Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-26, 12:35
  #25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pardeus
Varför bombar dom inte sönder ISIS och går in med full styrka mot dessa äckliga människor? Känns som USA vill att ISIS ska bli större.

Problemet är att ISIS har fått makt tack vare USA och hur de destabiliserade mellanöstern genom Irak kriget, hade man hjälpt landet att byggas upp igen så hade inte det irakiska folket hatat USA och landet hade inte varit så instabilt som det är idag.

USA och även vi i resten av västvärlden har glömt bort hur mycket det hjälpte Japan och Asien när de stannade kvar och byggde upp städer och hus.
Citera
2015-05-26, 13:41
  #26
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Problemet är att ISIS har fått makt tack vare USA och hur de destabiliserade mellanöstern genom Irak kriget, hade man hjälpt landet att byggas upp igen så hade inte det irakiska folket hatat USA och landet hade inte varit så instabilt som det är idag.

USA och även vi i resten av västvärlden har glömt bort hur mycket det hjälpte Japan och Asien när de stannade kvar och byggde upp städer och hus.

Sen ska man inte glömma att Japan antagligen inte har varit lika sekteriskt och splittrat internt som t.ex. Iraq och andra länder därnere, där makten beror på att hålla alla starka klaner sysselsatta så att de inte börjar mucka med varandra. Ta bort statsuppdrag från en militant klan i en miljö där stammakten har försvagits genom årtionden av diktatorisk maktspel, krig och främmande ockupation, tillsätt lite militiakamp i kringliggande länder kryddat med gränsöverskridande klan-, stam- och släktsband samt låg almänbildning och så har man en lite annorlunda cocktail än ett homogent och kulturellt enad Japan med en högutbildad befolkning.
Citera
2015-05-26, 15:43
  #27
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pardeus
Varför bombar dom inte sönder ISIS och går in med full styrka mot dessa äckliga människor? Känns som USA vill att ISIS ska bli större.

Amerikanska folket är krigstrött efter Irakfiaskot. Skulle inte heller lösa det grundläggande problemet, att hela Levanten är ett enormt clusterfuck. Om vi ponerar att ISIS bara försvann över en natt så är min gissning att det bara skulle vara en fråga om tid innan nästa sekteristiska hotspot uppstår och fyller vakumet som ISIS lämnar.
Citera
2015-05-26, 21:16
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu har jag inte följt länken men jag tycker du missar en väldigt viktig detalj.

Kartellerna består oftast av djupet troende katoliker alternativt "neopagans" detta leder i sin tur till att Isis inte skulle vilja samarbeta med dem då de för ett "heligt" krig.

Jag tar upp lite grann av det i tråden jag länkade till, även om jag inte direkt skriver mycket om det. Egentligen har jag inte särskilt mycket koll på hur IS ställer sig till det här på rent ideologiska grunder - jag har mer koll på mexikanerna och deras drogverksamheter än de religiösa aspekterna.

I vilket fall som helst är det sannolikt så som du säger - IS hade nog haft svårt för att samarbeta fullt ut med drogkartellerna just på grund av vad du nämner som >"heligt" krig<.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback