Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-11-14, 13:52
  #73
Medlem
Bemanningsbolag inom restaurang? Bra/dåliga?
Citera
2018-11-17, 06:59
  #74
Medlem
Om man är en vek odugling är restaurangbranschen inget vidare val.
Det är stressigt obekväma arbetstider,dåligt betalt och en hård jargong .
Fördelarna är att man slipper pkhet kan vara sig själv och har riktigt kul på jobbet.
Lägg därtill att man får knulla mycket och aldrig behöver oroa sig för att arbetsgivaren ska komma med några jävla narkotika test för han vet om att gör han det måste han skicka hela personalen på rehab eller sparka dom!
Citera
2018-11-17, 18:37
  #75
Medlem
Det är väl allmänt känt att restaurangbranschen är en slavbransch där man ska jobba livet ur sig för en skitlön samtidigt undrar branschen varför folk inte vill utbilda sig inom yrket och jobba med det, tja kanske ni skulle höja lönen då era efterblivna jävlar.
Citera
2018-11-17, 21:36
  #76
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sionvise
Lägg därtill att man får knulla mycket och aldrig behöver oroa sig för att arbetsgivaren ska komma med några jävla narkotika test för han vet om att gör han det måste han skicka hela personalen på rehab eller sparka dom!

Servitriserna ser oftast riktigt bra ut av en anledning.
Citera
2018-11-18, 14:54
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det är väl allmänt känt att restaurangbranschen är en slavbransch där man ska jobba livet ur sig för en skitlön samtidigt undrar branschen varför folk inte vill utbilda sig inom yrket och jobba med det, tja kanske ni skulle höja lönen då era efterblivna jävlar.

Stela lönesystem är problemet. Det är inte rimligt att jag som 17-19-åring fick 30-40kr mindre än de som var över 20 år när vi i princip gjorde samma sak, inkl servera alkohol. Restaurangyrket är verkligen ett sådant jobb där ens individuella engagemang spelar enorm roll för ens produktivitet och resultat. Om man verkligen gör sitt bästa och är snabb och effektiv kan man göra vad 2-3 stycken slappa servitriser/golvpersonal (som spenderar all dötid på Instagram och Snapchat) gör. Då är det inte rimligt att man ska vara fast i minimilönregler- och nivåer.

Efter samtal med min arbetsgivare trotsade han de informella reglerna och höjde min lön.
Citera
2019-03-12, 18:48
  #78
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag bumpar eftersom jag är nyfiken på vad folk säger nu när alla ekar om att "Branschen skriker efter kockar!"
Tror ni det blir nån förbättring för att locka tillbaka kunnigt folk eller kommer branschen sakta sjunka ännu mer ner i de outbildades och okunnigas träsk?


Jag har jobbat som både extra och tillsvidare på många olika ställen genom åren och skulle säga att kollegorna är det allra bästa med jobbet.
Man träffar mycket folk, kan oftast äta billigt och man kan bli ganska hooked på tempot och stressen på nåt sjukt sätt.
Det händer alltid grejer, man har sällan tråkigt.

Nackdelen skulle vara cheferna som i regel fifflar med de redan låga lönerna, jag har ofta fått ligga på och blanda in facket innan jag får loss de pengar jag haft rätt till.
De långa slitsamma timmarna gör också att man undrar om det är värt det, fysiskt tungt och otacksamt många gånger.
Man ska brinna för det om man ska orka med.

Det finns garanterat en del rötägg till mellanchefer också, det gäller att veta vart man står och kunna ta konflikter.
När jag var yngre vågade jag inte säga ifrån och tog ganska mycket skit, det är ingen bransch för den som är konflikträdd och inte har skinn på näsan.
"Säg det du måste och släpp resten" är nog ett gott råd, och stanna aldrig kvar på ett jobb där du inte trivs såvida du inte absolut måste för pengarnas skull.


Om jag skulle komma till ett nytt ställe inom branschen idag skulle jag dels se till att vara påläst om lön och avtal. Och dels akta mig för uttryck som: "Här är vi som en familj" eftersom det ofta betytt att man ställer upp med gratisarbete eller hjälper kollegor som inte fått utrymme på schemat att göra klart sina uppgifter eftersom "inom familjen ställer man upp".
(Typ att man stannar kvar efter att ha skrivit ut sig för att hjälpa en kollega i förhoppning om att man själv ska bli hjälp nästa gång man är själv kvar med ansvaret).

Dock är det nog svårt att hitta ställen där man inte är "som en familj" inom restaurangbranschen eftersom man tenderar att pressa folks scheman in i det yttersta och ha så lite personal som möjligt.

Till viss del är det förståeligt eftersom det är svårt att förutsäga hur mycket personal man behöver från gång till annan, så det blir ofta lite småkriser med för lite folk där man får ta extra uppgifter.
Men jag har upplevt att man emellanåt varit slarviga med schemaläggningen och inte ansträngt sig för att se till att det finns ersättare när folk blir sjuka, vilket sliter extra på de som ska bära bördan.

Man får aldrig vara sjuk i restaurangbranschen heller, folk blir riktigt förbannade då.
Inte ens när jag var tillsvidareanställd med särskilt ansvar hade de brytt sig om att ha ersättare redo ifall jag skulle bli sjuk nån gång.
(Fast samtidigt blir de förbannade om man kommer dit och smittar folk så.. damned if you do, damned if you don't)
Citera
2019-03-12, 19:38
  #79
Medlem
Man får känslan av att det är fel på TS.
TS med sina snabba korta svar och att alla är idioter. klassiker
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback