Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 14:07
  #1
Medlem
Hardstekts avatar
Med tanke på den senaste tidens holabalo så tänkte jag det skulle vara på sin plats att reda ut vad exakt det är som skiljer dem åt ideologiskt.
Citera
2015-04-12, 14:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Med tanke på den senaste tidens holabalo så tänkte jag det skulle vara på sin plats att reda ut vad exakt det är som skiljer dem åt ideologiskt.


Bra fråga är också nyfiken.

Om man ska tro tidningarna så verkar det som SDU vill ha hårdare linje på allting.

Mer fokus på Sverige och Svenskarna skulle jag tro att SDU vill men jag har ingen aning.

Medans SD vill likna dom andra partierna mer och ha nån form balans.

Har som sagt ingen aning. Det hela kanske handlar om något helt annat.
Citera
2015-04-12, 19:24
  #3
Medlem
Hardstekts avatar
Hade faktiskt förväntat mig en livligare debatt med tanke på allt snack om ideologiska avvikare hit och ideologiska skillnader dit.
Citera
2015-04-13, 05:33
  #4
Medlem
Är mycket dåligt insatt men detta är vad jag tycker mig ha uppfattat:

SDU är, likt alla ungdomsförbund, mera radikalt än sitt moderparti. Detta funkar för 7-klöver partierna men funkar inte för SD eftersom SD's största fråga är för kontroversiell för att det skulle funka med något som är mera radikalt än vad partiet redan är.

Sedan tror jag att SDU i Stockholm är mera utpräglat 'höger' än vad SD generellt är.. Mera som invandringskritiska moderater, så att säga, vilket också är ett problem för moderpartiet eftersom man vill vara ett mittenparti och ta väljare även från den röda sidan.
Citera
2015-04-13, 15:10
  #5
Medlem
Psykonaut-s avatar
SDU är nationakonservativa, SD socialkonservativa.
Socialkonservativ enligt svensk tappning är som sossarna 1989, lite luciabeslut, lite socialt och eftersom det är dåtid är det konservativt.
Citera
2015-04-13, 19:50
  #6
Medlem
IngmarBergmans avatar
Finns ingen större skillnad. Det är bara en lögn som Karlsson har hittat på för att kunna utesluta begåvad ungdomar, vilka han betraktar som ett hot mot sin allmakt.
Citera
2015-04-15, 00:14
  #7
Medlem
Har inte heller uppfattat någon större ideologisk skillnad faktiskt. Det är synd att bråket har uppstått, SD behöver nytt blod och dom som Hahne tog fram i sitt förslag verkar faktiskt ganska vassa. Företagare, akademiker osv. Har mindre att göra med en ideologisk skillnad än maktposition.
Citera
2015-04-16, 08:41
  #8
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag kan inte befria mig från misstanken att SD:s officiella linje i invandrings- och flyktingpolitiken är en front man visar upp för att dra till sig så många väljare som möjligt, för att kunna föra en linje när det gäller frågan som är så tuff som det är praktiskt möjligt.

Eftersom man i ledningen blev oerhört irriterad på alla sympatisörer som inte begrep detta, och för att fortsätta att växa, införde man detta med "nolltolerans". När man sedan började utesluta medlemmar kunde man inte sluta.

Det här har lett till en oerhört rörig situation inom partiet, där alla egentligen tycker samma sak, men där man är djupt oense om hur man ska föra fram sina åsikter för att nå framgång. Den som anser att man ska göra på ett annat sätt än partiledningen löper stor risk att bli utesluten. Särskilt/i alla fall - om man blir påkommen i media.

Det kanske också är därför man är obenägen att diskutera saken här?
__________________
Senast redigerad av PiusXIII 2015-04-16 kl. 08:45.
Citera
2015-04-28, 08:23
  #9
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
PiusXIII Jag kan inte befria mig från misstanken att SD:s officiella linje i invandrings- och flyktingpolitiken är en front man visar upp för att dra till sig så många väljare som möjligt, för att kunna föra en linje när det gäller frågan som är så tuff som det är praktiskt möjligt.

Eftersom man i ledningen blev oerhört irriterad på alla sympatisörer som inte begrep detta, och för att fortsätta att växa, införde man detta med "nolltolerans". När man sedan började utesluta medlemmar kunde man inte sluta.

Kanske så vill de försök bredda underlaget genom att locka fler svenska svenssons. Eller så ser de spöken när de tittar på SDU. Livrädda för att media ska se ännu större spöken.

Under all omständigheter får de mycket reklam genom alla uttalanden och anklagelser mot SDU. Men visst vore det för djävligt om de offrar duktiga unga politikerämnen för den saken. Därför tror jag att det handlar om att de ser nationalistspöken och nazister som inte finns.

Men det nya partiet som drar till sig nationell ungdom är nära. Det kommer snart.
Citera
2015-05-01, 18:36
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Men det nya partiet som drar till sig nationell ungdom är nära. Det kommer snart.

Vilken plats menar du att det partiet i så fall skulle ta? Finns det en tro på att man kan ta SD:s plats genom att hålla en högre nationalistisk profil, eller har man en helt annan agenda? Vad är det man vill vara som inte redan finns? Hur vill man t ex placera sig mellan SD och SP?
Citera
2015-05-01, 19:30
  #11
Medlem
Inom SDU tror många medlemmar fortfarande att det är möjligt att förändra samhället. Inom alla partiers ungdomsförbund odlar många medlemmar en sådan idealistisk tro på nya samhällen.
Övriga - mindre i anden brinnande medlemmar i olika ungdomsförbund ser sitt politiska engagemang mer som en språngbräda för den egna karriären. En mycket realistisk och i grunden sund syn på politiken.
Inom SDU påträffas fortfarande medlemmar, som på fullt allvar vill repatriera utomeuropeiska invandrare, förbjuda moskéer och införa särlagstiftning för islam. Lätt inses att den sortens åsikter numera blir en belastning för moderpartiet, som just nu istället vill framstå som ett vanligt mittenparti utan andra ambitioner än att bli återvalt.
Striden mellan moderparti och ungdomsförbund är ett intressant och återkommande fenomen i politiken. Numera finns väl utarbetade strategier för bångstyriga ungdomsförbunds rätta hanterande. Den pågående striden mellan SD och SDU visar, att partiledningen lärt sig konsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback