Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-14, 08:22
  #1
Medlem
Hej jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Dem senaste 3 åren har varit väldigt jobbiga och efter att ha kollat mycket på man vs wild och survivorman så har jag bestämt mig att flytta ut i skogen då det här samhället inte passar mig. Jag har ingen direkt erfarenhet om hur man lever i skogen och har aldrig förut i mitt liv bott i något tält eller liknande.

Det små kunskaper jag har om hur man fångar djur är främst fiske, men jag har kollat på många tutorials om hur man gör har/fågel fällor osv, så jag tror inte att fånga mat kommer bli något vidare problem. Dessutom så ska jag ta med mig utrustning som fiskespön, knivar/machete, en crossbow/pilbåge..
Jag kommer också ta med mig ett tält och ytterkläder men mitt långsiktiga mål är att jag ska bygga mitt eget hus och göra mina egna kläder utav de djur jag fångar.

Mina föräldrar har sparat upp 90 000 kr till mig som jag kommer ha tillgång nu i juni, min frågar till er är vad för slags utrustning bör jag spendera på, vilket land jag bör flytta till för att det ska vara så lik natur som Sverige men så korta vintrar som möjligt och vad för slags hund jag bör köpa då jag planerar på att ha en liten kompanjon med mig.
Extremt tacksam för svar!!!!!!
Citera
2015-04-14, 08:33
  #2
Medlem
en1kronas avatar
Jag följer gärna med dig om jag får. Jag kan hyffsat mycket om jakt och har även en musköt som man inte behöver licens till så det är inte olagligt.
Citera
2015-04-14, 08:35
  #3
Medlem
Gissar att du kommer ge upp efter en vecka eller två, max. Köp dig en liten stuga istället och må gott i värmen, lev på socialbidrag eller nåt.
Citera
2015-04-14, 08:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Jag följer gärna med dig om jag får. Jag kan hyffsat mycket om jakt och har även en musköt som man inte behöver licens till så det är inte olagligt.


Det är dock olaglig att jaga på annans mark utan dess tillåtelse och utan jaktlicens.
Citera
2015-04-14, 08:38
  #5
Medlem
en1kronas avatar
Då har jag varit olaglig i hela mitt liv...
Citera
2015-04-14, 08:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samimu
Hej jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Dem senaste 3 åren har varit väldigt jobbiga och efter att ha kollat mycket på man vs wild och survivorman så har jag bestämt mig att flytta ut i skogen då det här samhället inte passar mig. Jag har ingen direkt erfarenhet om hur man lever i skogen och har aldrig förut i mitt liv bott i något tält eller liknande.

Det små kunskaper jag har om hur man fångar djur är främst fiske, men jag har kollat på många tutorials om hur man gör har/fågel fällor osv, så jag tror inte att fånga mat kommer bli något vidare problem. Dessutom så ska jag ta med mig utrustning som fiskespön, knivar/machete, en crossbow/pilbåge..
Jag kommer också ta med mig ett tält och ytterkläder men mitt långsiktiga mål är att jag ska bygga mitt eget hus och göra mina egna kläder utav de djur jag fångar.

Mina föräldrar har sparat upp 90 000 kr till mig som jag kommer ha tillgång nu i juni, min frågar till er är vad för slags utrustning bör jag spendera på, vilket land jag bör flytta till för att det ska vara så lik natur som Sverige men så korta vintrar som möjligt och vad för slags hund jag bör köpa då jag planerar på att ha en liten kompanjon med mig.
Extremt tacksam för svar!!!!!!

Hunden bör införskaffas minst 1-2 år innan avfärd då du säkerligen vill träna den på diverse sätt ochinte behöva ha koppel på den av rädsla att den ska sticka från dig.

Skaffa ett rejält vattenreningssystem, (eller koka allt vatten). Ta med dig stora mängder desinfektionsmedel (typ handsprit) då små sår lätt blir infekterade i skogen annars. En kniv eller liten yxa är ovärdelig när du samlar ved och bygger läger.
Bear grylls pratar ofta om "priorities for survival", skaffa en stor pressening eller något att ha över dig för att skydda mot väder och vind. Se till att du vet vad som krävs för att överleva innan du ger dig ut och har all utrustning.

Gå någon kurs eller sök dig till jägarförbanden i försvarsmakten, där lär man sig allt om att överleva längre tid i jobbiga miljöer.
Citera
2015-04-14, 08:58
  #7
Medlem
eenoks avatar
En skön ryggsäck.
En bok om vad du kan äta och inte äta, vad för slags läkemedel man kan hitta i naturen.
En bok om fällor och hur man bygger dom.
Tändstål.
Kniv och liten yxa.
Tråd.

Det finns butiker som säljer allt man kan tänka sig.

Vad jag förstår så kan det ju vara riktigt soft att vandra runt, man bor en månad på ett ställe och en månad nån annan stans och följer solen tills man har en naturlig rytm man följer och har alla ställen relativt inbodda också. Eventuellt hittar man sin plats man slår sig ner på australien asien eller så,

Ett tips är ju att skaffa en segelbåt och lära dig segla och följa solen. Det är nog en redig tripp och segla ute på havet, man hinner fundera på både det ena och det andra i havets vilda stormar
Citera
2015-04-14, 09:09
  #8
Medlem
Sebzors avatar
Varför inte dra till en härlig obebodd ö?
Citera
2015-04-14, 09:23
  #9
Medlem
Scarabeos avatar
Låter som frihet deluxe! Jag skulle lätt rekommendera skogarna i Kanada. Det påminner väldigt mycket om moder Svea. Under vintern så har du ju "nära" att kunna resa ner till Arizona/Nevada och få ytterligare utmaningar att överleva. Alt nånstans runt Kalifornien som inte består av öken.
Om jag hade fått välja hund så hade jag nog valt att ha med mig en Amerikansk Akita. Mer lojal hund får du fan leta efter. Lycka till!
Citera
2015-04-14, 10:05
  #10
Medlem
Richie Apriles avatar
För 90 000 kanske du kan bo 9 år här:
http://www.blocket.se/vi/59403232.htm

Då orkar du med all säkerhet längre än i ett tält.
Citera
2015-04-14, 10:11
  #11
Medlem
Ålens avatar
Flera saker här kan man ställa sig undrande till. Du säger du är trött på samhället, men skulle detta därmed innebära att du trivs bättre i naturen? Har du ett naturintresse, eller är naturen bara som ett alternativ till samhället? Vad är det som säger att du kommer att trivas bättre i skogen? Just det som gör att du är trött på samhället kanske gör att du faktiskt kommer misslyckas uppnå för din tillfredsställelse även i det vilda. Har du naturintresse överhuvudtaget? Har du varit i skogen överhuvudtaget? Det verkar vara ganska tunt med kunskaper nämligen. Det är väl här nånstans du ska börja planera, inte starta nån jävla tjuvjakt. Älskar du naturen, för det bör du göra om du ska klara dig, måste du också fatta att vi andra som gör det inte vill ha någon skitunge som ränner runt i skogen och snarar djur.

Vindskydd kan du glömma om du planerar att bo i skogen permanent. Vindskydd är en temporär lösning. Inte ens de mest härdade naturfolk bor i vindskydd permanent. Har du 90.000 och väljer att göra det hela till en överlevnadsgrej och bo i vindskydd är du idiot. Bor du permanent i naturen kommer du ha jävligt mycket tid över, och då finns ingen anledning att bygga en sketen koja. Kolla hur du bygger en ordentlig kåta. Enklare timmerhus finns också som alternativ om du är händig. Ta kontakt med en markägare och fråga om du får slå upp en kåta eller ett timmerhus av frigebodstorlek. Åter igen, gör inget olagligt. Finns ingen anledning till det. Bostaden ska vara både ordentlig och laglig. Faktumet att du likställer det med det du vill göra här med vad man gör i en överlevnadssituation är tillräckligt för att man ska fatta att du inte har vad som krävs.

Jägarexamen verkar inte ha slagit dig. Du får lära dig mer än att bara skjuta djur. Att springa runt i skogen och ha ihjäl djur och tro du ska överleva utan att ha basala naturkunskaper är bara ett stort jävla skämt. Fiske är ett annat alternativ. Eller ja, ett egentligen inte alternativ, ett måste då du knappast kan jaga lagligt hela tiden. Här hade jag valt att fiska med nät. Lär dig det istället för att sitta och meta eller hålla på med kastspö. Ett alternativ är ju faktiskt att du slår dig ned kustnära i någon fiskebod och har en enklare båt.

Innan du gör något av allt det här, ta dig tid och lär dig basala naturkunskaper om du inte redan har det. Vill du leva i naturen är detta egentligen något du bara måste vilja helt enkelt. Människor som klarar sig i skogen är också de som lägger ned mycket intresse i artkunskap och ekologi. Jag känner ingen som jag vet som inte skulle klara sig i naturen som också har ett stort naturintresse och som ständigt vill lära sig. Av dina inlägg att döma verkar det som om du mest har noll koll om jag ska var krass.

Åter igen, gör det inte till en ren överlevnadssituation! Skilj på överlevnad och att bosätta sig i naturen.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2015-04-14 kl. 10:20.
Citera
2015-04-14, 10:15
  #12
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
För 90 000 kanske du kan bo 9 år här:
http://www.blocket.se/vi/59403232.htm

Då orkar du med all säkerhet längre än i ett tält.

Now we are talking. Jävla najs stuga. Så där ska det se ut.

Ibland hittar man ju timmerhus som bortskänkes på villkoret att man forslar bort huset. Detta är säkert en dyr historia, men 90 lax kanske man kan komma en bit här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback