Bytte nyligen hårddisk i min HTPC från mekanisk till SSD, och i och med det så provade jag lägga in Windows istället för Xubuntu som jag körde tidigare. Allt fungerar till synes bra, men det är något som är fel och jag har kört fast i min felsökning.
Som exempel kan jag ej pinga min HTPC i mitt lokala nät från min stationära dator, och vice versa. Kör jag "arp -a" i kommadotolken så får jag följande:
http://i.imgur.com/oT2jKt8.png
192.168.0.1 är min router,
192.168.0.3 är min HTPC. Således fungerar uppslaget (?) men kan som sagt ej pinga. Får samma resultat om jag kör samma kommando från HTPC, fast då
192.168.0.2 som är min stationära (hårdställda adresser). Kör inget WiFi utan allt är kabelanslutet.
Som torrentklient kör jag qbittorrent, har även prövat deluge. Port forward verkar fungera finfint, och då jag kör med samma inställningar på min stationära så fungerar allt perfekt. Det konstiga är att då jag nyss installerat om och tankade en torrent så fungerade det, sen tvärdog allting. Har inaktiverat DHT, men det verkar inte spela någon roll om den är aktiv eller ej.
Någon som har en aning om vad problemets fel kan vara? Är det brandväggen som spökar?
Osäker på var jag skulle lägga tråden, är den felplacerad får gärna någon mod flytta den istället för att papperskorga. Behöver verkligen hjälp!