Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-27, 09:41
  #3961
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Vi är snyggare.

Veganer ser så tunna ut. Vissa riktigt sjuka som man ser på youtubefilmer är helt djäkla utmärglade. De är troligen sjuka i huvudet också.

Det är bra med kött. Är gott! Är proteinrikt. Från djuren kan man även nyttja deras avföring som naturgödsel.
Citera
2021-02-08, 20:27
  #3962
Medlem
SittFints avatar
Den här tråden kändes bättre att fortsätta i, då den förra handlade om media.

Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Håller helt med dig ibis99. Det är slående hur bräckliga dessa grundläggande idealem är. Dessa friheter som vi tackar vår lyckliga stjärna att vi fått till skänks av någon högre värdslig makt här i Sverige. Vars kodifiering i sig självt uppfattas som den mirakulösa skapelseakten, likt jungfrufödelsen av Maria Magdalena, en helig händelse vars upphovsman är allsmäktige Gud fader vår. Att själva kodifieringen av rättigheten på samma gång används som självständigt moraliskt argument för att det skulle vara rätt.

Den rundgång som borde uppstå hos självständig och resonerande individ, när han försöker påskina att den lagstadgade friheten som tillerkänns honom både är rättfärdigad av dess lagstadgande, som fullgott moraliskt motiverad av argumentet att det är så lagen är skriven, borde vara en absolut lägstanivå för att en människa med rätta ska kunna kalla sig fri. Förstår man inte det har man uppenbarligen förlikat sig med att man inte äger rätten till sitt liv, att man är betydelselös egendom, som ett djur eller ett verktyg, enkom till för en annan människa att nyttja och råda över.
Det är nästan tragikomiskt hur jävla mycket tunnelseende du har när du läser. Om du hade läst ibis99s inlägg lite noggrannare så hade du märkt att det är han som motiverar saker med lagar. Inte jag. Tidigt i tråden drog jag en liten parallell för att visa hur snett ibis99s resonemang var, men kontringen var att de saker jag jämförde med var olagliga.

Citat:
Likt en slavs tillstånd av livslångt slaveri definieras av att han är berövad möjligheten att självständigt råda över sitt liv och sitt handlande, att han är en annan människas egendom. Är omständigheten huruvida det är lagligen påfört honom, eller voro det påtvingat med utomrättsligt våld, inte på något sätt avgörande för den moraliska riktigheten i slaveriet. Det är fel för att det är moraliskt fel av en människa att beröva en annan människa den friheten han själv anser sig äga. Att en människa berövas agens och behandlas som vore han ett djur. Att slaven har internaliserat det omoraliska berövande av hans liv, är ett resultat av den fruktansvärda maktlöshet han befinner sig i och till nöds måste förlika sig med för att överleva. Det kan på intet sätt tas som intäkt för att slaveriet är någonting annat än fel, ett övergrepp och en skymf mot mänskligheten.

Så läser jag SittFints inlägg här, ett offentligt och skamlöst yttrande av maktlöshet, som visar hur den
psykologiska försvarsmekanismen äger honom. Så talar inte en fri människa. Han har med förlikat sig med, och anser inte längre sig själv äga rätt till självbestämmande. För lagen är skriven så. Och imorgon kan den vara skriven på ett annat sätt, och då är det rätt. Slaven gör som slavägaren befaller, och det måste då också vara rätt och riktigt, för slaven vet inget annat än att vara just det, en slav.

Fy fan, att det sitter sådana människor i Sverige, och talar svenska, idag. Våra rättigheter och friheter är inte värda dasspappret de kan klottras på, om en sådan inställning får fäste i Svensken.
Hahaha, patetiska idiot.

Nej, jag sätter absolut inget likhetstecken mellan lag och moral. Däremot är köttätande verkligen inget viktigt för mig, och jag ser etiska problem med det. Att hålla djur inspärrade på det sätt som sker i köttindustrin är inget annat än djurplågeri. Så frågan blir då om man kan rättfärdiga djurplågeriet. Det är en ren åsiktsfråga, men jag tycker inte att lyxen att mumsa kött är ett riktigt bra argument. Ser inte varför det skulle vara mer ok bara för att man gör mat av djuren jämfört med päls eller annan underhållning.

Det är roligt hur de flesta är helt och hållet emot djurplågeri och tycker det ska straffas med döden, men av någon anledning också tycker att det ska finnas undantag bara för att de ska få äta hamburgare.

Och eftersom det helt enkelt inte är en viktig fråga alls för mig tänker jag inte kämpa för att få tag på kött, vilket kommer bli förhållandevis svårt om det förbjuds. Däremot kommer jag fortsätta med de andra olagliga aktiviteter jag redan pysslar med.
__________________
Senast redigerad av SittFint 2021-02-08 kl. 20:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback