Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-14, 15:47
  #1
Medlem
Hej,
Har en macbook pro mid2012, tror den heter 9,1 (inte helt säker)
Uppgraderade från 4gb ram till 8. Tidigare använde jag 3,99gb och hade ca 50mb växelfil.
Nu efter uppgraderingen använder jag ca 7gb med 3 flikar uppe i safari och ett word dokument igång.

Det känns orimligt mycket, används det verkligen så mycket ram hos er andra också??

Är inte så bra på mac....
Citera
2015-04-14, 17:36
  #2
Moderator
Rassas avatar
Det är säkerligen normalt, RAM-minne ska användas och datorn sköter det där själv. Minne som nyligen har använts ligger fortfarande som upptaget, ifall det skulle behövas snart igen. Så det kan se ut som att mycket minne används, men det är i själva verket "vilande."
Citera
2015-04-14, 20:13
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmw9999
Hej,
Har en macbook pro mid2012, tror den heter 9,1 (inte helt säker)
Uppgraderade från 4gb ram till 8. Tidigare använde jag 3,99gb och hade ca 50mb växelfil.
Nu efter uppgraderingen använder jag ca 7gb med 3 flikar uppe i safari och ett word dokument igång.

Det känns orimligt mycket, används det verkligen så mycket ram hos er andra också??

Är inte så bra på mac....
Finns ingen anledning att inte använda RAM-minnet.

Det trista är ju om program har data som MÅSTE ligga i RAM-minnet men i det här fallet rör det sig antagligen om diskcache och liknande och det är data som operativsystemet rimligtvis bara slänger bort om minnet behövs till något viktigare (programkod) istället. Men så länge det finns outnyttjat minne tillgängligt kan ju datorn lika gärna passa på att läsa före lite på hårddisken / hålla filer som nyss har använts i minnet / whatever utifall att de kanske skulle användas igen.

Jag vet inte vad operativsystemet fyller minnet med men det är skillnad på programdata och bara lite saker "utifall att."

Bör ju finnas möjligheter att se på en mac vad som är vad av det minnet som är allokerat.
Citera
2015-04-14, 20:17
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Wired, active och inactive verkade man inte ha så mycket nytta av där.

Wired minne som inte kan bli utswappat.

Inactive verkar vara det:
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är säkerligen normalt, RAM-minne ska användas och datorn sköter det där själv. Minne som nyligen har använts ligger fortfarande som upptaget, ifall det skulle behövas snart igen. Så det kan se ut som att mycket minne används, men det är i själva verket "vilande."
.. talar om.

Active = Minne som nyligen har använts.
Inactive = Minne som inte nyss har använts och som kan tas bort men som ligger kvar där utifall att det skulle behövas igen.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2015-04-14 kl. 20:21.
Citera
2015-04-14, 22:00
  #5
Medlem
Tack för lite svar
Citera
2015-04-14, 22:53
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Ja, RAM ska användas. Men 7 GB låter lite i överkant om det bara är tre flikar i safari och ett Word-dokument igång. Använder själv f.n cirka 5,5 av mina 8 GB och då har jag ett tiotal flikar öppna (i det lite mer RAM-hungriga Firefox) samt iTunes+Spotify.

Om du öppnar Aktivitetshanteraren och sorterar programmen efter kolumnen "använt minne" fallande, under fliken Minne förstås, vad är det som använder mycket RAM? Ska inte vara någonting som käkar några större mängder förutom dina öppna program, t.ex Word/Safari.
Citera
2015-04-15, 04:06
  #7
Medlem
Det finns en bug eller nåt som gör att en process som heter "iTunes libraryservice" eller nåt sånt, käkar en massa minne, finns en hel del på nätet om det om man söker. Så har man iTunes igång i bakgrunden så kanske man ska kolla om det kan vara en orsak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback