Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-05, 14:03
  #13
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Lexbase har ju inte alla domar, utan dom försöker ha så många som möjligt och beställer in från domstolar kontinuerligt.
Lexbase har rätt mycket mer nu än när dom startade upp.
Det är nog lite slump vilka som är med.
Citera
2015-05-24, 22:21
  #14
Medlem
thewilddukes avatar
Lexbase, kanske att de individer du söker heter något annat.
En sak som retar mig med Lexbase är egentligen så förstår jag inte hur de som ligger bakom sidan inte har blivit utsatt för något våldsdåd eller liknande. Listan på ovänner de måste ha, är ju oändlig. Allt ifrån: tungt kriminella individer, våldsamma psykopater, enstöringar som gör inbrott i stall och skadar djur, sexbrottslingar, anhöriga till de uthängda, oskyldigt uthängda, anarkistiska hackers.
Förstår inte att att de får hålla på. Talade med en taxichaffis häromdagen, hans soon dömd för en misshandel för något år sedan, är redan stigmatiserad på arbetsmarknaden, invandrarbakgrund och att gjort en dum sak i ungdomen ska inte behöva vara något som man alltid ska behöva bära .Fastän långt efter att både straff och verkställighet, samt påföljden försvunnit ur BR.
Citera
2015-05-25, 09:40
  #15
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewildduke
Lexbase, kanske att de individer du söker heter något annat.
En sak som retar mig med Lexbase är egentligen så förstår jag inte hur de som ligger bakom sidan inte har blivit utsatt för något våldsdåd eller liknande. Listan på ovänner de måste ha, är ju oändlig. Allt ifrån: tungt kriminella individer, våldsamma psykopater, enstöringar som gör inbrott i stall och skadar djur, sexbrottslingar, anhöriga till de uthängda, oskyldigt uthängda, anarkistiska hackers.
Förstår inte att att de får hålla på. Talade med en taxichaffis häromdagen, hans soon dömd för en misshandel för något år sedan, är redan stigmatiserad på arbetsmarknaden, invandrarbakgrund och att gjort en dum sak i ungdomen ska inte behöva vara något som man alltid ska behöva bära .Fastän långt efter att både straff och verkställighet, samt påföljden försvunnit ur BR.
Bra reflektion.
Jag tror förklaringen är att Lexbase lyckas ganska väl med att ställa samhällets grupper mot varandra.

De uthängda kanske känner ett större hat mot de grupper som kollar på Lexbases karta och köper domar, än vad de känner mot Lexbases upphovsmän.

Sen gäller det att komma ihåg att det är lite udda figurer som driver Lexbase. En stenrik gubbe på Lidingö och en lågutbildad f.d. småskojare som aldrig varit inne i normalt arbetsliv.

Nån slags motsvarighet till 90-talets Ian och Bert. (finns även andra likheter)

Deras banor korsar förmodligen aldrig de människor som är värst drabbade av deras informationstjänster. De som lider mest av Lexbase är också de som har mest att förlora på att få en anmälan om olaga hot på sig.

Sen kan det nog vara så att de människor med extremt många domar på sig inte bryr sig så mycket, då deras cv är känd sedan tidigare genom kvällstidningar och flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback