Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 17:40
  #1
Medlem
swagfittans avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20591021.ab

Först och främst så ber jag om ursäkt om detta redan postats någonstans men då jag inte hittat något så tar jag och gör det.

Vad tror ni om det här?
De kan ju inte precis lova att de ska hitta liv i universum när de inte vet det helt säkert, jag själv tror att de redan har hittat olika livsformer men vill vänta med att offentliggöra det.

Visst, nej-sägarna kommer alltid att finnas där men om vi bortser från dem.
Citera
2015-04-12, 17:42
  #2
Medlem
Kenny Kuks avatar
NASA försöker bara ragga pengar.
Citera
2015-04-12, 17:43
  #3
Medlem
patriot8s avatar
Liv i form av olika mikroorganismer är inte så spektakulärt..
Citera
2015-04-12, 17:44
  #4
Medlem
swagfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Liv i form av olika mikroorganismer är inte så spektakulärt..

Liv som liv, det behöver ju inte vara levande varelser som har ben, armar osv.

Nej, det är inte så spektakulärt men det är ju en början till någonting, någonting större kanske.
Citera
2015-04-12, 17:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
NASA försöker bara ragga pengar.

Absolut.
Och kanske än viktigare, ragga intresse. Rymdforskning är inte speciellt attraktivt, när det finns mycket mer givande ämnen som.. genus.
De har personalbortfall som alla andra industrier, och om folk ska börja jobba där måste de först studera lämpliga ämnen - vilket man inte gör om man inte är motiverad.
"Jag kan bli den som upptäcker liv utanför Jorden" är fantastisk motivation.

Har tant fel minns ingen det, har tant rätt är det ingen som minns det heller men hennes uttalande kan ha lockat dit forskaren som bevisade att hon hade rätt.


Känns som att man underskattar hur komplicerat liv är om man inte tycker att skulle vara spektakulärt.. och hur långt mänskligheten kommit om vi från att ha utvecklats från mikroorganismer nu mästrat vår planet och hittar mikroorganismer, början till något som kanske ser ut som vi, på en helt annan planet.
__________________
Senast redigerad av lorddesh 2015-04-12 kl. 17:49.
Citera
2015-04-12, 17:49
  #6
Medlem
Aftonbladet korspostar
(FB) Liv i rymden inom 20 år?

Usel rubriksättning. Det är en forskare som spekulerar och säger att denne tror att det skulle kunna vara möjligt.

Att säga att man vet innan man vet är inte särskilt likt NASA, eller de flesta andra forskare heller för den delen. Artikeln förvränger budskapet å det grövsta.

Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Liv i form av olika mikroorganismer är inte så spektakulärt..
Mr. Svårimponerad
__________________
Senast redigerad av 3. 2015-04-12 kl. 17:55.
Citera
2015-04-12, 17:50
  #7
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Liv i form av olika mikroorganismer är inte så spektakulärt..

Jag skulle vilja säga att det är rätt spektakulärt ändå.
Citera
2015-04-12, 18:12
  #8
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagfittan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20591021.ab

Först och främst så ber jag om ursäkt om detta redan postats någonstans men då jag inte hittat något så tar jag och gör det.

Vad tror ni om det här?
De kan ju inte precis lova att de ska hitta liv i universum när de inte vet det helt säkert, jag själv tror att de redan har hittat olika livsformer men vill vänta med att offentliggöra det.

Visst, nej-sägarna kommer alltid att finnas där men om vi bortser från dem.

Dom har inte hittat några livsformer. Och dom tjänar inget på att vänta.

Däremot har dom hittat vissa kemiska substans som förekommer där det finns/har funnits liv. Dock kan dessa substans även skapar av kemiska, icke organiska, sammansättningar. Så nu handlar det om att försöka få fram exakt vad som orsakat det dom hittar.

Hade dom verkligen hittar liv hade dom tjänat enormt mycket mer på att presentera det, än att inte göra det.
Citera
2015-04-12, 18:18
  #9
Medlem
ta bort ...
Citera
2015-04-12, 18:19
  #10
Medlem
NASA kommer inte ens att existera om 10 år
Citera
2015-04-12, 18:21
  #11
Medlem
swagfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Dom har inte hittat några livsformer. Och dom tjänar inget på att vänta.

Däremot har dom hittat vissa kemiska substans som förekommer där det finns/har funnits liv. Dock kan dessa substans även skapar av kemiska, icke organiska, sammansättningar. Så nu handlar det om att försöka få fram exakt vad som orsakat det dom hittar.

Hade dom verkligen hittar liv hade dom tjänat enormt mycket mer på att presentera det, än att inte göra det.

Hur kan du vara så säker på det?

Jag kan läsa så jag vet vad som stod om de substanser som hittats. Klart dom hade tjänat på att offentliggöra det om de nu redan hade hittat liv men varför lova något som de inte alls vet om det kommer lyckas?
Citera
2015-04-12, 18:24
  #12
Medlem
Risken att vi skall finna liv av intelligens och självmedvetna över medvetandet är låg, det finns trots allt flera miljarder galaxer ute i kosmos - någonting kan finnas, men antagligen kommer vi aldrig att finna liv mer intelligent än oss själva eftersom att om dessa existerar så är det i deras intresse att inte bli sedda av oss.

Obs. spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
NASA kommer inte ens att existera om 10 år

Vad baserar du detta på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback