Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 12:50
  #1
Medlem
Worthless47s avatar
Vad säger ni om kvalitén på gitarrer från dessa märken? Söker en Semi-Akustisk Roundback gitarr.

Typ;

http://www.gear4music.se/sv/Gitarr-b...Gear4Music/C4P

Eller
https://m.thomann.de/gb/harley_bento...tm?ref=mmc_a_3

Har ni andra förslag?
Tack på förhand
Citera
2015-04-12, 13:09
  #2
Medlem
Du simmar i fel vatten, Harley Benton är bottenskrapet i gitarrvärlden, riktig skitkvalité. Ovation är kung på dessa sortens gitarrer, kolla deras hemsida, dem har rätt gott om budget modeller. Spendera 2-3k på en Ovation kommer du vara mycket lyckligare i längden. Annars om du vill "bara" ha en akustiskt gitarr efter okej kvalité så köp en Fender, finns nästan garanterat en modell eller gitarrpack för 1000 kr eller mindre. Om du verkligen är pank, köp en Squier akustisk (Fender's budget märke), 300-800 kr nästan garanterat bättre kvalité än harley benton...
Citera
2015-04-12, 13:41
  #3
Medlem
Worthless47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Du simmar i fel vatten, Harley Benton är bottenskrapet i gitarrvärlden, riktig skitkvalité. Ovation är kung på dessa sortens gitarrer, kolla deras hemsida, dem har rätt gott om budget modeller. Spendera 2-3k på en Ovation kommer du vara mycket lyckligare i längden. Annars om du vill "bara" ha en akustiskt gitarr efter okej kvalité så köp en Fender, finns nästan garanterat en modell eller gitarrpack för 1000 kr eller mindre. Om du verkligen är pank, köp en Squier akustisk (Fender's budget märke), 300-800 kr nästan garanterat bättre kvalité än harley benton...

Det är det att jag vill lägga runt tusenlappen + att jag gillar roundback känslan, hittade ingen Squier roundback, är jag fel ute? Tack för hjälpen!
Citera
2015-04-12, 13:55
  #4
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worthless47
Det är det att jag vill lägga runt tusenlappen + att jag gillar roundback känslan, hittade ingen Squier roundback, är jag fel ute? Tack för hjälpen!

Om du tror att du kan få någon form av kvalité för 1000kr så är du helt fel ute. Kan du få en kvalitetsbil för 10 000kr? Nä tror inte det va..

Köp begagnat och sikta på runt 5000 kr så kan du säkert hitta en gitarr som låg på 10-12 000kr i nypris. butiker tar alltid för mycket betalt. köper du en gitarr för enbart 1000 kr så lär du få bananhals efter max ett år..
Citera
2015-04-12, 18:03
  #5
Medlem
Worthless47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Om du tror att du kan få någon form av kvalité för 1000kr så är du helt fel ute. Kan du få en kvalitetsbil för 10 000kr? Nä tror inte det va..

Köp begagnat och sikta på runt 5000 kr så kan du säkert hitta en gitarr som låg på 10-12 000kr i nypris. butiker tar alltid för mycket betalt. köper du en gitarr för enbart 1000 kr så lär du få bananhals efter max ett år..


Söker inte bästa kvalitén, har just nu en gitarr från rusta för 500kr med nylonsträngar som klarat sig i 4-5 år utan problem.

Sitter hemma och lär mig lite låtar, spelar med lite vänner på fester. Thats all, därför lägger jag pengar på annat viktigare, däremot om jag spelat i band eller trubadurat så hade jag köpt en dyrare. Jag som är lite otydlig i inledningen av tråden. Tack!
Mvh
Citera
2015-04-13, 21:46
  #6
Medlem
cateatdogs avatar
som vanligt med instrument så är begagnat så mycket mer för pengarna än tex benton.

...du förlorar minimalt om du säljer vidare och jag lovar att du kommer tycka att det är roligare att spela på en bra beg gör samma pris som hsrley benton. jag vet då jag ägt en !
Citera
2015-04-13, 23:48
  #7
Medlem
Skrffis avatar
Billiga gitarrer har i princip alltid dålig kvalitetskontroll. Det innebär inte att alla gitarrer av den modellen är dåliga, men det innebär att du måste pröva dem. Dessutom i din prisklass kan du få mycket mer gitarr om du köper begagnat. Undvik harley benton, IMO. Det är ofta för dåligt för att det ska blit roligt att spela. Men om du hittar en som är schysst, så kör på.

Det är klart att du inte behöver spendera 5000 spänn. Du kommer med största sannolikhet få en bättre om du gör det, men så länge du är medveten om det så är allt bra. Hittade en akustisk för 3000 som låter riktigt bra.

Vid det priset du är inne på, kolla främst på gitarrer utan inbyggd mikrofon. Troligtvis får du en sämre gitarr (eftersom pengar har lagts på micken istället för allt på gitarren), med en kass mikrofon.

Mitt tips: Gå in på vend och blocket, och åk och pröva de gitarrer som verkar intressanta. Åk även till din lokala musikaffär och pröva alla akustiska (inte bara de i din prisklass), så lär du dig något vettigt om dina preferenser också.
__________________
Senast redigerad av Skrffi 2015-04-13 kl. 23:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback