Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-17, 21:00
  #1
Medlem
När man ska in på en stormarknad står det ju tv bevakning och sen den där fula blå skylten med svarta sträck.

Men exakt vad står tv bevakningen för, betyder det att anställda sitter och tittar TV BEVAKAT LIVE varje sekund eller bara inspelning? Vet att det skiljer sig såklart från butik till butik och kan vara allt, inget eller lite blandat.

Men?
Citera
2015-04-17, 21:03
  #2
Avstängd
Dr.Kryuchkovs avatar
I större butiker och köpcentraler (exempelvis. IKEA) vet jag, att det finns övervakning 24/7 iaf, Live alltså.
Citera
2015-04-17, 21:03
  #3
Medlem
Bluebeast72s avatar
Där jag jobbat i butik med video har man spelat in o endast chefen o arbetsledare fick kolla av materialet.
Citera
2015-04-17, 21:05
  #4
Avstängd
ilpobres avatar
Nej, jag har svårt att tro att de sitter och bevakar live. Å andra sidan kanske de gör det om det är något dyrt på en kampanj som finns i få exemplar.
Citera
2015-04-17, 21:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
I större butiker och köpcentraler (exempelvis. IKEA) vet jag, att det finns övervakning 24/7 iaf, Live alltså.

Hur vet du det? Vilka Ikea i så fall det finns flera?

Tack för alla svar
Citera
2015-04-17, 21:20
  #6
Avstängd
Dr.Kryuchkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoesntCare
Hur vet du det? Vilka Ikea i så fall det finns flera?

Tack för alla svar
Jag har en vän, som jobbade i IKEAs övervakningsrum.
IKEA i kungenskurva, Skärholmen.
Citera
2015-04-17, 21:23
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoesntCare
Men exakt vad står tv bevakningen för, betyder det att anställda sitter och tittar TV BEVAKAT LIVE varje sekund eller bara inspelning?
Det finns butiker som enbart har direktövervakning men skulle tro större butiker har inspelning med automatisk överspelning efter X timmar så det sparas inte för alltid.
Citera
2015-04-17, 21:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoesntCare
När man ska in på en stormarknad står det ju tv bevakning och sen den där fula blå skylten med svarta sträck.

Men exakt vad står tv bevakningen för, betyder det att anställda sitter och tittar TV BEVAKAT LIVE varje sekund eller bara inspelning? Vet att det skiljer sig såklart från butik till butik och kan vara allt, inget eller lite blandat.

Men?

När jag jobbade på Ica Kvantum så satt deras säkerhetsansvarige och glodde igenom material dagligen, de hade även en sådan spännande tavla med folk man skulle hålla ögonen öppna för.. detta var dock över 10 år sedan
Citera
2015-04-17, 21:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag har en vän, som jobbade i IKEAs övervakningsrum.
IKEA i kungenskurva, Skärholmen.

Ok schysst att du sa.

Arne.Anka du brukar ha koll

Menar du att större butiker som Ica Maxi skulle ha övervakningsrum där det sitter folk och glor live? Om något borde ju det make sense på stora affärer som både kan pröjsa och mycket folk som kommer in.
Citera
2015-04-17, 21:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoesntCare
Ok schysst att du sa.

Arne.Anka du brukar ha koll

Menar du att större butiker som Ica Maxi skulle ha övervakningsrum där det sitter folk och glor live? Om något borde ju det make sense på stora affärer som både kan pröjsa och mycket folk som kommer in.

de har det även på mindre Ica:n, de sitter inte hela tiden och glor då en del loggas med, samt de har oftast andra arbetsuppgifter med.
Citera
2015-04-17, 22:02
  #11
Medlem
Fizzbacks avatar
Så som jag har fattat det. TV = Någon/några som tittar i realtid. Video = Spelas in, och tittas på i efterhand om något har hänt.

Att en mataffär har övervakning i realtid är inte så konstigt eftersom det sker mycket snatteri. Medan en skola knappast behöver sitta och titta på eleverna, utan kan istället i efterhand se vem som klottrade där eller vem som bröt sig i det där skåpet. (I och för sig får väl skolorna knappast kolla på inspelningarna för småbrott som klotter)
Citera
2015-04-18, 04:27
  #12
Medlem
Klart mycket av det sker lite, för att kunna agera snabbast. Om allt material skulle gås igenom i efterhand så skulle utländska ligor hinna iväg innan det uppmärksammas.

om med allt annat, tillgång till live-monitorer, men kanske inte alltid sitter klistrade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback