd, pasta och ris ger dig energi genom kolhydrater men du måste ju göra dig av med den energin också annars lägger det sig som fettreserv. Alltså ska du ut och åka Vasaloppet så bunkra med kolhydrater.

Godis, läsk och saker med mycket socker är egentligen den största boven.
Citera
2015-04-18, 14:15
  #9
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Jag läser ofta "ta bort pasta, ris och potatis". Pasta och ris kan jag förstå, men potatis?

Potatis har ca 80-90kcal/100g, borde det inte vara det ultimata tillbehöret till kött, fisk och fågel? Gott, lågt kcal/100g, mättar väldigt bra.
Det är det också, potatis är jättebra kolhydratkälla vid viktnergång. Billigt, gott och närodlat.

"Byt ut pasta och potatis…" är en ramsa som kom med LCHF, men den yttras mest av personer som inte vet att potatis innehåller cirka 15g kolhydrater per 100g och pasta cirka 75g kolhydrater.
Citera
2015-04-18, 14:35
  #10
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är det också, potatis är jättebra kolhydratkälla vid viktnergång. Billigt, gott och närodlat.

"Byt ut pasta och potatis…" är en ramsa som kom med LCHF, men den yttras mest av personer som inte vet att potatis innehåller cirka 15g kolhydrater per 100g och pasta cirka 75g kolhydrater.


Och 80gram vatten. Alltså bara bukfylla om du ska gå ner i vikt. Nackdelen med potatis är att den är fattig på protein, och är man inte enbart sugen på att gå ner i vikt utan istället bättra på sin hållning av hydda så är potatis ingen höjdare.
Citera
2015-04-18, 14:37
  #11
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Nej inte direkt. Vad jag förstår det så visar ny forskning på att fett är en nyttigare energikälla än kolhydrater och sambandet mellan högt kolesterol och mättat fett inte kan bevisas. Naturligt fett som finns i kött och fisk ger dig både den energin du behöver plus att det är rikt på protein vilket på ett positivt sätt är kroppens byggstenar.

Bröd, pasta och ris ger dig energi genom kolhydrater men du måste ju göra dig av med den energin också annars lägger det sig som fettreserv. Alltså ska du ut och åka Vasaloppet så bunkra med kolhydrater.

Godis, läsk och saker med mycket socker är egentligen den största boven.

Självklart måste man göra sig av med energin man stoppar i sig? Ligger du på ett överskott kommer du öka kroppsfettet, spelar ingen roll om du äter mycket fett eller mycket kolhydrater. Ligger du på ett underskott kommer fettvikten minska, spelar ingen roll om du äter mycket fett eller mycket kolhydrater..

Det jag poängterade var att det lät som på killen jag citerade att om man äter mycket kolhydrater så blir man automatiskt fet om man inte förbränner det. Man blir fet även om man äter fett utan att förbränna det..
Citera
2015-04-18, 14:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Så om man äter fett istället för kolhydrater så är det omöjligt att lagra in det som kroppsfett?
Det är inte fet mat som ger fett på kroppen, det kommer ur kolhydrater som du inte förbrukar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback