Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-15, 10:04
  #1
Medlem
veryhasteds avatar
Hej!

Jag undrar hur folk som tycker att EU är något positivt tänker och även lite negativa tankar runt EU.

Själv tycker jag att EU inte verkar så positivt för Sverige eftersom vi betalar stora summor för att få vara med i EU. Skulle varit uppskattat om någon kunde fört några positiva argument om att vi med medlemmar i EU och generellt om EU.
Citera
2015-04-16, 00:54
  #2
Medlem
healing79s avatar
Man kan röra sig fritt. Bo var man vill. Bo ihop med vem man vill. Handel blir mycket enklare vilket skapar en bättre ekonomi för hela samhället. En större marknad att sälja produkter till. Det är roligt med folk av olika sort. EU är praktiskt, än så länge.
Citera
2015-04-16, 13:04
  #3
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Man kan röra sig fritt. Bo var man vill. Bo ihop med vem man vill. Handel blir mycket enklare vilket skapar en bättre ekonomi för hela samhället. En större marknad att sälja produkter till. Det är roligt med folk av olika sort. EU är praktiskt, än så länge.

Detta i sig är också ett problem nu med de oändliga migrant-tsunamin som aldrig avtar. Det kommer 10 000-tals illegala invandrare till Europa varje vecka, och de får bo var de vill och ska ha allt gratis. Schengen-avtalet var inte avsedd för massiv utomeuropeisk immigration och är således en stor förlustaffär för alla inblandade.

Det finns handelsavtal/samarbete för Europeiska länder som inte är med i EU (EFTA som Sverige var med i förut). Så nej, egentligen finns det inga fördelar alls.
Citera
2015-04-16, 17:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Detta i sig är också ett problem nu med de oändliga migrant-tsunamin som aldrig avtar. Det kommer 10 000-tals illegala invandrare till Europa varje vecka, och de får bo var de vill och ska ha allt gratis. Schengen-avtalet var inte avsedd för massiv utomeuropeisk immigration och är således en stor förlustaffär för alla inblandade.
Njae där får du allt ha lite spöstraff. Illegala invandrare är ju just det, illegala, och det finns inget EU avtal som dikterar att dem "ska ha allt gratis". Men sedan har du ju förstås rätt i att avsikten aldrig var att zigenare och annat pack skulle dra runt och tigga och stjäla. Vilket visserligen har skett i varierande mån genom årens lopp men ja, det var ju aldrig avsikten med schengen och är ju en baksida som Sverige inte täppt till vad gäller tiggeri.

Men för att besvara TS. Jag är positiv till EU som samarbetsorgan, handel, polisiär verksamhet, skapa gemensan standard för div. produkter och dylikt där sådant kan vara smidigt och där brancherna inte tagit tag i det själva osv, sjukvårdsmöjligheter, smidiga möjligheter till resande (för de med hederliga avsikter!), det är saker som är mycket positiva som EU bidrar med.

Däremot ogillar jag mycket starkt den överstatliga lagstiftande aspekten och hur det sätter det svenska systemet ur spel i en del fall. Varför Sverige kan behöva rätta sig efter lagstifning och beslut tagma av andra länders representanter trots att svenska representanter har motsatt sig det på alla plan har jag MYCKET svårt att accepter.

Sedan får man väl poängtera att EU också kan vara en smidig ursäkt för den svenska politiken där man hänvisar till EU lagstiftning och domstolsbeslut, t.ex. beslutet från EU domstol att datalagringsdirektivet var olagligt var det ju inte så noga med, där var det helt enkelt skit samma och svensk datalagring tuffar på trots domstolsbeslut, då var EU bestämmelser inte något som bakbinder politiken som dem själva ibland hävdar, fy fan säger jag.

Sammanfattningsvis får jag väl säga att överlag är jag starkt kritiskt till EU's nuvarande utformning och överstatliga makt.
Citera
2015-04-16, 22:24
  #5
Medlem
Ondahamsterns avatar
Vissa vettiga lagar (konsumentlagen och några andra otroligt bra lagar) kan bli (och i vissa fall har blivit) EU lagar som gäller inom hela EU samt att all form av handel och transport sker betydligt smidigare.
Citera
2015-04-17, 10:57
  #6
Medlem
Vi har mycket gemensamt med våra europeiska grannar på de flesta områden. Då är det inte mer än rimligt att vi också ska ha fri rörlighet och handel med dessa grannar.

Angående kostnaden så är den rätt modest i sammanhanget. Har ärligt talat svårt att se varför folk drar upp den som en stor fråga. Som jämförelse kan nämnas att biståndet är flera gånger högre. I det sammanhanget kan man se EU-avgiften som en form av bistånd till fattiga länder men där pengarna inte går ned i fickan på afrikanska hövdingar utan till utveckling av jordbruk och infrastruktur i det för oss betydligt mer relevanta Östeuropa. Till skillnad från de afrikanska hövdingarna är också korruptionen inom EU obefintlig, vilket måste ses som en stor fördel i biståndssammanhang.
Citera
2015-04-18, 01:48
  #7
Medlem
KonservativGrabbs avatar
EU är väldigt bra eftersom att vi enklare kan ta oss in och ut ur EU-länder när vi själva är med i EU och får vissa förmåner som länder som inte är med i EU har som t.ex: handeln mellan EU-länderna och USA.
Citera
2015-04-18, 05:32
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Vi lever idag i ett fritt och demokratiskt Europa, dagens Europa är ett öppet, gränslöst och tolerant samhälle där vi alla lever sida vid sida i en enda stor Union.

Vi är ett och samma folk, vi tillhör samma Union, vi är alla EU-medborgare och vi lever tillsammans i vårt gränslösa öppna samhälle, - den Europeiska Unionen.
Detta ska varje enskild Unionsmedborgare känna stor stolthet och glädje över, vi är alla priviligerade som får vara en del av denna fantastiska gemenskap, detta är verkligen något att värna om och känna stolthet över.
Citera
2015-04-18, 21:30
  #9
Medlem
Jag gillar frihandel. Att det också är enklare att söka jobb och flytta till andra länder ser jag också som positivt. Det borde leda till ett effektivare resursutnyttjande. Att lagar i de olika länderna blir mer och mer lika ser jag också som positivt. Tyvärr tycker jag att det är för mycket byråkrati och för lite samarbeten.
Citera
2015-04-20, 14:31
  #10
Medlem
veryhasteds avatar
Tack för alla svar!

Detta har hjälpt en hel del, om någon har fler argument hade jag gärna hört dem också.
Citera
2015-04-20, 14:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veryhasted
Detta har hjälpt en hel del, om någon har fler argument hade jag gärna hört dem också.

Alla EU-kritiska sverigedemokrater borde stanna upp ett ögonblick och begrunda det faktum att Sverige har EUs överlägset mest liberala invandringspolitik trots att migration (rörlighet) är ett område där EU har en hel del åsikter. För att gå direkt till poängen så är chansen betydligt större att EU tvingar Sverige att begränsa invandringen än motsatsen att Sverige tvingas öppna gränserna (vilket är ett argument man ibland hör).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback