Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 11:03
  #217
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är det ni har emot just elassisterade mountainbikes?

Jag tycker nästan tvärtom.

En vanlig cykel, på vanlig väg kräver så lite kraft och är så klen och ranglig att det känns over kill med eldrift.

Men hos en mountainbike som är rejälare i konstruktionen och som behöver mer kraft för att framföras, oavsett om det är på väg eller i terräng, känns det i mitt tycke mer motiverat att komplettera med eldrift.

Mountainbiken med sin grövre ram, rejälare hjul/däck och ibland fjädring känns som ett mellanting mellan en moped och en cykel konstruktionsmässigt och där med som gjord för att komplettera med eldrift.

Förstår inte alls erat resonemang som går ut på motsatsen att mountainbike inte är lämplig att assistera med el. Förklara gärna.
Alla motargument hittills kommer från de som ser cykeln som träningsredskap mer än transportmedel, och därmed elcyklande typ som bänkpress med lyftvinsch.
Citera
2018-11-03, 21:00
  #218
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cromo
Du kan köpa en styrrörsförlängare
https://www.cykelkraft.se/forlangare...beextend-svart

Du måste troligtvis köpa "spacers" också
https://www.cykelkraft.se/distansrin...-1-18-svart-ck

Förutsätter att detta är din cykel
https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000041081


stämmer bra. Du är en livräddare. Tack för tipset

Skaffa en kryptowallet så skickar jag dig bitcoins motsvarande en stor stark
Citera
2018-11-04, 17:36
  #219
Medlem
killawifes avatar
Jag har skruvat en del med biltemas el-cyklar och en sak som verkligen är sub-par på dom är kablaget till styrboxen. Dåliga tre och fyr-pins kontakter av samma kvalitet som datorfläktar utan nån isolering mot fukt eller nåt. Kablarna och styrboxen löper i cykelns ram och det finns ingen tätning mot fukt och smuts alls. Batteriets kontaktpunkt har heller ingen fukttätning. Däremot är batteriet väl kapslat och de pin-kontakter som sitter utvändigt är av god kvalitet och täta.
Elcykeln är ganska enkelt uppbyggd. En Elmotor i fram(bak på MTB)hjulet är kopplat till en styrbox som sitter i ramen. Styrboxen får info från en kadenssensor som sitter i navet att man trampar och skickar signal till batteriet att skicka ström till elmotorn. Kontrollen på styret slår av och på systemet samt ställer in hastigheten. En del cyklar har även hastighetsmätare och trippmätare och annan lull-lull.

Det vore en ganska enkel sak att koppla förbi kadens-sensorn om man inte vill trampa och ha en knapp för det istället.

Visst vore det nog en bättre affär att köpa en liknande elcykel hos en cykel-handlare men de allra flesta som handlar på Biltema gör det pga priset och även om det går att få tag i Elcyklar för samma pris som Biltemas på andra ställen så kostar de flesta dubbelt så mycket eller mer. Och de är inte nödvändigtvis bättre. En kollega till mig köpte en för 26000:-. Under en månad var den inlämnad två gånger och stod på verkstaden i 14 dagar tills han bytte in den mot en vanlig cykel istället. Den svaga punkten på cyklarna är även batteriets livslängd och kostnad. På Biltema räknar man med att batteriet på en El-cykel håller ett till två år vid normal användning och ett nytt kostar nästan halva hojens värde. Det är likadant med dyrare elcyklar.
Citera
2020-05-09, 13:07
  #220
Medlem
jurabergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFSS
Såhär gjorde jag för att ändra hastighetsinställningen. Men lagligt sett blir det då en moped.

Med displayen påslagen:
Tryck snabbt på POWER-knappen två gånger för att komma in i programmeringsmenyn.
Bläddra med ett klick i taget på POWER framåt tills PSd visas. 4 nollor visas längst ner på skärmen. Använd upp-ner knapparna för att skriva in 1919 där nollorna varit. Tryck POWER kort för att bekräfta.

Nu går det att ändra maxhastighet i menyn som säger SPEED högst upp, förinställda värdet är 25km/h. När jag sätter 32 km/h som max blir den nya topphastigheten ca. 27-29 om det inte blåser för mycket. I motvind eller lätt uppförsbacke kan jag nu köra 25 istället för runt 22 innan. Det blir en marginell kraftökning över 25 km/h, men det går att hålla lite högre marschfart. Känns som motorn ger under hundra W över 25 km/h. För att gå upp i fart ännu mer måste troligen kontrollern bytas ut då den är dimensionerad för ett sånt här uttag ungefär. Fast det känns vanskligt att gå upp ännu mer, blir för farligt, svårt att stanna snabbt. Mest ekonomiskt att hålla sig till 25, batteriet håller längre. Både över tid och i räckvidd. Det extra kraftuttaget sliter hårt på batteriet.

I denna hidden meny - någon som vet vad de andra parametrarna är?
Citera
2020-05-12, 18:29
  #221
Medlem
Råkade svara på ett fem år gammalt kommentar, hur tar man bort en kommentar? ..
Citera
2020-05-17, 19:24
  #222
Medlem
Hursomhelstings avatar
I den lägre prisklassen så är merparten av cyklarna tillverkade i Kina vilket per automatik ej betyder att dem håller en låg kvalitet utan det är aktören som avgör vad han vill ha, kineserna tillverkat dåligt och bra, en ren kostnadsfråga.

Jag ville själv köpa denna cykeln men att dom är ju slut hela tiden, jag har skitbra erfarenhet av Yosemite, har ägt tre st, och alla vart stulna, det är bra betyg!
Citera
2020-08-10, 23:50
  #223
Medlem
[quote=jurabergen|71509442]I denna hidden meny - någon som vet vad de andra parametrarna är?[/QU

Jag lyckas inte komma in i hidden meny? Nån annan som lyckats? Har biltemas trend el cykel
Citera
2021-01-14, 18:37
  #224
Medlem
Måste inte denna cykel vara Biltema's/Yosemite's flaggskepp idag?

Elcykel City Connect 28" 7 växlar, 20'999 kr.

Shimano Steps E5000 mittmotor 40 Nm, 7 växlad i nav, centralt stort batteri på 14 Ah Shimanos eget med celler från Sony med 1'000 laddcyklar 50-80 km, stor dator från Shimano med bl.a. ljusnapp och återstående körsträcka, fjädrad framgaffel och fjädrad sadelstolpe, hydraulisk skivbroms från Tektro med en 160 mm skiva, ordentlig sadel för normal rumpa, fullutrustad för övrigt inkl vad som verkar vara en ordentligt kraftig pakethållare som tål att lasta på.

Bara motor 40 Nm, batteri 14 Ah 1'000 laddcyklar, dämpad framgaffel och hydraulisk broms sätter cykeln i en klass för kanske 30-40'000 kr.

Vad sägs, är det något utöver det normala och något att köpa?

https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000044064
Citera
2021-01-14, 19:31
  #225
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Måste inte denna cykel vara Biltema's/Yosemite's flaggskepp idag?

Elcykel City Connect 28" 7 växlar, 20'999 kr.

Shimano Steps E5000 mittmotor 40 Nm, 7 växlad i nav, centralt stort batteri på 14 Ah Shimanos eget med celler från Sony med 1'000 laddcyklar 50-80 km, stor dator från Shimano med bl.a. ljusnapp och återstående körsträcka, fjädrad framgaffel och fjädrad sadelstolpe, hydraulisk skivbroms från Tektro med en 160 mm skiva, ordentlig sadel för normal rumpa, fullutrustad för övrigt inkl vad som verkar vara en ordentligt kraftig pakethållare som tål att lasta på.

Bara motor 40 Nm, batteri 14 Ah 1'000 laddcyklar, dämpad framgaffel och hydraulisk broms sätter cykeln i en klass för kanske 30-40'000 kr.

Vad sägs, är det något utöver det normala och något att köpa?

https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000044064

Ja och nej. Shimano steps är ett riktigt bra drivsystem för elcyklar och bättre än Biltemas vanliga men resten av cykeln är tyvärr en vanlig Biltema-elcykel. Den hydrauliska tektro bromsen kan man köpa på Ebay under andra namn för 400:- för ett set, dämpad framgaffel har inget värde direkt på en icke MTB.

Jag skulle istället rekommendera denna, som har en bafang mittmotor: https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000043860

När jag jobbade som reparatör fick vi in 2st reklamationer på den shimano steps cykeln och båda hade samma fel, kabeln till kontrollen på styret hade gått av. Och den är en 1 mm grov liten skitkabel. Så onödigt dåligt konstruerat.

På mellow cykeln skulle jag rekommendera att man byter ut bakväxeln mot en Deore, som är milsvida bättre än Tourneyn som sitter originalmonterad. Deoren kostar bara 450:- så det är en billig och bra uppdatering. Man kan även byta ut Tektro bromsarna mot shimano väldigt enkelt. Det är dock inget som Biltema erbjuder, trotts att de kan göra detta om de vill.
Citera
2021-02-01, 18:31
  #226
Medlem
Jag bedömer att komponenterna är nog så bra på Biltemacyklar, det man sparat på är ytbehandlingar. Cyklarna rostar som satan. Men om man har möjlighet att in cykeln tror jag att dom borde funka hyfsat länge.
Citera
2024-03-21, 15:20
  #227
Medlem
retinas avatar
Dags att återuppliva tråden om flaggskeppen från biltema.

Vad säger ni om följande elcykel med mittmonterad motor (65 Nm) och skivbromsar för 13.000 kr?

Finns något listigt hack via dispayen att höja hastigheten ett par km? (typ ändra däckstorlek)?

https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar-2000045701
Citera
2024-03-21, 21:07
  #228
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Dags att återuppliva tråden om flaggskeppen från biltema.

Vad säger ni om följande elcykel med mittmonterad motor (65 Nm) och skivbromsar för 13.000 kr?

Finns något listigt hack via dispayen att höja hastigheten ett par km? (typ ändra däckstorlek)?

https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar-2000045701


Du kan som regel köpa en olåst display från kina där man kommer åt den hemliga menyn där man kan göra dessa justeringar. Men de brukar vara låsta på alla Biltemas cyklar.

Det kan vara bra att veta att många av Biltemas cyklar med just denna typ av batteri har haft problem med just batterikopplingen. Kontakten i botten av batterifästet får överslag och det pajar batteriet. Inga problem så länge man har garanti men jobbigt om det händer senare. Detta var iofs tre år sen jag jobbade med det så de kan ju fixat det sen dess.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback