Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-17, 00:48
  #1
Medlem
Antimentals avatar
Hur många kcal finns det i genomsnitt i en förpackning kycklingklubbor på 2 kg av märket Guldfågel?

Endast ni som känner till "räkna-kalorier-i-kyckling-problematiken" behöver svara. P.g.a. förvirrande märkning kan uträkning av kalorier generera flera olika resultat, vilket inte är speciellt roligt om man i egenskap av styrkelyftare vill veta den energimängd man stoppar i sig.
__________________
Senast redigerad av Antimental 2015-04-17 kl. 00:52.
Citera
2015-04-17, 00:59
  #2
Medlem
http://www.guldfageln.se/produkter/k...1000-g-2000-g/
Citera
2015-04-17, 01:04
  #3
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ineverdie
http://www.guldfageln.se/produkter/k...1000-g-2000-g/

Hur man räknar ut kalorier förstår jag, problemet är ett annat - det har att göra med den förvirrande märkning som existerar på kycklingpaketet. Det står "totalvikt" 2kg, men också "nettovikt" 1 kg. Om man ska räkna ut kalorierna på den frysta varan, den tinade eller den färdiglagade framkommer inte på förpackningen. Vi måste dessutom ta hänsyn till faktorerna ben och vattenglasyr. För att inte tala om den manikyr fågelhelvetet fått.

Den mest essentiella informationen skriver man alltså inte ut - man klarar inte av att förklara, och detta på ett sakligt och pedagogiskt sätt, hur man ska räkna kycklingen - vilket måste bero på grov inkompetens, och inget annat. Köttskallar. Jag är knappast ensam om att köpa kyckling, och det lär vara flera människor som kontaktat guldfågel angående den problematik som jag här tar upp.
__________________
Senast redigerad av Antimental 2015-04-17 kl. 01:16.
Citera
2015-04-17, 01:33
  #4
Medlem
ManJuices avatar
Tina kycklingen. Separera ben och kyckling på en klubba och räkna ut ben/kött-ration.

Jag har gjort detta vid ett tillfälle och kom fram till att köttration är ca 70% av den totala vikten i råform. Väg sedan resterande kycklingklubbor och multiplicera med 0,7, sedan multiplicerar du resultatet med kalorimängden. Givetvis omvandlar du om till 100g och räknar därefter.
Citera
2015-04-17, 23:59
  #5
Medlem
nakkimakkaras avatar
1. Tillaga kycklingen.
2. Väg allt, skriv upp vikten.
3. Ät upp alla klubbor, spara resterna.
4. Väg alla benrester.
5. Subtrahera vikten från resterna från ursprungsvikten(#3).
6. Voila!
Citera
2015-04-18, 00:48
  #6
Avstängd
Skicka ett mail om du vill ha ett korrekt svar utan allt för mycket krångel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback