Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-16, 16:29
Medlem
Gosifs avatar
Hej Bullen!

Jag köpte ett tvpaket med inkluderad tvbox från BBB som jag fick hem idag. Upptäckte direkt att jag var tvungen att använda internet-porten i routern för att se digital-tv ELLER att kunna använda mitt bredband. När jag ringde och tecknade abbonemanget så frågade jag givetvis om det gick med tv-boxen genom routern. "Inga problem" fick jag som svar.

Måste jag alltså nu införskaffa en switch för att få tv-kanalerna att fungera med bredbandet?

Alltså: BBB-uttag --> switch: tvbox
Router som kopplas från switchen sen i routern: ps3, appletv, laptops, telefon.

Finns andra utvägar? Inställningar i IPTV i själva routern? "Netlogin" ?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-16, 19:52
Medlem
Afros avatar
Jag har själv inte TV från bredbandsbolaget så vet inte hur de löser detta, men på något sätt måste de seperera din vanliga trafik från TV trafiken. Vilket vanligtvis görs med VLAN, boxens MAC adress eller så sätter boxen ett värde i DHCP paketet (option 60).

Så hur än bredbandsbolaget löser detta kan jag inte se att det kan fungera att sätta boxen bakom routern, inte utan att konfiguera routern i så fall.
Citera
2015-04-16, 20:10
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Jag har själv inte TV från bredbandsbolaget så vet inte hur de löser detta, men på något sätt måste de seperera din vanliga trafik från TV trafiken. Vilket vanligtvis görs med VLAN, boxens MAC adress eller så sätter boxen ett värde i DHCP paketet (option 60).

Så hur än bredbandsbolaget löser detta kan jag inte se att det kan fungera att sätta boxen bakom routern, inte utan att konfiguera routern i så fall.

Tack för svaret! Hur hittar jag tvboxens Mac-adress?
Citera
2015-04-16, 21:25
Medlem
Om du går in på 192.168.0.1 eller vad din router från BBB har, så aktiverar du "Bridge" eller "Brygga".

Då kan du använda valfri router efter skräpet från BBB.

För utan det medföljande "Modemet" från BBB så fungerar inte TV:n.

FÅ för mig ser det ut som:

Zyxel 8006
-> Sladd till TV
-> Sladd till ASUS NT-66 -> vidare till allt annat.
Citera
2015-04-16, 21:40
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Om du går in på 192.168.0.1 eller vad din router från BBB har, så aktiverar du "Bridge" eller "Brygga".

Då kan du använda valfri router efter skräpet från BBB.

För utan det medföljande "Modemet" från BBB så fungerar inte TV:n.

FÅ för mig ser det ut som:

Zyxel 8006
-> Sladd till TV
-> Sladd till ASUS NT-66 -> vidare till allt annat.

Men varför skickade inte BBB med ett modem för då?! Jag frågade klart o tydligt om det bara var för mig att koppla in nätverkssladden till min router från tvboxen och fick svaret ja. Behöver jag alltså ringa upp för att få en extrapryl för detta ska fungera? Jisses... Har bredband från dom också. Funkar det med en switch annars?
Citera
2015-04-17, 00:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Men varför skickade inte BBB med ett modem för då?! Jag frågade klart o tydligt om det bara var för mig att koppla in nätverkssladden till min router från tvboxen och fick svaret ja. Behöver jag alltså ringa upp för att få en extrapryl för detta ska fungera? Jisses... Har bredband från dom också. Funkar det med en switch annars?

De missuppfattade nog och trodde att du redan hade "deras" router.
Det kanske skulle fungera med en konfigurerbar (manageable) switch men då måste du också ta reda på hur deras VLAN fungerar.

Edit:
Deras router heter tydligen Zyxel P-2601HN-F1.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-04-17 kl. 01:19.
Citera
2015-04-17, 07:22
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De missuppfattade nog och trodde att du redan hade "deras" router.
Det kanske skulle fungera med en konfigurerbar (manageable) switch men då måste du också ta reda på hur deras VLAN fungerar.

Edit:
Deras router heter tydligen Zyxel P-2601HN-F1.

Är den trådlösa för 795kr du menar? Hoppas annars den är gratis annars skickar jag tillbaka tv-boxen. Borde tycka de borde fråga "om" jag jag har deras "modem" då jag har deras fiber redan. Antar det borde stått med på min sida hos dem att jag inte har beställt något "modem" från BBB under tiden jag har varit kund.

Så BBB-uttag ---> "deras modem" ---> Tvbox. I modemet--> min router ---> övrigt.

Har jag rätt?
Senast redigerad av Gosif 2015-04-17 kl. 07:59.
Citera
2015-04-17, 08:32
Medlem
Gosifs avatar
Fick en idé. Om jag införskaffar en tvådelad nätverkssladd. Alltså ett uttag i ens änden, två i andra. Sen kopplar den i min netgear. Sen i andra änden: kabel till tvbox och andra: min blåa bbb-kabel? Fungerar det eller strypts mitt 100mbit mycket då?
Citera
2015-04-17, 10:47
Medlem
Gosifs avatar
Om någon undrar vad jag menar med inlägget senast så är det en sån här: https://www.komplett.se/rj-45-utp-ca...plitter/116575
Citera
2015-04-17, 11:47
Medlem
PeterNosters avatar
Det är inte ett fysiskt problem utan ett logiskt. De använder Virtuel Local Area Network, VLAN. TV, Dator och telefoni ligger på skilda "konstgjorda" nät. Helt separata adresser. Deras router har deras egen programvara och konfigureras fjärrstyrt av dem.
Liknande tråd:
(FB) Byta ut min router som jag fick av BBB
Citera
2015-04-17, 15:30
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är inte ett fysiskt problem utan ett logiskt. De använder Virtuel Local Area Network, VLAN. TV, Dator och telefoni ligger på skilda "konstgjorda" nät. Helt separata adresser. Deras router har deras egen programvara och konfigureras fjärrstyrt av dem.
Liknande tråd:
(FB) Byta ut min router som jag fick av BBB

Tack för svaret. Känner dock att jag returnerar tvboxen.. Dålig stil också med kundstjänst. I förrmidags: "Förväntad kötid, 3min." Lade på efter 32 min... Bad dom att ringa upp istället. Ringde upp efter fem timmar, när man stod i duschen. Gäsp.
Citera
2015-04-17, 16:56
Medlem
Afros avatar
menar du att du inte fått någon instruktion alls hur du ska koppla in boxen? Inte konstigt att de har problem med långa köer isåfall.

Funkar boxen om du kopplar den direkt till uttaget? Isåfall sätt en switch efter uttaget och kör boxen i en och din router i en annan port.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback