Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-18, 09:07
  #1
Medlem
Hej

När jag sätter på hög musik så börjar muspekaren röra sig på datorn åt ett hål, det är slumpvist, och även när ajg stänger av musik så rör sig muspekaren fortfarande en stund efteråt tills att den slutar. Det börjar när jag sätter på hög musik, och sen är det som att musen är "omtumlad över all that party" och ba skakar även när jag har stoppat den.


Whats going on? Tror inte det är fel på musen, undrar bara om det är något "fysiskt fenomen som är välkänt och bla bla såklart att detta händer". Jag har en musmatta från steelseries en jävla stor en så det bör inte vara så att "bordet skakar för mycket". Men musen är bredvid högtalaren.
Citera
2015-04-18, 10:05
  #2
Medlem
LegaliseItNows avatar
Vad är det för högtalare? Kommer ihåg att jag hade samma fenomen när det spelades Hardstyle på Dreamhack.
Citera
2015-04-18, 10:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Vad är det för högtalare? Kommer ihåg att jag hade samma fenomen när det spelades Hardstyle på Dreamhack.
ööh något skit från Hi fi klubben, "ar9on" de ser ganska stora ut men de är väl inte så farliga.
Citera
2015-04-18, 12:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
ööh något skit från Hi fi klubben, "ar9on" de ser ganska stora ut men de är väl inte så farliga.
Inträffar detta även om du sänker volymen? I annat fel beror det på vibrationer som skapas av ljudet. Prova ställa ner känsligheten (dpi).
Citera
2015-04-18, 13:34
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Ultrahög DPI på musen är visserligen trevligt (inte för att det är märkbart för en vanlig dödlig dock), men då det påverkas av minsta lilla hårstrå på fel ställe eller vibrerande fibrer i musmattan så blir det bara skit ändå.
Bordet skakar helt enkelt för mycket, sänk basen eller skaffa marmorskiva till bordet.

Alternativet är att köra med en billigare mus när musiken dunkar på, har själv en Vintorez Attitude One för drygt 260:- som inte påverkas ett dugg trots stereon i fulla spett.
Hade samma problem som du på min R.A.T 7 och beslutade mig just därför att gå ner i prisklass.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-04-18 kl. 13:40.
Citera
2015-04-19, 08:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ultrahög DPI på musen är visserligen trevligt (inte för att det är märkbart för en vanlig dödlig dock), men då det påverkas av minsta lilla hårstrå på fel ställe eller vibrerande fibrer i musmattan så blir det bara skit ändå.
Bordet skakar helt enkelt för mycket, sänk basen eller skaffa marmorskiva till bordet.

Alternativet är att köra med en billigare mus när musiken dunkar på, har själv en Vintorez Attitude One för drygt 260:- som inte påverkas ett dugg trots stereon i fulla spett.
Hade samma problem som du på min R.A.T 7 och beslutade mig just därför att gå ner i prisklass.
Aa tänkte det. Går det ifall jag sätter högtalarna på något så att ljudet inte direkt går in i bordet kanske? Kan vara värt att prova.
Citera
2015-04-19, 14:07
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Aa tänkte det. Går det ifall jag sätter högtalarna på något så att ljudet inte direkt går in i bordet kanske? Kan vara värt att prova.
Borde hjälpa i viss mån, men kan du få tag i en stenskiva och lägga över bordet skulle det hjälpa väldigt mycket.
Citera
2015-04-19, 18:33
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Varför skulle man lägga en stenskiva på bordet?

Tungt och dyrt.
Dessutom lär ju vibrationerna fortplanta sig skapligt i sten.

Frigolit under högtalarna känns ju mer realistiskt.
.. eller inte ha dem på bordet överhuvudtaget.
Citera
2015-04-19, 19:25
  #9
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför skulle man lägga en stenskiva på bordet?

Tungt och dyrt.
Dessutom lär ju vibrationerna fortplanta sig skapligt i sten.

Frigolit under högtalarna känns ju mer realistiskt.
.. eller inte ha dem på bordet överhuvudtaget.
Frigolit torde fungera i viss mån även det, men det beror helt på vilken sorts högtalare det är och vilket golv man har.
Högtalare som är så stora att basen påverkar musen har man i regel inte uppe på bord, undantaget fullrangehögtalare för studiomiljöer då. Datorhögtalare har allt som oftast separat subwoofer som förslagsvis placeras på golvet under bordet.
Sen finns det förstås vissa som ställer sina stereohögtalare med dubbla 10" uppe på bordet som ren kukförlängare, men då får man skylla sig själv.

När det gäller separata subwoofers så har vissa baselementet eller basporten riktat neråt just för att få ut vibrationerna i golvet, och då kommer frigoliten att motverka den effekten. Således är det mycket enklare att bara sänka basvolymen.
Om bordet är av klenare modell (d.v.s i princip allt utom monstruösa skrivbord med 30mm ekskiva) kommer själva skivan att ta upp alla basvibrationer i rummet, och då är de enda lösningarna som kvarstår att använda hörlurar, sänka basvolymen, skaffa en sämre mus eller förstärka bordsskivan så att den påverkas mindre av vibrationerna.
Att rätt och slätt lägga en stenskiva ovanpå är en väldigt enkel (och effektiv) lösning, därmot väldigt dyr om man inte råkar ha en liggandes.

Vilken sorts högtalare är det TS har månntro?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-04-19 kl. 19:27.
Citera
2015-04-19, 22:26
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Nu har jag iofs en gammal deathadder av första modellen men jag har även en 10" subwoffer och jag har då aldrig haft problemet (vare sig utan eller med musmatta.)

Visst borde det rimligtvis blir mindre svaj i bordet om man ökar massan i det. Men jag är nog fortfarande inte övertygad. Jag tänkte mig att vibrationerna gick från högtalarna till bordsskivan för att de hade kontakt med varandra, tänkte inte genom luften.

Personligen undrade jag över sensorn med då det känns som att lasersensorerna alltid är skit?

Verkar som min gamla deathadder har optisk sensor, RAT 7 hade laser och den billigare musen som nämndes också hade optisk.

Dock med lägre DPI också ja.
Citera
2015-04-19, 23:52
  #11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nu har jag iofs en gammal deathadder av första modellen men jag har även en 10" subwoffer och jag har då aldrig haft problemet (vare sig utan eller med musmatta.)

Visst borde det rimligtvis blir mindre svaj i bordet om man ökar massan i det. Men jag är nog fortfarande inte övertygad. Jag tänkte mig att vibrationerna gick från högtalarna till bordsskivan för att de hade kontakt med varandra, tänkte inte genom luften.

Personligen undrade jag över sensorn med då det känns som att lasersensorerna alltid är skit?

Verkar som min gamla deathadder har optisk sensor, RAT 7 hade laser och den billigare musen som nämndes också hade optisk.

Dock med lägre DPI också ja.
Förmodligen har det med just lasern att göra ja, hade glömt den lilla skillnaden.

Har för mig att det var dubbel lasersensor på R.A.T. 7:an, och den var verkligen oanvändbar när musiken var igång på dreamhack trots att det var stengolv och jag satt längst bort i D-hallen.
Dessutom kunde muspekaren hipp som happ dra iväg sanslösa längder om man stannade musen med ett hårstrå precis under sensorn, ganska desorienterande när man lirar FPS.
Citera
2015-04-20, 00:33
  #12
Medlem
Standard med möss som har hög dpi och laser. Jag undviker därför dessa numer, optisk is da shit pojks. Nä men helt ärligt så håller jag med något annat svar att du borde skaffa en extra, optisk mus om du vill ha kvar högtalarna/spela lika högt och använda datorn..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback