Netflix har fem filmer på temat i sitt 800+ titlar stora italiensk/fransk/brittisk/spansk/tysk/belgiska klassiker-arkiv, för dom som verkligen vill se allt i genren.
Franska
Le triporteur/Tom i bollen (1957) med en av dåtidens stora komiker i Frankrike,
Danny Cowl i huvudrollen, som en stolle som ska cykla iväg och se sitt favoritlag spela fotboll, slutar med att han själv tvingas rycka in. Ganska rolig mot slutet när han spelar. Netflix har även uppföljaren
Robinson et le triporteur (1960) där han hamnar på en öde ö, men den har inget med fotboll att göra. Totalt sett har Netflix 10t filmer med Cowl från 50- till 70-talet.
www.imdb.com/title/tt0161013
www.justwatch.com/se/film/tom-i-bollen
www.netflix.com/title/81409669
Italienska
Gambe d'oro (1968) med legendariska och dåtidens största filmkomiker i Italian
Toto i huvudrollen som en vinproducent som även äger ett lokalt fotbollslag och är osäker på om han ska driva dom till konkurs eller serieseger. Alla filmer med Toto är klart sevärda, Netfix har 7st med honom från 50/60-talet, hans fulla namn är för övrigt
Antonio Griffo Focas Flavio Angelo Ducas Comneno Porfirogenito Gagliardi De Curtis di Bisanzio, därav hans enklare artistnamn.
www.imdb.com/title/tt0051646
www.justwatch.com/se/film/legs-of-gold
www.netflix.com/title/81411148
Brittiska
Bloomfield (1971) är till skillnad från dom två första komedierna ett drama med dåtidens mått mätt ganska tunga namnen
Richard Harris och
Romy Schneider i huvudrollerna. Som kuriosa innehåller den en scen där det körs en öppen vit bil på stranden precis som 12år senare i
Ömhetsbevis (1983), till den grad att jag tror senare scenen är inspirerad utav denna.
www.imdb.com/title/tt0068694
www.justwatch.com/se/film/bloomfield
www.netflix.com/title/70060395
Italienska
Il diavolo e l'acquasanta/Djävulen och vigvattnet (1983) med
Tomas Milian i huvudrollen som nog är mest känd från en drös
poliziottesco-filmer från 70/80-talet, Netflix har flera av hans sådana.
www.imdb.com/title/tt0085438
https://www.justwatch.com/se/film/th...and-holy-water
www.netflix.com/title/81411223
Sist italienska
Quel ragazzo della curva B (1987) har jag inte sett ännu men den handlar om en supporter som vill få stopp på läktarvåldet, varvid maffian lägger sig i.
www.imdb.com/title/tt0093809
https://www.justwatch.com/se/film/th...rom-the-stands
www.netflix.com/title/81411239
Ska kanske förtydligas att samtliga fem filmerna är på temat fotboll som i
soccer, inte amerikansk fotboll.
Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Fimpen.
Citat:
Ursprungligen postat av
danbanan
Annars håller jag med om att "Fimpen" är grymmast.
Citat:
Ursprungligen postat av
C64
Jag har hört en del om den, men tyvärr aldrig lyckats se den. Den verkar inte givits ut på dvd/vhs heller vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MADEofSTONE
Fimpen brukar visas på SVT sådär varannat år så håll utkik tror dom visade den i somras.
Finns ganska mycket roligt i den filmen men roligast är hur Härenstams karaktär helt tappat sitt mojo av att Fimpen dribblat bort honom, han klarar inte ens av att prestera i sängen efteråt om jag minns rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MoldyPeaches
Finns en film som heter "The Match" har själv inte sett den men har hört att den ska vara lite småkul.
Om vi tänker på samma film så är det enda jag minns från den nu säkert 20år efter att jag såg den att
Samantha Fox hade en roll som servitris på puben, men tyvärr fick hon inte demonstrera sina största talanger i den.