Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Tack!
Nu har jag tittat igenom båda dokumentärerna. Den senare var intressantare,
http://www.tv3play.se/program/efterlyst-special/5104, för där framkommer att IT erkänner våldtäkten i förhör, inte första gången i programmet som du gav sken av. Men jag såg inget som på ett avgörande sätt motsäger tingsrättsordförandens avvikande mening om domen.
På vilket sätt framkommer det indirekt av ansökan om tidsbegränsat straff att han är skyldig?
Det var flera år sedan jag såg programmen i fråga, så jag minns inte ordagrant var han sa vad. Men det spelar i vilket fall mindre roll då han trots allt erkänt det.
Att en person i tingsrätten inte håller med om att det är styrkt att han våldtagit och befunnit sig på fyndplatsen är inget ovanligt, han utesluter trots allt annan mördare i vilket fall. Att det var svårt att hitta spår efter honom på platsen är inte heller konstigt med tanke på att Gudrun var den kvällen. Och att hon skulle gått med på att ha sex med honom utomhus i det vädret när hon bodde ensam inte jättelångt från Palace ser jag som uteslutet.
Jag tolkar det som att han mer eller mindre indirekt erkänner omständigheterna i fallet vid överklagan då han säger sig se sitt handlande på ett annat sätt än vid förhandlingarna, och att han genomgått behandling och förstått innebörden av det hela. Men det är min tolkning, och något tidsbestämt straff fick han inte heller.
Däremot kan jag inte förstå vad du tycker tyder på att han är oskyldigt dömd, det får du gärna förklara.