Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 00:40
  #1
Medlem
Jag ska starta skjuta själv (tar jägarexamen. Vill göra mer än att trycka på tryckjakt), då vill jag ta hand om så mycket som möjligt och undrar om det finns bra step by step guider hur man garvar utan att använda farliga kemikalier och verktyg för flera tusen. Man använde inte farliga kemikalier för några hundra år sedan och varför nu? Det vi jagar på marken är mest dovhjort men råbockarna har ökat de senaste åren. Sen är det hare och räv men jag är mest intresserad av klövviltet. Tipsa gärna om guider som finns(Kan vara på engelska om dom är bra). Vill ha kvar håret på skinnet och att det ska vara mjukt.
Citera
2015-04-12, 01:55
  #2
Medlem
NordiskVarulvs avatar
På youtube finns hur mycket som helst.
Hjärna används för att bleka och göra skinn mjukt.
Spänn upp skinnet, eller lägg det på en stock och skrapa med kniv eller dylikt för att få bort vävnadsrester. Gnugga med hjärna och vatten för att bleka och göra skinnet mjukt, det blir brun/beige till färgen.

Finns säkert samiska videos på tuben.
Citera
2015-04-12, 06:25
  #3
Medlem
P04s avatar
Jag ska försöka mig på att göra ett litet buckskin på ett rådjur från i vintras som legat i frysen.

Hjärna kommer jag inte att använda, utan aska, äggulor och rökning.
Ska mest kolla hur arbetsintensivt det är, och om det är realistiskt att såsmåningom ge sig på ett dov eller älgskinn.

Finns bra guider på youtube om du inte vill köpa instruktionsfilmer eller böcker.

Glöm heller inte att rapportera om dina resultat. Väldigt lite skinn verkar tas tillvara numera tyvärr, när kläder från asien är billigare än materialet de tillverkas av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback