Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-14, 22:17
  #1
Medlem
cabletables avatar
Tjenare!

Jag bor i en lägenhet där 100Mb/s från BBB ingår i hyran. Jag börjar vara jävligt trött på att jag inte kommer åt routern för att öppna portar och vill därför byta ut den. Routern är en zyxel P-2602HWT-F1 och är kopplad via en vanlig nätverkskabel rakt in i ett uttag på väggen.

Då jag inte kan så mycket om detta undrar jag om det går att byta ut den med vilken router som helst som klarar 100Mb/s eller om jag behöver behöver något speciellt? Någon kanske har något tips?

Tack på förhand
Citera
2015-04-14, 22:34
  #2
Medlem
dolmenkollens avatar
Jag har BBB och en Zyxel p-2812HNU-F1vT. Hade massor med problem med trådlöst innan jag köpte en asus N66U.
Nu kör jag tv och telefon från zyxeln i bryggat läge och sen en nätverkskabel till Asus som delar ut internet till datorer, surfplattor och telefoner. Den har dual band så visa prylar kör på 5ghz och andra på 2,4ghz. Du kan ringa BBBs kundtjänst och be om hjälp med att ställa om Zyxeln i bryggat läge.

Funkar för mig. Det går säkert att köra allt via asusen men har inte orkat fixa det ännu.
Citera
2015-04-14, 22:39
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabletable
Tjenare!

Jag bor i en lägenhet där 100Mb/s från BBB ingår i hyran. Jag börjar vara jävligt trött på att jag inte kommer åt routern för att öppna portar och vill därför byta ut den. Routern är en zyxel P-2602HWT-F1 och är kopplad via en vanlig nätverkskabel rakt in i ett uttag på väggen.

Då jag inte kan så mycket om detta undrar jag om det går att byta ut den med vilken router som helst som klarar 100Mb/s eller om jag behöver behöver något speciellt? Någon kanske har något tips?

Tack på förhand

Välj någon av dessa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista

Edit:
Om du har IP-TV eller telefoni så gör som föregående postare.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-04-14 kl. 22:41.
Citera
2015-04-17, 13:23
  #4
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenkollen
Jag har BBB och en Zyxel p-2812HNU-F1vT. Hade massor med problem med trådlöst innan jag köpte en asus N66U.
Nu kör jag tv och telefon från zyxeln i bryggat läge och sen en nätverkskabel till Asus som delar ut internet till datorer, surfplattor och telefoner. Den har dual band så visa prylar kör på 5ghz och andra på 2,4ghz. Du kan ringa BBBs kundtjänst och be om hjälp med att ställa om Zyxeln i bryggat läge.

Funkar för mig. Det går säkert att köra allt via asusen men har inte orkat fixa det ännu.

Hur är din hastighet efter det där? Lika bra som innan?
Citera
2015-04-19, 14:48
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur är din hastighet efter det där? Lika bra som innan?

En ASUS N66U har en genomloppshastiget från Wan-port till LAN-ort på 731 Mbit/s så den är 7 gånger snabbare än internetanslutningen så där är det ingen flaskhals. Hur mycket en en bryggad Zyxel bromsar vet nog dolmenkollen bäst men han har heller inget direkt alternativ.
Citera
2015-05-15, 15:08
  #6
Medlem
slicemenice1s avatar
Jag har samma pissmodem som TS. För att ordna med inställningarna (typ brygga den) så kopplar du ur internetsladden, resetar den genom att hålla in "lillknappen" i en bunt sekunder, loggar in med lösenordet på undersidan av modemet.

Jag bryggade modemet och byggde en egen router med en gammal dator, några extra nätverkskort och PfSense
Citera
2015-05-21, 11:35
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabletable

Då jag inte kan så mycket om detta undrar jag om det går att byta ut den med vilken router som helst som klarar 100Mb/s eller om jag behöver behöver något speciellt?
Vilken som helst. De förslag som finns ovan är det inte fel på, men de bygger på extra funktioner som inte är nödvändiga. Man kan också klara sig utan router, och koppla direkt till en dator.
Citera
2015-05-25, 09:55
  #8
Medlem
Malfaitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabletable
Tjenare!

Jag bor i en lägenhet där 100Mb/s från BBB ingår i hyran. Jag börjar vara jävligt trött på att jag inte kommer åt routern för att öppna portar och vill därför byta ut den. Routern är en zyxel P-2602HWT-F1 och är kopplad via en vanlig nätverkskabel rakt in i ett uttag på väggen.

Då jag inte kan så mycket om detta undrar jag om det går att byta ut den med vilken router som helst som klarar 100Mb/s eller om jag behöver behöver något speciellt? Någon kanske hbar något tips?

Tack på förhand

Finns en workaround på detta har jag märkt.

Om du kopplar ur inkommande alltså WAN ur BBBs router och gör en FÅ så kan du logga in i routern då du är direkt kopplad mot den.

Annars ska det fungera med nästan alla routrar då det är fiber. Kika lite på routrar med dualband då får du trådlös äver två frekvens band som ger oftast ger dig högre hastighet över WiFi
Citera
2015-06-04, 21:38
  #9
Medlem
Handsekreterarens avatar
När jag hade IP-telefoni körde jag också BBB:s router i bryggat läge.

Numer har jag inte IP-telefoni, och jag kör nu min egen router direkt på uttaget i väggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback