Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-09-30, 16:41
  #61
Medlem
jag vart ombedd att försöka omstrukturera min långa text i.. dvs ändra magnituden av den :P

så here goes:

fråga 1)
zeropoint gravity.. kan det vara ett universellt brus.. nästan som 'myrornas-krig' på tv..
ett brus som kan ses som ett sorts eko ifrån 'nästa dimension' ?

fråga 2)
om fråga ett är 'möjlig' kan vi dra slutsatsen att 'nästa dimension' kommer inneha precis samma komplexa algoritm av problem.. som vi ser i dagens teknik..?
dvs ett upprepande mantra av;
"vi måste utveckla finare instrument och vår industri är inte riktigt där än.. men om X år så!!"



fråga 3)
bör vi ens börja springa i det där hamsterhjulet av "måste köpa... bättre... dator "
När.. jag har lagt fram min tes om att vårt matematiska språk inte erbjuder en lösning på vårt problem, det jag vet om fysiken är att: "för att revolutionera råoljeindustrin(?)" och gå in i 'plastens värld(?)' så var en person tvungen att uppfinna ett nytt språk. så har det alltid varit! ä'nda ifrån den första vävstolen - och vi har haft kläder på oss ett bra jäklans tag


fråga4) -- "the mindfuck of the year"
Om vi ska tro på 'doppler principen' - eller bara 'att allt går igen. '[/i]
om ingen uppfinner ett nytt 'språk' så kommer vi aldrig komma till nästa 'dimension' ..[i] så varför är ni så hemskt frälsta i fysik.. när dess fundament inte är stabilt nog för att erbjuda en lösning..

för att återgå till topic - för att nå c måste vi bara stå still.. - iaf om vi lever i ett universum som konstant är i rörelse.. vilket då betyder att det är riiiiiktigt svårt att stå still!

fråga 5)
kan problemet med datorer ligga i dess minneshantering? - att själva processen i sig inte är fel.. utan att den blir 'kapad' likt en laser - medans MAser inte blir kapade?
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-09-30 kl. 16:47.
Citera
2015-09-30, 17:15
  #62
Medlem
utlägg.

jag föreslår att vi anser att universum - hela vår sfär.. egentligen bara är vår historia..

se vårt tidsrum som en fotboll som någon har sparkat iväg.. ihoptryckt i början.. expanderande på andra sidan.. som sen snärtar iväg - pga att bollen inte spricker.

våran färd igenom universum kan iaf jag tyda på stjärnorna.
"för om vi kan observerar en planet 'långt bort' - så vet vi att de inte längre är där, när VI ser den"

ex. ist för att leta efter 'ett system som kan vara 'beboligt' så kanske vi bara kollar på;
'tidigare versioner av vår galax'?


heliosfären är enligt mig, 'tidsramen' som kontinuerligt expanderar - för att vi förbrukar mer energi än vad jorden skulle ha gjort - UTAN OSS. dvs som ett "sten-universum i total entropi med sig själv" skulle ha betett sig utan dna.

därav har vi doppler effekten också..
pga att ljus lasrar i elektrostatiska vibrationer - dvs vårt gravitationella 'kölnvatten' infererar elektrostatiskt med redan 'skickad information' .. och skapar en sorts naturlig resistans som är byggd på "atom vikt" - allt detta får vi av vår kastbana ... eller ja, av fotbollsskottet

aminosyror vet jag har blivit utformade av ljussken.. dvs
'elektrostatiska vibrationer' har 'skapat oss'.. ?


varvid vi kommer till existentiella frågor som..
vart vi kommer ifrån
och vad gör vi här?
och vad spelar naturliga-maser för roll i det hela.. ?

kommer vi förbruka så mkt energi att den äter upp oss och bildar ett svarthål - dvs kommer fotbollen spricka i en wiplash??
Är detta första versionen av 'mänskligheten' ?
eller är det första versionen av 'liv' ?
hur tycker ni att vi hanterar vår planet.. vår mikrobiska genbas?
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-09-30 kl. 18:00.
Citera
2015-10-01, 02:35
  #63
Medlem
http://norse-mythology.org/cosmology...e-well-of-urd/

ja det hela blir ju smått fanatiskt- när man inser att mkt av 'gameS of throne' är byggd på mytologi..

vadå all men must die..? låter som du är en bitterfitta, men jag vill inte dö.. så jag antar att jag måste byta sida till bitterfittorna?

#teamjacob, yay....


hursomhelst så bör ni - som tror på tomtar och troll - och alla andra 'sub-partiklar'.. j/k, du är soet du med
spana in denna sida jag länkar.

e ni be rädda? .-.. hehe.. yxi kaxi kolmi..

"A Model of Time and Destiny

It’s important to keep in mind that the image of Yggdrasil and the Well of Urd is a myth, and therefore portrays the perceived meaning or essence of something rather than merely describing the thing’s physical characteristics. Yggdrasil and the Well of Urd weren’t thought of as existing in a single physical location, but rather dwell within the invisible heart of anything and everything.

Fundamentally, this image expresses the indigenous Germanic perspective on the concepts of time and destiny. " - lol... och ni trodde att jag drog förhastade slutsatser .. *puss*
Citera
2015-10-01, 19:38
  #64
Medlem
jag sitter och sjunger...

* snälla ta ned mig på jorden igen.. snälla jag ber dig... ta ner mig på jorden igen - känner för att göra en fugelsang men utan träning eller talang är det svårt att ta skutan i land *

- Gorilismen 2009

ja.. alltså det är många som kör incoqnito i denna tråd...
Kan någon .. 'ta ned på jorden igen' ?

Citera
2015-10-27, 08:28
  #65
Medlem
För att färdas snabbare än ljuset, behöver vi en ny teknik. Det är en förutsättning för att uforska vår galax och andra galaxer. Det blir som sfi. En teknik som behärskar gravitationen, skapa maskhål och liknande.
Har vi besök av andra civilisationer så behärskar de någon teknik som gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset.
Att på traditionellt sätt färdas fortare än ljuset kommer aldrig att gå.
Citera
2015-10-28, 22:38
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
För att färdas snabbare än ljuset, behöver vi en ny teknik. Det är en förutsättning för att uforska vår galax och andra galaxer. Det blir som sfi. En teknik som behärskar gravitationen, skapa maskhål och liknande.
Har vi besök av andra civilisationer så behärskar de någon teknik som gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset.
Att på traditionellt sätt färdas fortare än ljuset kommer aldrig att gå.

Bättre förklaring än så behövs nog inte 👍
Citera
2015-10-28, 23:28
  #67
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
För att färdas snabbare än ljuset, behöver vi en ny teknik. Det är en förutsättning för att uforska vår galax och andra galaxer. Det blir som sfi. En teknik som behärskar gravitationen, skapa maskhål och liknande.
Har vi besök av andra civilisationer så behärskar de någon teknik som gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset.
Att på traditionellt sätt färdas fortare än ljuset kommer aldrig att gå.

För att skapa maskhål samt använda sig av Warp Drive så kräva väl att exotisk materia existerar, vilket är en matematisk konstruktion enbart som aldrig har påvisats i universum?

Med hjälp av tidsdilatation så bör man dock kunna färdas hur långt som helst på kort tid, då tiden går långsammare ju snabbare man färdas. Dessutom så blir avstånden kortare ju snabbare man färdas.
Citera
2015-10-28, 23:29
  #68
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
För att färdas snabbare än ljuset, behöver vi en ny teknik. Det är en förutsättning för att uforska vår galax och andra galaxer. Det blir som sfi. En teknik som behärskar gravitationen, skapa maskhål och liknande.
Har vi besök av andra civilisationer så behärskar de någon teknik som gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset.
Att på traditionellt sätt färdas fortare än ljuset kommer aldrig att gå.

För att skapa maskhål samt använda sig av Warp Drive så krävs väl att exotisk materia existerar, vilket är en matematisk konstruktion enbart som aldrig har påvisats i universum?

Med hjälp av tidsdilatation så bör man dock kunna färdas hur långt som helst på kort tid, då tiden går långsammare ju snabbare man färdas. Dessutom så blir avstånden kortare ju snabbare man färdas.
Citera
2015-10-29, 11:06
  #69
Medlem
Anarkogossens avatar
Den här tråden är ju fullständigt urspårad. Läs fysik på åtminstone universitetsnivå först, det här är saker vi vet.

Citat:
Ursprungligen postat av bumpo
Givetvis kan du färdas i ljusets hastighet [...]. DU kommer se ljuset från strålkastaren precis jämt brevid dig eftersom du färdas lika snabbt som den, ganska häftigt faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av sigge26
Säg att det teoretiskt sätt går att färdas i ljusets hastighet och tänder en stark strålkastare som sitter fast på rymdfarkosten. Kommer ljuset från strålkastaren och farkosten att färdas i samma hastighet?
NEJ!
Det är hela poängen med relativitetsteorin - du kommer inte se någon skillnad. Åker du i ljusets hastighet (eller egentligen godtyckligt nära) och tänder en ficklampa så kommer det se ut som om du står stilla i köket och tänder en ficklampa.

Citat:
Ursprungligen postat av sigge26
Varför är ljusets hastighet exakt 299 792 458 m/s? (kort och koncis förklarning tack)
Det är "tvärtom". Ljusets hastighet är den naturliga kostanten. Vi räknar ofta i enheter där vi sätter c = 1, och då blir alla andra hastigheter delar av detta. Orsaken till den specifika siffran är att vi har valt "meter" och "sekunder" utifrån saker som är naturliga för oss (ex vår puls och storleken på vår kropp).

Citat:
Ursprungligen postat av sigge26
Går det att färdats i ljusets hastighet?
Det är flera frågor, och allt är ihopblandat tidigare i tråden.

Kan det existera en hastighet högre än ljusets? Ja; för ett väldigt enkelt exempel: anta att det är ett stort vitt papper 1 ljusminut bort, håll en laser och vrid den. Ljuspunktens hastighet kommer utan problem gå att få snabbare än ljuset. Det är i princip det som händer pga inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av sigge26
Ligger det någonting i att hur mycket jag än gasar på så kommer jag alltid att fara saktare än ljuset, sett ur min synpunkt, kommer ljuset fortfarande att åka ifrån mig med samma fart som det gjorde innan jag startade. (hur hänger det ihop?)
Det här är svårt att beskriva i text, men man kan inte bara addera hastigheter. Om du står på ett tåg som rör sig i 100 km/h och springer i 10km/h så förväntar du dig att du rör dig i 110km/h relativt marken. Det gör du märkligt nog inte, utan lite långsammare. I de här hastigheterna är det marginellt, men när du närmar dig ljusets hastighet blir det tydligt.

Det du nämner här är själva utgångspunkten i relativitetsteorin - ljushastigheten är samma oavsett allt. Det som istället förstörs (och det som gör det så svårt att förstå) är att tiden inte är så fin som vi tänker oss den. Vad som är "samtidigt" är olika för någon som rör sig och någon som står stilla.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback