Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 21:05
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sekretessmarkera? Du vet ju inte alls vad du pratar om. Löjligt. Sekretesmsrkering betyder inte vad du tror att det gör. Det ska inte "mycket till" att sekretessbelägga en allmän handling, det räcker att det finns lagstöd för det i offentlighets- och sekretesslagen.

Om du har förmåga att förstå vad rättspraxis är så står det mycket klart att mail av privat karaktär sällan lämnas ut.

Vem gör prövningen?
Citera
2016-08-04, 21:06
  #122
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ni som anser att det är jätteviktigt att var och en "gör rätt för sig" genom att betala ett par tiokronor för att få lov att använda kollektivtrafiken, ni är småsinta jävla jantelagsmänniskor och i det här fallet även flashbackrasister, och ni förtjänar en plågsam död.

De som delar min uppfattning här och som dessutom är beredda till civil olydnad pga sin ädla övertygelse, de ser jag hemskt gärna som tjänstgörande för staten.


Man ska göra rätt för sig ja, det lärde mina föräldrar mig som liten, beklagar att dina föräldrar inte var lika hedersamma...
Citera
2016-08-04, 21:07
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sekretessmarkera? Du vet ju inte alls vad du pratar om. Löjligt. Sekretesmsrkering betyder inte vad du tror att det gör. Det ska inte "mycket till" att sekretessbelägga en allmän handling, det räcker att det finns lagstöd för det i offentlighets- och sekretesslagen.

Om du har förmåga att förstå vad rättspraxis är så står det mycket klart att mail av privat karaktär sällan lämnas ut.

Men är du tappad? Myndigheten tar inte hänsyns till "privat karaktär" eftersom sådant inte ens får förekomma i deras brevlådor.. DET SKA MYCKET TILL INNAN MAN BESLUTAR ATT ETT MAIL ÄR SEKRETESS. "Rättspraxis" vad i helvete svamlar du om? Det utförs en prövning av jurist på varje dump som lämnas ut, och det är SÄLLAN det editeras av juristerna.

Gå och lägg dig.
__________________
Senast redigerad av sniss 2016-08-04 kl. 21:14.
Citera
2016-08-04, 21:12
  #124
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Den här människan har ett välavlönat arbete och skulle lätt kunna betala sitt SL-kort om 790 kr/månad.

Egentligen borde hon få sparken och åtalas för stöld. Ett SL-kort under låt oss säga 11 månader under varje år i 3 års tid blir 26.070 kr. Hen har även hjälpt andra att fuska och man kan fråga sig hur mycket hen egentligen stulit och hjälpt till att stjäla från det allmänna.

Att hen sedan arbetar hos BRÅ är ju stor komik,vilken arbetsgivare skulle vilja ha en anställd som förespråkar bedrägerier på Facebook ?

SL-kort under elva månader kostar alltså 790 x 11 = 8690 kr

TV-licens för ett år kostar 2216 kr.

Att planka är alltså ekonomiskt sett ett betydligt grövre brott än att inte betala TV-licens. Plankningen är ca fyra gånger "värre".
__________________
Senast redigerad av Verkisto 2016-08-04 kl. 21:59.
Citera
2016-08-04, 21:12
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Av vad som framgått av hennes politiska hemvist är hennes bevekelsegrund till att planka just politisk. Hon begår alltså ett brott av politiska skäl genom att inte betala en avgift i syfte att tvinga fram en samhällsförändring.
Hon har i sin egenskap som privatperson skrivit ett inlägg om att planka på sin facebook för två år sedan.
--

Enligt ett inlägg skriver hon att det pågått under 4 månader. När hon idag tar upp sin plankning på twitter, framgår det inte att hon upphört med att planka.
Det finns goda skäl att anta att hon fortfarande tjuvåker. Det handlar om ett politiskt ställningstagande, som du observerat.

Kan då vara av intresse av vilka politiska organisationer som står bakom planka.nu.
De grupper som är lierade med planka.nu är bland annat syndikalisterna och Allt åt Alla. Den senare var aktuell i utredningen om våldsbejakande extremism förra året:
Citat:
Mona Sahlin, samordnare mot våldsbejakande extremism, hävdar att alla experter i utredningen står bakom utpekandet av Allt åt alla som en samhällsfarlig organisation
http://www.aftonbladet.se/kultur/article20414501.ab

Om nu Klara Hradilova Selin delar synen på hur samhället ska förändras med våldsbejakande extrema vänstergrupper, finns det goda skäl att fundera över hennes lämplighet. Fungerar inte att ha en lightversion av "Tårtkvinnan" som utredare på BRÅ.
Citera
2016-08-04, 21:14
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Man ska göra rätt för sig ja, det lärde mina föräldrar mig som liten, beklagar att dina föräldrar inte var lika hedersamma...
Det är rätt att vägra det småsinta jantelagssystemet som innebär att de fattigaste inte kan förflytta sig.
Det har jag inte lärt mig. Men det har jag listat ut själv.
Citera
2016-08-04, 21:17
  #127
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniss
Skitsnack, det ska mycket till för att sekretessmarkera mail så begär ut dessa är mitt tips. Deras IT avdelning är dit ni vänder er och det är deras uppgift att rådfråga jurist på dumpen som tas ut.

Vidare får inte mail av privat karaktär hanteras i myndighetsanställdas brevlådor (om dom inte förstår att dessa är offentlig handling och kan bli offentliga), vilket informeras om gång på gång till medarbetarna så även här visar du att du inte har en aning om hur detta funkar..

Internt arbetsmaterial är även det offentlig handling så du har inte ett rätt, inkommande mail är offentlig handling när det är myndigheten tillgänglig, inte när medarbetare anser att det ska diarieföras.

Skrattretande. Du lade till mer text i ditt ursprungliga inlägg men det är ännu pinsammare påståenden.

Mail av privat karaktär får visst hanteras i inkorgen hos den enskilde tjänstemannen. Jag har aldrig hört talas om en myndighet som skulle förbjuda detta inom rimlighetens gränser. Visa gärna stöd för ditt påstående. Det finns inte en tjänsteman eller politiker i detta land som inte regelbundet använder mailen för privata kontakter med gamla kollegor på andra myndigheter tex.

Du vet inte skillnad på allmän handling och offentlig handling, men försöker ändå svänga dig med dem. Stackare. Jag ska ge dig en grundkurs i offentlighet och sekretess:

Allmän handling är handling som är förvarad och inkommen eller upprättad på myndigheten. Offentlig handling är allmän handling som inte vid prövning har Sekretessbelagts med stöd av OSL. Mail av tex privat karaktär hör till uppgifter som ofta sekretessbeläggs (och som håller i prövning i KR) om de ens bedöms som allmänna handlingar.

Arbetsmaterial (tex utkast och minnesanteckningar) blir oftast inte allmänna eftersom de inte upprättas, expedieras eller arkiveras. Interna mail på myndigheten räknas ofta varken som inkomna eller upprättade.

Du har inte ett rätt, så sluta med dina lösa påståenden.
__________________
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2016-08-04 kl. 21:22.
Citera
2016-08-04, 21:18
  #128
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är rätt att vägra det småsinta jantelagssystemet som innebär att de fattigaste inte kan förflytta sig.
Det har jag inte lärt mig. Men det har jag listat ut själv.

binary = fail
brå = fail
Citera
2016-08-04, 21:20
  #129
Medlem
S.Kandals avatar
Våra myndigheter, vars verksamhet vi betalar, agerar efter en politisk agenda. Svt och SR, polisledningen, diverse högskolor är de värsta syndarna.

Allt elände vi nu bevittnar grundar sig dock i svenskens oförmåga att lägga rätt lapp i valurnan!
Citera
2016-08-04, 21:28
  #130
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är rätt att vägra det småsinta jantelagssystemet som innebär att de fattigaste inte kan förflytta sig.
Det har jag inte lärt mig. Men det har jag listat ut själv.
Har du även listat ut hur de fattiga tiggarna kommer till "arbetet" varje dag?
Citera
2016-08-04, 21:29
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
SL-kort under elva månader kostar alltså 790 x 11 = 8690 kr

TV-licens för ett år kostar 2216 kr.

Att planka är alltså ekonomiskt sett är betydligt större brott än att inte betala TV-licens. Plankningen är ca fyra gånger "värre".

Exakt. Detta ska ha pågått i 3 år så 26.070 kr har hon smitit ifrån. Har ett reskassekort redo i fickan och ljuger och säger att spärren inte kände av hennes kort. Men nu är det slut med det då hon naturligtvis blir ökänd hos SL. Dessutom hjälpt andra att planka. Om hon inte får sparken från BRÅ då vet vi andra var ribban ligger.
Citera
2016-08-04, 21:47
  #132
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Sturarna-Old
Vem gör prövningen?

Prövningen görs först av myndigheten som förvarar handlingen och ett avslagsbeslut kan överklagas. När det handlar om okontroversiella handlingar sker utlämnande vanligtvis av registrator eller handläggaren i ärendet.

Vid mer icke rutinbetonade begäran, tex av "alla mail" från en viss tjänsteman så brukar jurist pröva om det ska lämnad ut. Myndigheten lämnar inte ut mer än vad de måste när det handlar om mail av privat karaktär och nekat utlämnande sker med stöd av OSL. Prövningen sker utifrån ett specifikt lagrum med skaderekvisit som skiljer sig åt beroende av lagrum.

Juristen utgår givetvis från rättspraxis, eftersom ett nekat utlämnande kan medföra ett överklagande och prövning i kammarrätten.
__________________
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2016-08-04 kl. 21:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback