Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-06, 20:57
  #1
Avstängd
Tofsens avatar
http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskri...px?iYrkeId=329

Har hittat nedan på ams för att bli revisor.
-----
Utbildning
Revisorer har vanligen högskoleutbildning med ekonomisk inriktning. Inom högskolan kan du läsa ett utbildningsprogram i ekonomi på 120-160 poäng (3-4 år) eller själv kombinera kurser i företagsekonomi och andra ekonomiska ämnen till en kandidatexamen på 120 poäng (3 år) eller en magisterexamen på 160 poäng (4 år).

För antagning krävs grundläggande behörighet och särskild behörighet i vissa ämnen, oftast matematik och samhällskunskap, ibland också språk. Kontrollera kraven för den utbildning som du är intresserad av.

Revision i aktiebolag görs av revisorer som har examen som godkänd revisor eller auktoriserad revisor.
-----

Står att revisorer "Revisorer har vanligen högskoleutbildning med ekonomisk inriktning.". Kan man bli revisor utan att läsa ekonomisk högskoleutbildenutbildning, vad krävs i stället då?

Hur lång är en revisorutbildning eller kan man arbeta som revisor efter en civ.ekonom utbildning?

Enligt ams verkar det mer som man läser olika kurser för att bli revisor i stället för ett program
Citera
2005-10-06, 21:17
  #2
Medlem
TTKs avatar
Har du läst igenom de här?
http://www.revisorsnamnden.se/
http://www.far.se/info.asp?id=3&choice=info
Citera
2005-10-06, 21:22
  #3
Medlem
belowyous avatar
typiskt att datorn hänger sig när jag skrivit så mycket... uääh.

i alla fall. det bästa du kan göra för att bli revisor är att gå ett ekonomprogram med inriktning redovisning på en högskola / universitet. du behöver ekonomisk utbildning idag för att bli revisor, det var annat förr. När du tagit ekonomexamen så kan du börja jobba som redovisningsassistent på en redovisningsbyrå i ett x antal år innan du får göra ett prov hos redovisningsnämnden, som kostar nånstans runt 15000 kronor att göra. klarar du detta så kan du titulera dig godkänd revisor. sen kan du jobba som godkänd revisor, efter ytterligare 2 år tror jag att det är så kan du göra ett "högre redovisningsprov" hos RN, och klarar du detta är du sedan auktoriserad revisor.
min gamla ekonomilärare jämförde revisorer med läkare, eftersom de har ungefär lika lång utbildningstid om man räknar med allt, inklusive praktik, som räknas som en läroperiod.

du kan med "bara" en civilekonomexamen arbeta som redovisningsassistent på redovisningsbyrå, men inte revisor. det måste du utbilda dig mer för.
du kan däremot arbeta som redovisningskonsult, i firma eller som egenföretagare. det finns det många som gör, men de kan inte ta lika mycket betalt som en godkänd/auktoriserad revisor.

funderade på revisorsyrket förut, vet inte om jag kommer att bli det, eftersom det är så fruktansvärd lång väg att gå, trots att jag snart har min civilekonomexamen. det finns så mycket annat kul man kan jobba med, och jobbar man på en liten ort så har man inte så enormt stora chanser till en hög lön, eller i alla fall lika hög som man skulle kunna få om man jobbade med någonting annat.

men om du har en civilekonomexamen, så kan man börja jobba som redovisningsassistent, så rullar nog resten på av sig självt med tiden.

gå in på ww.revisorsnamnden.se och läs vilka krav som ställs på en revisor.
de är höga.

lycka till!
Citera
2005-10-06, 21:53
  #4
Avstängd
Tofsens avatar
Tackar för all info.

Har faktiskt bara gymnasieutbildning

Vad ligger ingångslönen för en redovisningsassistent då man så kallat praktiserar?



Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
typiskt att datorn hänger sig när jag skrivit så mycket... uääh.

i alla fall. det bästa du kan göra för att bli revisor är att gå ett ekonomprogram med inriktning redovisning på en högskola / universitet. du behöver ekonomisk utbildning idag för att bli revisor, det var annat förr. När du tagit ekonomexamen så kan du börja jobba som redovisningsassistent på en redovisningsbyrå i ett x antal år innan du får göra ett prov hos redovisningsnämnden, som kostar nånstans runt 15000 kronor att göra. klarar du detta så kan du titulera dig godkänd revisor. sen kan du jobba som godkänd revisor, efter ytterligare 2 år tror jag att det är så kan du göra ett "högre redovisningsprov" hos RN, och klarar du detta är du sedan auktoriserad revisor.
min gamla ekonomilärare jämförde revisorer med läkare, eftersom de har ungefär lika lång utbildningstid om man räknar med allt, inklusive praktik, som räknas som en läroperiod.

du kan med "bara" en civilekonomexamen arbeta som redovisningsassistent på redovisningsbyrå, men inte revisor. det måste du utbilda dig mer för.
du kan däremot arbeta som redovisningskonsult, i firma eller som egenföretagare. det finns det många som gör, men de kan inte ta lika mycket betalt som en godkänd/auktoriserad revisor.

funderade på revisorsyrket förut, vet inte om jag kommer att bli det, eftersom det är så fruktansvärd lång väg att gå, trots att jag snart har min civilekonomexamen. det finns så mycket annat kul man kan jobba med, och jobbar man på en liten ort så har man inte så enormt stora chanser till en hög lön, eller i alla fall lika hög som man skulle kunna få om man jobbade med någonting annat.

men om du har en civilekonomexamen, så kan man börja jobba som redovisningsassistent, så rullar nog resten på av sig självt med tiden.

gå in på ww.revisorsnamnden.se och läs vilka krav som ställs på en revisor.
de är höga.

lycka till!
Citera
2005-10-06, 21:59
  #5
Medlem
belowyous avatar
vad ingångslönen ligger på är omöjligt att säga, men eftersom du då (för hoppningsvis) har en civilekonomexamen så bör du ha ingångslön efter deras statistik, tror den ligger på 24.000 kronor i månaden, men en liten notis skall läggas vid att enbart 1/3 av alla nyutexaminerade har denna lön.

har inte mitt login till www.civilekonomerna.se på den här datorn, så jag kan inte kolla exakta uppgifter åt dig, men du kan gå in på adressen själv, du har tillgång till ett begränsat material.


observera nu, ni som märker ord. man kan inte ta "civilekonomexamen" i den bemärkelsen som en ingenjör blir ingenjör, jag vet att titeln civilekonom ej är skyddad enligt lag som t.ex. ingenjör är, så vem som helst kan kalla sig civilekonom, men jag utgår från att den som kallar sig civilekonom har uppfyllt de kriterier som beskrivs på www.civilekonomerna.se
Citera
2005-10-06, 22:37
  #6
Medlem
24´ är nog ett önsketänkande just nu. Det finns ett överskott av personal och mer realistik ingångslön ligger nog runt 20.
Citera
2005-10-06, 22:38
  #7
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
24´ är nog ett önsketänkande just nu. Det finns ett överskott av personal och mer realistik ingångslön ligger nog runt 20.

precis. just därför bara en tredjedel får runt 24.000 i ingångslön.
Citera
2005-10-06, 22:45
  #8
Medlem
Jo det var väl så. Skulle bara ytterligare understryka så att ingen blev besviken.
Citera
2005-10-06, 22:47
  #9
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Jo det var väl så. Skulle bara ytterligare understryka så att ingen blev besviken.

aah..
tänk de här som verkligen tror att de blir ekonomiskt oberoende så fort de tagit en fil.kand.
vilken besvikelse...
Citera
2005-10-07, 00:56
  #10
Medlem
Satsar själv på revisor även om jag mer och mer inser vilket värdelöst jobb det är. Massor med jobb och inga pengar.
Citera
2005-10-07, 11:15
  #11
Avstängd
Tofsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Satsar själv på revisor även om jag mer och mer inser vilket värdelöst jobb det är. Massor med jobb och inga pengar.

Men så är det med många jobb.

Hur gammal är du och hur långt har du kommit i din utbildning?
Citera
2005-10-07, 12:12
  #12
Medlem
Jag är 22 och har 1,5 år kvar. Hoppas på att vara auktoriserad innan 30 iaf.

Just nu är jag sugen på att åka till Japan och ta en masters. Får se, det sabbar planen lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback