Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-09-02, 23:40
  #37
Medlem
Xedomes avatar
Precis, det är det jag menar med att man blir söndertröskad först i bästa 'Storebror-ser-dig-anda', för att sedan bli maximalt kränkt och illa behandlad efter man lämnat ut sig själv totalt och de då gör bedömningen att man inte längre behöver deras s.k. "hjälp". Detta i synnerhet om man själv kämpar för att få behandling, föreslår vilken, mår sämre pga oproffessionell (utebliven) handläggning, osv (Kafka).

Har svårt att se hur psykiatrin i andra länder i världen skulle kunna fungera så fullkomligt dysfunktionellt och genomruttet - som psykvården i Göteborg gör. Borde göras nån slags studie av folk som jobbar där.
Citera
2019-09-08, 02:09
  #38
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle vilja varna för varje klinik som hankar sig fram på hyrläkare. Dessa läkare träffar sina patienter en gång innan de drar iväg, såvida de inte fuskskriver sig i en annan stad som en hyrläkare här i stan, hon har kunnat pumpa systemet på hyrläkarlön l 8 år nu. Går man med på att vara hyrläkare bland patienter som behöver uppföljning, så är man inte där för deras bästa, utan man vill suga pengar ur systemet. Senaste gången jag träffade en sådan person så hade vi 10 minuters samtal som bara ledde till att han sa till mig att gå hem om det inte passade. Om det inte dög att han utan att kolla journal, tog bort alla utprovade mediciner (som jag och vettiga läkare kämpat ett decennium med att hitta) och ersatte dem med Nozinan och Truxal. Han lyste som en lampa och sa att han fått pris för att han återupptäckt typisk neuroleptika eller något sådant. Tydligen kunde alla psykiatriska tillstånd behandlas med dessa och han ville även att Sverige skulle återinföra Hibernal. Jag skulle få behålla en medicin men kollade sedan och det var sådan där dödsvarning mer eller mindre mot att kombinera den med det han ville sätta in. Tack för det dråpförsöket.

Hade jag dött hade ju han jobbat vidare som vanligt.

Hade skickats dit av en ordinarie läkare som tyvärr bytt jobb mycket hastigt, hon trodde jag skulle få fortsatt hjälp på samma spår hon börjat på...

Kollade lite med mina politikervänner och visade sig att hans två månaders eller om det var två och en halv månads arbete hade kostat landstinget över två miljoner.

Han sa att sådana som jag inte skulle komma till honom (vem annars, han var klinikens enda läkare förutom den där fejkhyrläkaren som hade semester en del av den tiden), för han var bara där för att pricka av att alla patienter synts i livet under det senaste året eftersom kliniken blivit varnade då de närmade sin 2 år då de inte sett en stor mängd av sina patienter alls.

Nu minns jag inte vad killen hette. Var en kaxig liten psykopat. Det som var skrämmande var inte bara att han utsatte patienter för fara, han var stolt över det med.

Fick betala 450 för det låtsasbesöket. Borde krävt pengarna tillbaka...

Ingen ska behöva gå till sådana skal som låtsas vara kliniker. Det är bara en byggnad men finns ingen personal och ingen som bryr sig. De som bryr sig gör det av sadistiska skäl.

När jag stack därifrån sa jag att de skulle återremittera mig till vårdcentral, men sedan fick jag meddelande att de inte tänker göra det. När jag själv försökte få tid, så fick jag veta att jag hade för svår problematik för att få komma, så jag stod plötsligt utan vård. Ja jösses...

Svinen älskar verkligen detta kraschade system.
__________________
Senast redigerad av neuron-drone 2019-09-08 kl. 02:14.
Citera
2019-09-08, 12:59
  #39
Medlem
Vi som lever med psykisk ohälsa blir diskriminerade! Speciellt vi som är hög fungerande..

Nu utgår jag från mig själv.
Fick min diagnos i vuxen ålder. 30+
När jag väl insåg att jag hade adhd och ville utredas så tog det 3 år för att utredningen skulle bli klar. Väntetid inräknat.
Ett barn som ska utredas utreds bara på någon månad...
Varför ska jag behöva vänta 3 år. Mycket kan hända på 3 år för en vuxen människa med adhd. Lusten att börja självmedicinera är extremt hög och börjar man självmedicinera så kan man glöma att man blir utredd.
Så det gäller att ha karaktär och målmedvetenhet..
Dessutom när jag berätta om att jag ville bli utredd så möttes jag av ett motstånd.
Jag bedömdes på direkten av en sköterska som saknar kompetens till att göra en sådan bedömning att jag inte har adhd utan jag var bara deprimerad. Så jag fick ingen utredning.. Så jag blev behandlad för depression i ett år ungefär tills en kompis berätta för mig att man kan skicka in remiss själv. Först då tog dom upp ärendet. Trotts att jag tjatat på dom ett år innan.. Sjukt dålig stil..

Socialstyrelsen räknar med att va e de 2-3% av befolkningen har adhd. Men jag har sett siffror som ligger upp mot 7-8 procent samt att det kan vara så att siffrorna är något högre än så här i väst världen.

Det är även så att man får ingen adhd utredning om man inte ber om det. Du måste alltså känna att du upplever problem i vardagen. Annars får du ingen utredning..

Men problemet med att resonera såhär är att vi med adhd har väldigt svårt att komma till den insikten själva. Dom som lever i okunskap intalar sig ständigt att det är bara att skärpa till sig. För våra problem är så alldagliga så det är svårt att förstå att det ens kan vara ett problem.
Så hur ska man kunna be om hjälp när man inte kan inse själv att man har problem?

Dessutom är adhd ett samhälls problem.
Fångar vi upp alla som har adhd redan i skolan så kan dom allra flesta få en utbildning och ett bra jobb istället för att bli en hög som går på bidrag använder droger och våld samt får massa ungar som dom inte klarar av att ta hand om. Det är en ond spiral som bara kostar samhället massa pengar. 7-8 % är jävligt många människor..
Risken för att råka ut för allvarliga dödliga olyckor när man har adhd utan medicineras är dessutom jätte hög...

Barn som får adhd diagnos har dessutom rätt till försäkringspengar. Men jag som vuxen som känner att jag missat dom första 30 åren av mitt liv har inte rätt till ett öre. Men det är väl egentligen vi som är vuxna som blev missade som har det riktiga behovet av dom pengarna.. Eftersom jag missade starten så har jag aldrig haft en chans att kunna bygga upp en ekonomi. Så det hade hjälpt oerhört. Ett barn får ju hjälp, så som pengarna är väl mindre berättigade där?
Det borde åtminstone vara lika... Adhd har jag ju haft i hela livet även om diagnosen kom som vuxen...

Jag skulle vilja få en chans till utbildning.
Och den borde staten betala kan jag tycka.

Sen varför i helvete ingår inte adhd i lss? Folk med tourettes får lss men inte adhd. Varför blir våra problem förminskade?

Jag vill ha upprättelse....

Slänga miljarder på invandrare går hur bra som helst. För majoriteten av svenska folket vill känna att dom är humanitära.. Känna är rätt ordval, att faktiskt vara humanitär finns inget riktigt intresse för.. Rösta rött bara och gilla några Facebook inlägg så är den humanitära kvoten uppfylld...
På vems bekostnad skiter dom fullständigt i.
Så länge dom själva inte blir berörda och kan leva sina liv som vanligt...

Så dom som får känna konsekvensen av hela kalaset är dom som ingen bryr sig om. Dom obetydliga, dom svaga, dom sjuka och dom fattiga.
__________________
Senast redigerad av HejFrans 2019-09-08 kl. 13:10.
Citera
2019-12-23, 01:26
  #40
Medlem
Vill varna för psykakuten i Malmö, speciellt läkaren Flemming Kristensen (https://dk.linkedin.com/in/flemming-kristensen-22239b10). Vet inte om han jobbar kvar (förhoppningsvis inte men det verkar inte som de har någon standard med vem de anställer).

Jag hamnade på psykosavdelningen p.g.a. platsbrist, vilket var väldigt traumatiskt då jag bara led från depression. Fast det var i alla fall lite renare och finare än den "allmänna avdelningen" jag flyttades till senare. Det var helt ner rivet och vidrigt. Jag kunde inte duscha..omgivningen var farlig med den mängd smuts som fanns. Städerskorna gjorde absolut ingenting, precis som alla andra anställda.

Jag ville inte bli inskriven, ville bara höja mina antidepressiva från 10 till 20 mg eftersom jag inte kände någon effekt. De sa att de inte skriver ut medicin och att man måste vara inlagd för att få hjälp, så de övertygade mig. Lovade mig att det högst skulle bli två dagar och att jag skulle få träffa en läkare samma dag. Tog en hel vecka innan jag fick se en läkare, då de alltid var "upptagna" och fortsatte att skjuta upp det.

Tillslut träffade jag läkaren och ja..han var troligt elak, hemsk attityd, vägrade att lyssna, talade ner på mig..typiskt. Han var dessutom dansk och jag förstod ingenting han sa. Sjuksköterskan som var där för att översätta satt tyst hela tiden och stirrade in i väggen när jag bad om hjälp att förstå. Han vägrade att lyssna på mig men tillslut gick med på att höja min dos. Jag påminde honom säker 10 gånger innan jag gick därifrån att han skulle skriva receptet. Nästa dag går jag till apoteket..inget recept. Försöker igen nästa dag. Inget recept. Ringer mottagningen..läkaren är på semester såklart! Och han har inte gjort det han lovade att göra, som borde ha tagit 5 minuter. Som tur hade jag extra tabletter hemma, annars hade jag varit utan.

Så vi ber en annan läkare att fixa det, och hon skriver såklart ut fel dos. Ännu en gång får vi ringa..totalt fick jag ringa nog 6 gånger bara för att få antidepressiva höjt 10 mg. Otrolig inkompetens..
Allt jag kan säga är gå ALDRIG till den här mottagningen. Oavsett vad som händer...gå aldrig dit. Har försökt anmäla den här så kallade läkaren till IVO ett flertal gånger men de bryr sig inte helt enkelt, varför skulle de?
Citera
2019-12-23, 11:19
  #41
Medlem
candyboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Jag vill varna för psykiatriska kliniken vid kungälvs sjukhus. Många inkompetenta läkare där.
Får man säga namn på läkare? Märkte att ett inlägg namngav en läkare.


En särskilt inkompetent läkare är Camilla Granath, som jobbar på psykiatriska kliniken vid kungälvs sjukhus. Säger att jag har grav autism, men egentligen har jag Aspergers. Skrev ett intyg för förvaltare bara för att jag tackade nej till att bo på en gruppbostad.

Läkaren Ibtesam Lundgren sa att jag hade schizofreni när jag inte hade det. Fruktansvärt att säga att man har en sådan allvarlig diagnos utan att det stämmer. Jag IVO-anmälde denna händelse med Ibtesam Lundgren, men IVO brydde sig inte.
Citera
2019-12-23, 15:08
  #42
Medlem
Tycker man bör hålla sig ifrån psykiatrin så länge det bara går så länge man inte är extremt självmordsbenägen eller en fara för andra.
De har en förmåga att förstöra ens liv ännu mer permanent med alla piller och stämplande diagnoser från ingenstans.
Läk er själva med kbt, meditation, bra kost sömnrutiner och uteslut fysiska sjukdomar innan ni börjar med piller.
Citera
2020-10-19, 20:48
  #43
Medlem
HanMedMjukisbyxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Tycker man bör hålla sig ifrån psykiatrin så länge det bara går så länge man inte är extremt självmordsbenägen eller en fara för andra.
De har en förmåga att förstöra ens liv ännu mer permanent med alla piller och stämplande diagnoser från ingenstans.
Läk er själva med kbt, meditation, bra kost sömnrutiner och uteslut fysiska sjukdomar innan ni börjar med piller.

Håller med.
Citera
2021-04-03, 14:24
  #44
Medlem
Jag tänkte starta egen tråd, men kan ju hoppa in här... Jag har arbetat på ett tiotal avdelningar i fem regioner under 20 år...

Utan att kasta skit, som alla gör i media osv, vill jag generellt varna för all slutenvård. Om du kan, håll dig därifrån. Gå i terapi, samarbeta med öppenvården istället.

Jag hade mångårig panikångest och löste problemet utan mediciner och psykiatri.

Det finns så många vägar..

Det finns fina människor i slutenvården, men alltför många idioter, mobbare och ufon. Människor som i princip inte kan nånting.

Att suicidala människor vaktas av outbildade snorungar är fruktansvärt.

Någon kanonbra avdelning har jag inte sett. Däremot var avd 31 (Nacka/Stockholm) och PIVAE (fd 20) i Eskilstuna två riktiga rövhål.

Så mycket öppen rasism, mobbning och intolerans som på PIVAE har jag aldrig sett. Riktigt dysfunktionellt ställe. Både skötare och sjuksköterskor slutade på löpande band.

På avd 31 var det också öppen mobbning.

Havererade skötargrupper utan fungerande ledning är riktigt vidriga.

Det är synd om patienterna såklart.

Självklart kan man inte vårda psykpaatienter om man mobbar alla nya kollegor och läser Nordfront...
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-04-03 kl. 14:30.
Citera
2021-05-11, 20:14
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Läkaren Ibtesam Lundgren sa att jag hade schizofreni när jag inte hade det. Fruktansvärt att säga att man har en sådan allvarlig diagnos utan att det stämmer. Jag IVO-anmälde denna händelse med Ibtesam Lundgren, men IVO brydde sig inte.

Tråkigt att höra men jag är inte förvånad. Du borde kontakta Göteborgs kommun med din berättelse eftersom hon också jobbar på Förvaltningsrätten. Ivo gjorde inget eftersom det näst största universitetssjukhuset i Sverige vid det tillfället stod för hennes anställning. Kanske kommunen är mer rädd för vad som kan komma ut i media, ifall de inte tar saker på allvar.

Ibtesam Lundgren är ingen läkare som någon med psykisk ohälsa borde söka sig till för hjälp. Det är riktigt konstigt att hon inte fått fler ivo-anmälningar på sig men jag är inte förvånad att eventuella, inkl din, anmälningar inte lett någonvart hos ivo, på grund av det massiva skyddet från hennes dåvarande anställning på Sahlgrenska.

Det är ingen slump att hon 2020 fick sparken från Sahlgrenska och att SU effektivt blockade henne från anställningar i Göteborgs kranskommuner. Det enda hon då kunde göra var att starta eget vilket hon också gjorde och aktuellt gör just nu.
Hon jobbar också sedan flera år som "sakkunnig" läkare på Förvaltningsrätten varifrån hon får en stor och stadig kommunal/statlig månatlig inkomst. Skrämmande att detta får fortsätta. Var är Uppdrag granskning och Västnytt när de behövs?

En riktigt inkompetent läkare. Man borde granska om hon ens har en giltig läkarutbildning för att få bedriva vård i Sverige.
Citera
2021-12-18, 22:50
  #46
Avstängd
Skulle vilja hålla med om Ankaret i Haninge.
Hemsk plats med personal som verkar njuta av att behandla intagna illa.

Kommer ihåg att det var en tjej som hade lite varmare attityd mot oss och verkade bry sig.
Henne kallade de för hora bakom ryggen.

En kille som var djupt inne i sin psykos och förmodligen mådde sämst av oss alla, talade de extremt nedlåtande om.
När han ifrågasatte varför de var så elaka mot honom svarade de hånfullt att de bara ville hjälpa. Tänker ofta på den killen, undrar hur det slutade. Känner på nåt sätt att jag svek honom genom att bli utskriven.

Nej, svensk slutenvård verkar mest ha blivit ett ställe där skolans värsta mobbare söker sig jobb för att ständigt ha tillgång på offer. Synd om dem egentligen, att bara själva kunna må bra genom att trycka ner och kränka andra. Människor som redan ofta mår så helvetes dåligt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback