Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 18:51
  #1
Avstängd
Har kraftproduktionen i slag mer att göra med vikt och teknik, än muskler och teknik? Jag noterade nämligen att jag slog med enorm kraft vid tyngre vikt, trots färre träningspass och mindre muskler, än när jag tränade intensivare med mer muskler men vägde mindre.

Är detta något ni kan relatera till?


Det är endast några kilo vi pratar om! Hade jag träffat ett huvud bryter jag kanske handen, men motståndaren är sänkt. Innan dess slog snabbt med nävarna, men inte särskilt hårt


Detta gäller Kickboxning/TKD.
__________________
Senast redigerad av Spacetime. 2015-04-12 kl. 19:33.
Citera
2015-04-12, 23:28
  #2
Medlem
TorrFlamingos avatar
Vikt och teknik är det som spelar roll, förutsatt att du har muskler nog för att hastigheten som du får iväg slaget med inte ska bli lidande, eftersom slagets kraft är produkten av armens tyngd och just hastigheten.

En fläskig arm/hand med lagom muskler i kombination med ett explosivt slag är nog det optimala.
Citera
2015-04-12, 23:40
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Vikt och teknik är det som spelar roll, förutsatt att du har muskler nog för att hastigheten som du får iväg slaget med inte ska bli lidande, eftersom slagets kraft är produkten av armens tyngd och just hastigheten.

En fläskig arm/hand med lagom muskler i kombination med ett explosivt slag är nog det optimala.

Jo precis. Det verkar som att min kroppsmassa är en viktigare faktor än hur tränad den är. Jag mår väldigt dåligt också, vilket verkar bidra positivt. Jag larmar verkligen för kung och fosterland i en hög hastighet. Jag går från 0 till 100.

Svartbältaren (3 dan) som höll i mittsen lät mig inte komma undan när det var hans tur att slå och min att hålla, men han lyckades aldrig slå lika hårt. Retade honom att att jag inte kände något
__________________
Senast redigerad av Spacetime. 2015-04-12 kl. 23:43.
Citera
2015-04-13, 00:19
  #4
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jo precis. Det verkar som att min kroppsmassa är en viktigare faktor än hur tränad den är. Jag mår väldigt dåligt också, vilket verkar bidra positivt. Jag larmar verkligen för kung och fosterland i en hög hastighet. Jag går från 0 till 100.

Svartbältaren (3 dan) som höll i mittsen lät mig inte komma undan när det var hans tur att slå och min att hålla, men han lyckades aldrig slå lika hårt. Retade honom att att jag inte kände något

Hah. Jo, att må kasst kan säkert ge mer kraft i slagen, iaf om man är typen som behöver ta ut sin ilska på något .

Men grejen med muskler är ju att man kan träna upp sig och få mer massa och tyngd på fördelaktiga ställen som tex armar och ben, medan man vid samma vikt utan dessa muskler kanske hade fått mest massa vid magen. Och en stor mage bidrar ju rätt sällan till slagkraften.
Citera
2015-04-25, 16:08
  #5
Medlem
Muskler väger mer än fett...så i princip kanske inte...men ja, det är ren fysik. Förutsatt att du kan röra dig snabbt men ändå få din kroppsvikt med i slaget.


Massa x Hastighet = Kraft
Citera
2015-04-26, 03:12
  #6
Medlem
Explosivitet = Styrka + snabbhet. Ju snabbare du kan lyfta X vikt ju hårdare slår du i princip så ja det är definitivt teknik. Elitlöpare kör Clens i 60% av deras 1RM och lyfter skiten snabbt som vinden.

Tunga lyft och lite lättare lyft med snabbt utförande gör dig explosiv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback