Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-13, 15:42
  #1
Medlem
Tänkte fråga någon med bättre insikt om mer info gällande DuckDuckGo.
Är det värt att använda och vad är de största för-/nackdelarna med det?

Vad dom själva skriver om tjänsten:
Citat:
"The search engine that doesn't track you. A superior search experience with smarter answers, less clutter and real privacy."
Pfht!

//M
Citera
2015-04-13, 16:42
  #2
Medlem
Kan inte svara på hur bra DuckDuckGo är då jag inte har använt mig av tjänsten men poängen med DuckDuckGo är ju egentligen inte att vara en bättre sökmotor utan att du ska kunna vara mer "anonym" när du söker utan att allt sparas. Det bästa är väl att prova DuckDuckGo en tid och se hur det fungerar?
Citera
2015-04-13, 17:07
  #3
Medlem
nutsies avatar
Sökresultaten minskar ofantligt....
Citera
2015-04-13, 17:18
  #4
Medlem
Uran233s avatar
"When you access DuckDuckGo (or any Web site), your Web browser automatically sends information about your computer, e.g. your User agent and IP address.

Because this information could be used to link you to your searches, we do not log (store) it at all. This is a very unusual practice, but we feel it is an important step to protect your privacy."

Varför ska man lita på det?
Citera
2015-04-13, 17:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Sökresultaten minskar ofantligt....
Beroende på dina inställningar ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
"When you access DuckDuckGo (or any Web site), your Web browser automatically sends information about your computer, e.g. your User agent and IP address.

Because this information could be used to link you to your searches, we do not log (store) it at all. This is a very unusual practice, but we feel it is an important step to protect your privacy."

Varför ska man lita på det?
Alternativet är att inte lite på dem och använda någon annan sökmotor och kanske bli trackad.

Utöver DuckDuckGo finns StartPage/Ixquick som alternativ.
Citera
2015-04-13, 19:01
  #6
Medlem
Duckduckgo.com är ju delvis för att inte bli spårad och för att iallafall google börjat censurera.
Jag har tipsat många kompisar som använder öppna torrent och de får fram fler via ddg vilket är positivt
Citera
2015-04-13, 19:02
  #7
Medlem
nonentityno1s avatar
DDG är ett bra initiativ men jag använder Startpage då det blir bättre sök. För jävligt att Google är så stora
Citera
2015-04-14, 04:01
  #8
Medlem
Jag har använt duckduckgo i flera år. Det är bra som första sökning och ofta räcker det. Annars kan man ju söka igen med google fast i praktiken är det sällan man behöver göra det.

Även om google är större så finns det mycket mer fusk där, vilket ger skräp i listan. Företag som luskat ut hur googles algoritmer fungerar och kan manipulera sökresultat. Söker du på ddg får du resultat från officiella webbsidan för det du söker på, wikipedia, eller stackoverflow, vilket i 99% är vad man letar efter ändå (i mitt fall iaf).
Citera
2015-04-14, 17:44
  #9
Medlem
CarlWilhelmScheeles avatar
https://duckduckgo.com/bang.html

Mycket användbart.
Citera
2015-04-14, 19:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
"When you access DuckDuckGo (or any Web site), your Web browser automatically sends information about your computer, e.g. your User agent and IP address.

Because this information could be used to link you to your searches, we do not log (store) it at all. This is a very unusual practice, but we feel it is an important step to protect your privacy."

Varför ska man lita på det?
Liksom alla andra tjänster som tillhandahåller anonymitet och säkerhet på nätet handlar det om hur mycket tillit man väljer att lägga på leverantören. Alternativet att använda Google innebär att du garanterat får dina sökresultat, ditt surfbeteende och eventuella personliga uppgifter loggförda. Jag är själv inte så insatt i vilka som driver DDG men vid en första anblick verkar det vara community-drivna idealister som står upp för att våra sökningar och kommunikation på nätet ska hållas privat.

Det är naturligtvis upp till var och en hur mycket man litar på dessa. Med tanke på att de funnits med på banan ganska länge samt att sökmotorn inte drivs av ett vinstdrivande företag gör att jag i alla fall känner ett större förtroende för att de verkligen kan hålla sökinformationen privat, eller i alla fall mer privat än andra alternativ.
Citera
2015-04-14, 20:27
  #11
Medlem
FredrikSahlins avatar
Aldrig sett DDG, men ska absolut bokmärka det för att se det nästa gång jag ska googla något..

Också en grej, DDG kan väl knappast bli något nu när var och varannan människa på jorden säger, "google it". Tror det blir svårt att byta ut, särskilt när det är så osägbart.
dock min egna fråga, inte som svar på din. :P
Citera
2015-04-14, 21:12
  #12
Medlem
ModerinoNazirinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikSahlin
Aldrig sett DDG, men ska absolut bokmärka det för att se det nästa gång jag ska googla något..

Också en grej, DDG kan väl knappast bli något nu när var och varannan människa på jorden säger, "google it". Tror det blir svårt att byta ut, särskilt när det är så osägbart.
dock min egna fråga, inte som svar på din. :P

"Quack It" kanske skulle kunna funka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback