Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 21:30
  #1
Medlem
Jag och 3 andra polare ska till Franska rivieran. Vi funderar på att hyra moped, alla har B-körkort men tyvärr är vi inte över 20 så att hyra en bil finns inte på kartan (därför moped).

Då är frågan om någon har erfarenhet av detta? Är det farligt att ge sig ut på vägarna på franska rivieran (dem små vägarna såklart) eller är det alldeles för vanskligt. Vi vill ju inte ha några olyckor här inte!

Btw, tanken är inte att vi ska "leka" med mopparna utan bara förflytta oss smidigt ut till andra småstäder runt om.
Citera
2015-04-11, 21:50
  #2
Medlem
ElCampeadors avatar
Akta dig för att leva, man kan ju faktiskt dö.

Hyr ni mopeder. Det finns alltid en risk. Frankrike är väl lite livligare i trafiken än Sverige, men ha bara det i åtanke och var själva försiktiga och bränn inte upp på vägar där ni inte ser åt ena eller andra hållet etc.
Citera
2015-04-11, 22:11
  #3
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Vill absolut inte skrämma upp er inför semestern men den enda gången jag har sett en person omkomma framför mina egna ögon var när jag var 10 år gammal i just Nice när en ung grabb med sin (flickvän?) på moped åkte ut ur en korsning på rött och krockade med en bil.

I och med att jag är bodde i Nice under somrarna så kan jag verkligen rekommendera mopeder då det finns massa att utforska i området. Trafiken är lite kaosartad vid vissa rondeller men så länge man inte håller för hög fart så bör det vara ok.

Åk absolut inte ut från smågatorna till Promenade des Anglais(stora vägen längst hela kusten) på rött ljus. Då lär ni definitivt sluta på bårhuset. Promenade des Anglais används av många att ta sig till flygplatsen och alla vet ju att det brukar vara en viss stress på bilister som skyndar sig till sitt flyg.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2553148

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback