Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-13, 00:19
  #1
Medlem
BEHÖVER HJÄLP AV NÅGON SOM ÄR KUNNIG PÅ MAC-DATORER!!!

Min macbook Air (1 år gammal) åkte i backen. När jag starta den som vanligt blev det svart och kom upp en mapp med ett frågetecken som blickade. Läste på något forum att man skulle hålla inne cmd (kringla) + R och sedan starta. Gör detta. Kommer vidare till en jordglob som snurrar och frågar efter wi-fi och lösenord, skriver i det. Det börjar ladda en stund, ca 20min max. När det är färdig laddad kommer jag fram till olika förslag.

1. "Återskapa från en Time Machine-Säkerhetskopia" Där kommer jag inte vidare någonstans, utan hamnar på en sida där jag ska välja en säkerhetskopia men har ju ingen.

2. "Installera om OS X" Får godkänna installationen osv sen kommer det upp "Markera den skiva som du vill installera OS X på" och kan inte där välja något utan är helt blankt under och kan inte klicka på "installera"

3. "Få hjälp på nätet" Har läst 100 gånger och följt alla instruktioner men kommer aldrig vidare.

4. "Skrivverktyg" Där ska jag kunna både radera och återskapa skiva. och när jag väljer en skiva "Mac OS X Base System" kan jag kontrollera den och den kollar igenom allt och kommer en grön text där det står att den är felfri. De andra jag kan välja är "disk0" och med den kan jag inte göra något med, inte ens kontrollera.

Det konstiga med detta är att jag har startat om datan genom att klicka på äpplet i vänstra hörnet och då har datan funkat som vanligt. Den startade utan problem. Detta har hänt 3 gånger.

SNÄLLA HJÄLP MIG FÅR PANNE
Citera
2015-04-13, 03:09
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Det var väl inget bra för din hårddisk att trilla i backen.

Ta ut och stoppa in i en ny? Eller kanske hellre en SSD.

Har du redan en SSD kanske den sitter lös om det nu är möjligt eller så.
Citera
2015-04-13, 15:06
  #3
Medlem
om jag plockar ur hårddisken då försvinner alla mina grejer? finns det inget sätt att kunna få igång den med alla filer kvar?

sen alternativ 1, om man kopplar in en extern hårddisk kan man säkerhetskopiera och sen ominstallera datan? eller är det kört.

är inte data kunnig, sorry för flummiga frågor.
Citera
2015-04-13, 15:21
  #4
Medlem
JutomenPepsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-ikk
om jag plockar ur hårddisken då försvinner alla mina grejer? finns det inget sätt att kunna få igång den med alla filer kvar?

sen alternativ 1, om man kopplar in en extern hårddisk kan man säkerhetskopiera och sen ominstallera datan? eller är det kört.

är inte data kunnig, sorry för flummiga frågor.

Jag förstår inte riktigt din post, kommer du in på datorn ibland och ibland inte? Det här problemet som uppstår, har det alltså uppstått 3 gånger? Då måste du alltså ha kommit in på datorn efteråt, eller?

Om du kommer in på datorn som kan du koppla in en extern hdd och kopiera över alla filer som du vill ha kvar. Eller om du inte har en extern hdd så kan du betala för en molntjänst, finns tjänster som erbjuder flera terabyte. Dock så kommer det troligtvis ta längre tid att föra över filerna till en moln-tjänst än en extern hdd, beror på din uppladdningshastighet och extern hdd ofc. Men blir billigare.

Plockar du ut hddn ur datorn så ligger ju sakerna kvar på hddn, men du ser dom inte i datorn så att säga. Du har ingen mac-support eller garanti kvar på datorn? Är det säkert på att det är hårddisken som det är fel på för övrigt?
Citera
2015-04-13, 16:00
  #5
Medlem
Ska försöka förklara.

när dessa alternativ finns uppe på skärmen har jag klickat på äpplet i vänstra hörnet och startat om datan på vanligtvis. sen efter jag använt datorn och ska starta den igen efter en stund så kommer den blickande mappen upp. Att datan att har startat som vanligt har hänt 3 gånger men nu har jag inte fått igång den på 2 dagar.

jag har ingen aning vad som är fel. Därför jag skriver här. vill veta hur jag ska gå till väga och jag har ingen aning hur jag ska göra för är inte så teknisk. jag vill gärna ha mina filer som är på datorn men är det omöjligt så accepterar jag det.

Vad ska jag göra?
Citera
2015-04-13, 16:02
  #6
Medlem
min försäkring har gått ut iallafall,garanti vet jag inte. kan jag ringa support och dom vet om jag har garanti eller inte? går inte garantin ut efter 1år? isånafall är det kört.
Citera
2015-04-13, 16:05
  #7
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-ikk
jag vill gärna ha mina filer som är på datorn men är det omöjligt så accepterar jag det.

Vad ska jag göra?
Har du tillgång till en annan Mac så kan du testa Target Disc Mode för att kopiera filerna.
Citera
2015-04-13, 16:08
  #8
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-ikk
Läste på något forum att man skulle hålla inne cmd (kringla) + R och sedan starta.
Här har du lite fler förslag på kommandon att testa. Gör det först innan du gör något dramatiskt.
Citera
2015-04-13, 16:19
  #9
Medlem
tack! vilken tycker du jag ska testa?
Citera
2015-04-13, 16:26
  #10
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-ikk
tack! vilken tycker du jag ska testa?
Om du menar min länk så får du nog beta igenom de flesta av dem och pröva dig fram. Men eftersom du misstänker att hårddisken är skadad kanske det kan vara lämpligt att köra ett Apple Hardware Test?
Citera
2015-04-13, 18:00
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-ikk
om jag plockar ur hårddisken då försvinner alla mina grejer? finns det inget sätt att kunna få igång den med alla filer kvar?

sen alternativ 1, om man kopplar in en extern hårddisk kan man säkerhetskopiera och sen ominstallera datan? eller är det kört.

är inte data kunnig, sorry för flummiga frågor.
Grejerna försvinner inte men de finns ju på hårddisken

Vill man minska risken att de försvinner sådär i största allmänhet får man tyvärr ta backup ..

Jag vet ju inte ens om hårddisken är paj. Jag vet ju inte vad som är fel men verkar ju som den inte hittade hårddisken?

Säkerhetskopiera kan du ju göra om disken fungerar. Men om den inte gör det är det ju lite sent att försöka göra det nu ..

Dock även om du sätter i en SSD / annan hårddisk och om den skulle fungera då kan du ju koppla in hårddisken till en annan dator som fungerar / kabel ansluten via USB eller så och se om du kan använda disken alls, komma åt din data och kopiera den.

Är disken hel som sagt försvinner ju inget för att den plockas ur datorn. Det finns ju fortfarande kvar på disken. Fungerar inte disken så ..

(Appropå allt du klickar på, beskriver o.s.v. så vet jag inte hur en mac beter sig och vad den sysslar vid med vid olika tillfällen så jag chansade mest bara. Borde ju inte vara så svårt att kunna konstatera om hårddisken syns och fungerar alls eller inte iaf.)
Citera
2015-04-13, 19:43
  #12
Moderator
Rassas avatar
Det är en SSD i MacBook Air, inte en vanlig SSD heller, utan ett kretskort som sitter anslutet direkt på moderkortet. Det går alltså inte att plocka ur den hur som helst och sätta den i en annan dator. Men dom är ganska tåliga så om du har tur kanske den bara har hoppat ur sin sin anslutning till viss del.

Det är relativt enkelt att öppna och titta, du behöver en Pentalobe-skruvmejsel (finns på tex. Kjell&Co). Ta bort alla skruvar på baksidan och lyft av locket. SSD-kretsen sitter fast med en Torx-skruv. Lossa den och lyft upp kretskortet i samma ände, tryck in det ordentligt i anslutningen igen och skruva tillbaka.

Manual för att göra detta finns på ifixit: https://www.ifixit.com/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback