• 1
  • 2
2005-10-07, 13:33
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C64
Jag har hört en del om den, men tyvärr aldrig lyckats se den. Den verkar inte givits ut på dvd/vhs heller vad jag vet.

Jag vet att den finns på VHS, men hur det står till på DVD-fronten vet jag inte.
Citera
2005-10-07, 14:41
Medlem
C64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Du verkar inte veta mycket du inte. Fimpen har funnits till försäljning på VHS jag vet inte hur länge hos Megastore i PUB-huset, Stockholm, Sweden. Vet inte om den är kvar nu men de hade den länge länge och fanns att finna bland regissörskategorierna.
Jaha, det var ju fan att jag inte tittade där. Eller fan.. just det, ja bor ju inte i metropolen Stockholm . Vhs'en finns inte på internet, men i Stockholm minsann, vart är världen på väg .
Citera
2007-08-29, 23:58
Medlem
MoldyPeachess avatar
Finns en film som heter "The Match" har själv inte sett den men har hört att den ska vara lite småkul.
Även i den filmen kan man se Alan Shearer skymta förbi
Citera
2007-08-30, 00:18
Medlem
Einarrs avatar
Sen finns ju självklart Offside.
Citera
2007-08-30, 07:13
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einarr
Sen finns ju självklart Offside.

Riktigt usel film om du frågar mig. Svårt att göra film om fotboll utan att det blir buskis på nåt vis. Ryktet säger mig att kultserien Åshöjdens BK ska släppas på dvd i höst. Mer nostalgi än kvalitet kan jag säga, har den inspelat och den är helt klart sevärd. Speciellt för oss som växte upp på 80-talet
Citera
2007-09-03, 20:20
Medlem
MoldyPeachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Riktigt usel film om du frågar mig. Svårt att göra film om fotboll utan att det blir buskis på nåt vis. Ryktet säger mig att kultserien Åshöjdens BK ska släppas på dvd i höst. Mer nostalgi än kvalitet kan jag säga, har den inspelat och den är helt klart sevärd. Speciellt för oss som växte upp på 80-talet

Det blir helt klart att införskaffa hoppas det finns massa smaskigt extramaterial att sätta tänderna i
Citera
2023-04-16, 23:18
Medlem
Netflix har fem filmer på temat i sitt 800+ titlar stora italiensk/fransk/brittisk/spansk/tysk/belgiska klassiker-arkiv, för dom som verkligen vill se allt i genren.

Franska Le triporteur/Tom i bollen (1957) med en av dåtidens stora komiker i Frankrike, Danny Cowl i huvudrollen, som en stolle som ska cykla iväg och se sitt favoritlag spela fotboll, slutar med att han själv tvingas rycka in. Ganska rolig mot slutet när han spelar. Netflix har även uppföljaren Robinson et le triporteur (1960) där han hamnar på en öde ö, men den har inget med fotboll att göra. Totalt sett har Netflix 10t filmer med Cowl från 50- till 70-talet.

www.imdb.com/title/tt0161013
www.justwatch.com/se/film/tom-i-bollen
www.netflix.com/title/81409669

Italienska Gambe d'oro (1968) med legendariska och dåtidens största filmkomiker i Italian Toto i huvudrollen som en vinproducent som även äger ett lokalt fotbollslag och är osäker på om han ska driva dom till konkurs eller serieseger. Alla filmer med Toto är klart sevärda, Netfix har 7st med honom från 50/60-talet, hans fulla namn är för övrigt Antonio Griffo Focas Flavio Angelo Ducas Comneno Porfirogenito Gagliardi De Curtis di Bisanzio, därav hans enklare artistnamn.

www.imdb.com/title/tt0051646
www.justwatch.com/se/film/legs-of-gold
www.netflix.com/title/81411148

Brittiska Bloomfield (1971) är till skillnad från dom två första komedierna ett drama med dåtidens mått mätt ganska tunga namnen Richard Harris och Romy Schneider i huvudrollerna. Som kuriosa innehåller den en scen där det körs en öppen vit bil på stranden precis som 12år senare i Ömhetsbevis (1983), till den grad att jag tror senare scenen är inspirerad utav denna.

www.imdb.com/title/tt0068694
www.justwatch.com/se/film/bloomfield
www.netflix.com/title/70060395

Italienska Il diavolo e l'acquasanta/Djävulen och vigvattnet (1983) med Tomas Milian i huvudrollen som nog är mest känd från en drös poliziottesco-filmer från 70/80-talet, Netflix har flera av hans sådana.

www.imdb.com/title/tt0085438
https://www.justwatch.com/se/film/th...and-holy-water
www.netflix.com/title/81411223

Sist italienska Quel ragazzo della curva B (1987) har jag inte sett ännu men den handlar om en supporter som vill få stopp på läktarvåldet, varvid maffian lägger sig i.

www.imdb.com/title/tt0093809
https://www.justwatch.com/se/film/th...rom-the-stands
www.netflix.com/title/81411239

Ska kanske förtydligas att samtliga fem filmerna är på temat fotboll som i soccer, inte amerikansk fotboll.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Fimpen.
Citat:
Ursprungligen postat av danbanan
Annars håller jag med om att "Fimpen" är grymmast.
Citat:
Ursprungligen postat av C64
Jag har hört en del om den, men tyvärr aldrig lyckats se den. Den verkar inte givits ut på dvd/vhs heller vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Fimpen brukar visas på SVT sådär varannat år så håll utkik tror dom visade den i somras.
Finns ganska mycket roligt i den filmen men roligast är hur Härenstams karaktär helt tappat sitt mojo av att Fimpen dribblat bort honom, han klarar inte ens av att prestera i sängen efteråt om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MoldyPeaches
Finns en film som heter "The Match" har själv inte sett den men har hört att den ska vara lite småkul.
Om vi tänker på samma film så är det enda jag minns från den nu säkert 20år efter att jag såg den att Samantha Fox hade en roll som servitris på puben, men tyvärr fick hon inte demonstrera sina största talanger i den.
Citera
2023-04-18, 19:57
Medlem
Kataloniens avatar
The English game på Netflix ingen film dock men miniserie.
Citera
2023-06-19, 04:24
Medlem
Tigrar.. Den finns på SVT-Play. Bygger på Martin Bengtssons bok Vid sidan av San Siro.
Citera
2023-06-20, 22:54
Medlem
Goal.

Första filmen är klass! Men du kan sköta i uppföljarna.
Citera
2023-06-20, 23:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danbanan
Vad heter filmen med Stallone, Pelé mm som utspelar sig under andra världskriget, eller är det i ett fängelse?
Dem spelar en match mot fångvaktarna/tyskarna?

EDIT: Escape to victory heter den, utspelar sig under 2:a världskriget.

Tyckte den var ganska bra iaf.
Victory (1981)

Oj, nu såg jag att det visst var ett rätt gammalt inlägg som besvarades.
Citera
2023-09-30, 13:30
Medlem
Har nån tips på bra fotbollsfilmer? (inte för gamla)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in