Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-18, 14:19
  #13
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
HAHA!! Ja så pass naturligt att det blivit utformat av ett antal "dietister"

Ingenting som är naturligt behöver formuleras i skrift eller tal, för att det är just det, naturligt.

Nej, LCHF betyder Low Carb High Fat och betyder bara att man äter på det sättet. Dietister avskyr oftast LCHF eftersom hela dietistprogrammet på uni är sponsrat av livsmedelsverket och stora företag inom bröd/mjölk-industri samt andra intressen. Jag som äter på det sättet anser det inte vara en diet, det är Aftonbladet och andra idioter som sprider den lögnen och som på allvar tror att vi ska käka 50%+ kolhydrater i våra måltider. Att nästan hälften av svenskarna är överviktiga borde ju ge en tankeställare..

Aja nu är vi något OT...
Citera
2015-04-18, 14:31
  #14
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Nej, LCHF betyder Low Carb High Fat och betyder bara att man äter på det sättet. Dietister avskyr oftast LCHF eftersom hela dietistprogrammet på uni är sponsrat av livsmedelsverket och stora företag inom bröd/mjölk-industri samt andra intressen. Jag som äter på det sättet anser det inte vara en diet, det är Aftonbladet och andra idioter som sprider den lögnen och som på allvar tror att vi ska käka 50%+ kolhydrater i våra måltider. Att nästan hälften av svenskarna är överviktiga borde ju ge en tankeställare..

Aja nu är vi något OT...


Det är snarare allt socker och den feta snabbmaten svenskarna trycker i sig som gör att dom blir överviktiga.
Citera
2015-04-18, 14:40
  #15
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Det är snarare allt socker och den feta snabbmaten svenskarna trycker i sig som gör att dom blir överviktiga.

Stämmer bra det. Det är ju kolhydrater. Käka Corn flakes eller chips till frukost, blir samma effekt.
Citera
2015-04-18, 16:06
  #16
Medlem
Biaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av super86
Låter snarare att du behöver träna upp din kondition, att det du upplever som blodsockerfall egentligen är syrebrist.

Hela min vardag påverkas av att jag redan andas för lite (glömmer liksom det ibland). Stressrelaterat som påverkat hela kroppen negativt, ond rygg och migrän som jag sökt för. Fick då svaret träna av läkaren, efter att alla standardprover såg bra ut i sep-14.

Fick akupunktur av en fysioterapeut och migränen försvann tills i mars, men ryggont blev värre.

Försöker lära mig meditera och gå på yogapass för att lära mig andas....
Citera
2015-04-18, 16:21
  #17
Medlem
Grimleys avatar
För lite kolhydrater innan träning? Har hänt mig själv att jag fick huvudvärk, blev snurrig, illamående och energin försvann på passet efter typ 30min. Ökade kolhydraterna och det blev bättre.

Skriv gärna vad du äter på en dag också!
__________________
Senast redigerad av Grimley 2015-04-18 kl. 16:24.
Citera
2015-04-18, 19:00
  #18
Medlem
super86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biaah
Hela min vardag påverkas av att jag redan andas för lite (glömmer liksom det ibland). Stressrelaterat som påverkat hela kroppen negativt, ond rygg och migrän som jag sökt för. Fick då svaret träna av läkaren, efter att alla standardprover såg bra ut i sep-14.

Fick akupunktur av en fysioterapeut och migränen försvann tills i mars, men ryggont blev värre.

Försöker lära mig meditera och gå på yogapass för att lära mig andas....

Då har du ju svaret på din fråga varför det svartnar.
Du andas för lite eller andas fel så att du syresätter inte blodet tillräckligt när du tränar
Din läkare vill ju då att du tränar, tränar upp konditionen och andningsrytmen.
Citera
2015-04-20, 22:42
  #19
Medlem
Biaahs avatar
Ringt och snackat med V.C idag.
Efter typ 50 frågor, mer inriktade på om jag var gravid, om kost, och diabetestecken ifrån sjuksköterskan så blev det typ tyst i 1 min innan hon fick fram att; Ja det är ju märkligt...men du får väll komma hit och göra standardtesterna nästa vecka...

Tog ändå upp mina andningsproblem, muskelspänningar och tidigare huvudvärk.

Själv tror jag nog inte standardproverna lär visa något. Men vi får väll se...
Citera
2015-04-20, 22:52
  #20
Medlem
Biaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimley
För lite kolhydrater innan träning? Har hänt mig själv att jag fick huvudvärk, blev snurrig, illamående och energin försvann på passet efter typ 30min. Ökade kolhydraterna och det blev bättre.

Skriv gärna vad du äter på en dag också!

Icke fastedag idag.

Frukost:
1 st Faluråg rut med bregrott
1 kopp kaffe med lättmjölk
2 dl banansmoothie på björnbärsyoghurt och soyamjölk

Lunch:
Skolans korvstroganoff med ris (i normala folks ögon är det nog bara en halv portion)
2 dl krossad ananas
Blandad sallad
2 glas vatten
1 kopp kaffe

Mellis:
1 st hemgjord müslibar
1 st Noggerglass
75 cl vatten

Middag:
6 st mamma scans köttbullar (dåliga jag vet)
1 dl (okokt) fullkornspasta
0,5 msk ketchup mindre socker & salt
50 cl vatten

Övrigt:
2,5 dl Dumlechoklad-dryck.
Citera
2015-04-21, 19:18
  #21
Medlem
Grimleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biaah
Icke fastedag idag.

Frukost:
1 st Faluråg rut med bregrott
1 kopp kaffe med lättmjölk
2 dl banansmoothie på björnbärsyoghurt och soyamjölk

Lunch:
Skolans korvstroganoff med ris (i normala folks ögon är det nog bara en halv portion)
2 dl krossad ananas
Blandad sallad
2 glas vatten
1 kopp kaffe

Mellis:
1 st hemgjord müslibar
1 st Noggerglass
75 cl vatten

Middag:
6 st mamma scans köttbullar (dåliga jag vet)
1 dl (okokt) fullkornspasta
0,5 msk ketchup mindre socker & salt
50 cl vatten

Övrigt:
2,5 dl Dumlechoklad-dryck.

Det där ser ut att vara väldigt lite mat. Skulle personligen inte orka träna ordentligt på det där tex.
Citera
2015-04-23, 23:46
  #22
Medlem
DjungelJenss avatar
Behöver alls inte ha med blodsockret att göra (såvida du inte kunnat konstatera hypoglykemi). Frågan bör ställas till läkare på vårdcentral och inte på Flashback. Även kardiell genes bör uteslutas och det kan inte göras utan ytterligare undersökningar.
Citera
2015-04-23, 23:51
  #23
Medlem
MissionImpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biaah
Testat LCHF funkar inte alls.

Lchf funkar men det är ingen kortsiktig diet.

Sedan kanske det inte passar alla.....

Till din topic. Så hur tätt inpå ditt träningspass äter du?
Själv måste jag vänta 1,5 timme om jag ätit middag innan jag tränar, annars kommer svimkänslan.
är jag hungrig tar jag ett kokt ägg med lite majonäs på innan träningen o äter middag efter.

Men som någon skrev, kolla dina blodvärden...
Citera
2015-04-29, 21:05
  #24
Medlem
Biaahs avatar
Besökt vårdcentralen idag.

Fick fortsätta med 5:2 men öka runt 100-200 kcal de dagar som jag egentligen bara ska äta 500 kcal, alt enbart fasta en dag i veckan. Beroende på hur mkt jag tränar just den veckan.

Ett EKG togs i vila, såg helt okej ut. Pga att jag inte får "blackout" anfallen när jag cyklar tyckte läkaren att de skulle bli knepigt att göra ett arbetstest då det utförs på cykel.

Inga prover togs alls i övrigt. Vetifan om jag blev klokare.
Rådet var att lära känna min kropp när jag tränar...

Uppföljning nästa vecka då jag fick käka Pronaxen mot en hel drös med inflammerade ställen i nacke/axlar/rygg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback