Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-24, 16:24
  #169
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Jag måste spela på lotto till helgen, det är ju 50/50 att jag får 7 rätt!

Nu var du orättvis!
Citera
2015-04-24, 16:52
  #170
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nu var du orättvis!
Men erkänn att ditt resonemang leder till det
Citera
2015-04-24, 17:18
  #171
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Men erkänn att ditt resonemang leder till det

Hm, jag skall reflektera över dina ord, för just nu har jag mycket svårt att släppa min tes.
Citera
2015-04-25, 01:07
  #172
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxe
Intelligens är makt. Och utan att känna mig speciellt maktkåt, ja. Jag har dock svårt att se att just jag skulle evolvera mer än någon annan, och hittills har väl inget radikalt hänt pga någon som utvecklats mycket på insidan? Förutom buddhismen då, men det är väl inget nytt? Har jag missuppfattat?

Dessvärre har jag svårt att beskriva det för dig, men det jag kan skriva är att du har nog bara skrapat på ytan när det gäller ditt sinne och din potential, om du studerar sinnet in i den minsta detaljen, spårar och analyserar dess verksamhet grundligt, så kommer du få nästan obeskrivlig kontroll och insikt av den fantastiskt, komplicerade och avancerade varelse som du faktiskt är.

Dessvärre är jag bara en sådan som kan visa dig dörren, du är den som måste gå igen om den på egen hand.
Citera
2015-04-27, 18:43
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxe
Saken för mig personligen är att jag inte kan tänka mig att det finns något syfte som skulle intressera mig tillräckligt för att spela någon roll. Men det är väl här min intelligens sätter stopp. Varken jag eller någon annan verkar vara intelligent nog att hitta ett tillräckligt bra universellt syfte för att ens kunna kalla det "människans/livets universella syfte". Något som skulle intressera levande varelser.

OT: Tänk vilken gnista/drive/kärna jag skulle ha om jag kände att livet var mer än något som bara passerar. Man blir nästan lite avundsjuk på religiösa Vilket jäkla driv de innerligt troende måste ha.

Om det finns ett syfte så är det varje sekund. Varje andetag, varje tanke, varje känsla du har, är syftet. Av den enkla anledningen att det är just det som sker.

Dvs du kan inte frånkomma eventuellt syfte, och därför blir din tanke kring syftet, just själv syftet.

Finns det tvivel kring syftet, ja då är det syftet.

Universum gör sig grej precis som den ska, det finns inga små spöken inuti oss som kan välja att uppfylla ett syfte eller inte, vi gör alla exakt det vi ska.
Citera
2015-04-27, 18:49
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
det finns inga små spöken inuti oss som kan välja att uppfylla ett syfte eller inte, vi gör alla exakt det vi ska.

Ha! Inga små spöken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback