Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-14, 20:31
  #1
Medlem
Jag och 3 andra polare ska till Franska rivieran. Vi funderar på att hyra moped, alla har B-körkort men tyvärr är vi inte över 20 så att hyra en bil finns inte på kartan (därför moped).

Då är frågan om någon har erfarenhet av detta? Är det farligt att ge sig ut på vägarna på franska rivieran (dem små vägarna såklart) eller är det alldeles för vanskligt. Vi vill ju inte ha några olyckor här inte!

Btw, tanken är inte att vi ska "leka" med mopparna utan bara förflytta oss smidigt ut till andra småstäder runt om.
Citera
2015-06-22, 10:06
  #2
Medlem
kobents avatar
Kan vara en jävla trafik där nere, folk kör jävligt vårdslöst till och från. Sen är det ganska långa avstånd, ni kommer få köra på mycket 70 vägar och där gasar folk som fan.

Tänk på att i Frankrike får du köra med 0.5 promille och många tar bilen till krogen, skulle inte rekommendera detta.
Citera
2015-06-29, 09:17
  #3
Medlem
Inte så farligt tycker jag.
Vi bor här permanent och kör moped vaje dag.
Det finns gott om småvägar, byarna ligger nära varandra.
Det finns mängder med folk som motionscyklar, därför är fransmannen van
att ta hänsyn till 2-hjulingar
Citera
2015-06-29, 09:22
  #4
Medlem
Jag bör kanske tillägga att vi båda är pensionärer nästan 70 år.
Vi har varsin Honda Zoomer , bytt variator så dom går lite fortare.
Kan vi klara oss ute på vägarna, ja då klarar sig några 20-åringar lika bra eller bättre,
förutsatt att Ni inte är ungdomligt oförsiktiga. Det är Ni naturligtvs inte för då hade ni ju inte ställt frågan i detta forum
Citera
2015-06-29, 09:31
  #5
Medlem
Tjatig?
Det är jag igen
googlade
hyra i Nice och Cannes
http://www.elite-rentabike.com/index_en.html
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2554576

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback