2015-04-16, 19:33
Medlem
Tja, funderar på hur man smidigast och billigast gör för att bygga en underjordisk dold bunker på ca 10-20m2. Vad jag funderat över är alternativ 1: 20ft fraktcontainer vilket blir snabbast och eventuellt billigaste metoden då en container kostar ca 15 000 i inköp.
Nackdelen är att vissa som gör detta har problem med att väggarna viker sig och att de blir en väldigt långsmal konstruktion så blir ändå trångt.
Alternativ 2: gräva en grop där man bara staplar cementblock och cementfyller, billigare material bättre yta men dyrare med betongen och armering?? Det svåra i denna konstruktion är hur man ska fixa tak och golv.

För att enklast gömma bunkern tänkte jag ställa en bastu eller friggebod eller liknande med en lucka i golvet man klättrar ner i, blir ju enkelt å dra ventilationen gemensamt å luckan blir dold och så, bomba på med ideér teorier och andra förslag, samt hur man kan fixa golv och tak i alternativ 2.
Citera
2015-04-16, 20:27
Medlem
Den viktigaste frågan är hur pass långt ner under marken som du vill ha bunkern? Jord är extremt tungt och det lär bli svårt att få en containerkonstruktion att klara trycket om den sänks ner flera meter under marken.
Citera
2015-04-16, 20:32
Medlem
Zimows avatar
Precis beror på hur långt ner den ska. Och ändamålet. Ska den bli bombsäker så räcker inte en kontainer. Behöver betong och allt möjligt.
Citera
2015-04-16, 20:36
Medlem
Förbereder du dig för krigstider?
En container kommer med stor sannolikhet att ge vika!
Du kanske skulle fundera på att bara gjuta plattan (Golvet) nere i hålet och sedan gjuta väggar och tak ovan mark och sedan ställa ner väggarna först, får nog fortsätta fundera på hur man ska få det att sitta ihop och täta det, sedan lägger du på taket som du sen har gjutit upp en gång i så att säga, i lagom höjd till förhållande hur djupt bunkern ska ligga. Och som sagt, får fortsätta fundera på hur man ska förankra det i varandra och täta det, några förslag?
Citera
2015-04-16, 21:05
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du gjuter en platta och spikar ihop träformar och valvar taket med plank och stämp som du hyr eller bygger själv.
Eller så hyr du form men då kommer du behöva en traktor eller en kran.
sen måste du ju täta allt för det blir fuktigt i jorden och det kommer gå åt många kubik betong och armering och det handblandar du inte.

Hitler hade ett 5 meter tjock armerad betong som tak vad hade du tänkt ha för tjocklekar?
Citera
2015-04-17, 06:41
Medlem
De behöver inte vara bombsäkert bara de är nog hållfast för att säkert kunna vistas där nere, ändamålet är för att jag vill ha en bunker, djupet är väl lämpligt med ca 50 centimeter. Gjuta har jag redan averkat men de blir så otroligt dyrt om man ska gjuta hela bunkern, blir ju ca 40 000 enbart i betong sen tillkommer armering och material för att kunna gjuta å fruktansvärd massa arbete så de lär bli minst 60-80 tusen plus att hålet ska grävas. https://www.byggahus.se/forum/attach...1&d=1285611032 sånna block har jag funderat på och då blir de ju ca 6-8 tusen i material för väggar sen osäker vad golv och tak bli men de är nog enklast och bäst att gjuta så då har man halverat priset på bunkern.
Citera
2015-04-17, 06:46
Medlem
gjuter man golvplatta kan man ju enkelt lägga in golvvärmeslingor i samma veva så blir ju uppvärmningen enkel
Citera
2015-04-24, 14:40
Medlem
Zimows avatar
Känns lite onödigt att bygga en bunker. Kommer inte bli krig förens ett bra tid framöver
Citera
2015-04-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimow
Känns lite onödigt att bygga en bunker. Kommer inte bli krig förens ett bra tid framöver

vem sa nåt om krig vill bara ha en för att, typ mansgrottebunker med ölkyl å tv å så självklart inser jag att de behövs bra drännering å isolering å gärna avfuktare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in