Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 18:51
  #1
Avstängd
http://a.pomf.se/qqecrh.pdf?hc_location=ufi

Hela trådtiteln fick inte riktigt plats, men detta visar alltså att det inte finns några tydliga samband mellan sexism i verkliga livet och tv-spel - även om dessa spel skulle vara sexualiserade, låta kvinnor agera hjälplösa offer mm.

Vad har ni att säga om studien?
Citera
2015-04-11, 18:58
  #2
Medlem
pickledonions avatar
Känner att det egentligen i grunden är samma jävla skit som tidigare tagits upp kring spel och våld. Man har väl redan konstaterat att det inte finns en korrelation mellan våldsamma spel och att de som spelar spelen blir våldsamma av detta. Samma borde ju rimligen gälla för andra inslag såsom sexism. Sedan kan man ju diskutera hurvida spel verkligen innehåller sexism eller om det bara är idioten Sarkeesian som vinklar spelens innehåll.

Notera att jag inte säger att spel inte innehåller sexism; bara att Sarkeesian verkar vilja få det till att det är någon sorts regel snarare än undantag.

Givetvis är det bra att man faktiskt undersöker om sexism i spel ger sexistiska spelare och inte bara antar detta. I mina ögon ger det dessutom mer stöd till det som man redan kommit fram till kring spel och våld.
Citera
2015-04-11, 20:06
  #3
Medlem
GolfWangs avatar
vetenskaplig studie visar att ts är sexist ändå...
Citera
2015-04-11, 20:10
  #4
Medlem
BlackMetals avatar
Det har väl varit uppenbart hela tiden? Feminazi-folket använder samma argument som användes när det handlade om våld i tv-spel eller filmer. Eftersom de blivit debunkade sedan många år tillbaks har de aldrig haft något att komma med från början.
Citera
2015-04-11, 20:22
  #5
Medlem
Custom_mades avatar
Tycker inte den stämpeln ens finns längre med tanke på att spelen breddats rent grafiskt, det finns liksom utrymme för det mesta nu och det leder till att folk inte följer den "satta mallen" för hur karaktärer i spel skall se ut och vara.

Sen är det upp till de som skapar spelen, det är deras "konst".

Om jag bara skulle måla tavlor med nakna kvinnor får säkert någon en skev idé om att jag objektifierar kvinnor.

Nej problemet ligger hos dom som ständigt söker efter sexism-problem osv. Är det uppenbart sexistiskt så är det, är det inte uppenbart så är det inte ett problem då de flesta ändå inte skulle tolka det åt det hållet.

Logiskt funtade människor inser att "sexismen" inom spel som tidigare funnits har funnits av olika anledningar såsom att det mestadels var manliga programmerare och gamers några år tillbaka och målgruppen var killar/unga män, och vad går hem hos dom? Lättklätt, action osv. Se bara vilka filmer som drar in mest, skitfilmer utan handling med lättklädda brudar och mycket pang pang.

Sen säger jag inte att det är dåligt att tycka om sånt, jag diggar att dra på nån hjärndöd film när jag inte orkar hänga med riktigt bara för att se lite special effekter.
Ungefär samma sak i spelens värd, man lägger inget värde i det, personligen tycker jag mest det är störigt när kvinnliga typ riddare har NOLL rustning, typ några bitar för tuttarna. Det känns så otroligt lamt iaf när dom ska kunna ta så mycket stryk som männen i spelen, mycket så i film också... killarna får dom feta leksakerna och rustningar/mechasuits osv.

Men skulle man vända på det så är ju männen i spelen orättvist uppvisade iom att de behöver en jävla rustning och massa krams för att klara sig, men kvinnorna är bara starkare snabbare och smartare och klarar sig ändå.
Citera
2015-04-11, 23:28
  #6
Medlem
Darwins avatar
En liten poäng bara: kan ni snälla bara sluta att kalla de radikalfeministiska idioterna för "feminazis"?

Nazismen är faktiskt en av världshistoriens värsta ideologier/regimer någonsin, och det finns faktiskt bra mycket mer historiska företeelser att jämföra nutida händelser och skeenden med. Genom att jämställa allt möjligt patrask och sumprunkare med nazismen så förminskar man faktiskt hur uppknullade jävliga nazisterna faktiskt var, så snälla, tänkt efter lite i era historiska jämförelser...
Citera
2015-04-12, 03:30
  #7
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
En liten poäng bara: kan ni snälla bara sluta att kalla de radikalfeministiska idioterna för "feminazis"?

Nazismen är faktiskt en av världshistoriens värsta ideologier/regimer någonsin, och det finns faktiskt bra mycket mer historiska företeelser att jämföra nutida händelser och skeenden med. Genom att jämställa allt möjligt patrask och sumprunkare med nazismen så förminskar man faktiskt hur uppknullade jävliga nazisterna faktiskt var, så snälla, tänkt efter lite i era historiska jämförelser...
Du har en poäng men det är redan ett etablerat uttryck så inte mycket att göra åt saken.
Citera
2015-04-13, 09:41
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
En liten poäng bara: kan ni snälla bara sluta att kalla de radikalfeministiska idioterna för "feminazis"?

Nazismen är faktiskt en av världshistoriens värsta ideologier/regimer någonsin, och det finns faktiskt bra mycket mer historiska företeelser att jämföra nutida händelser och skeenden med. Genom att jämställa allt möjligt patrask och sumprunkare med nazismen så förminskar man faktiskt hur uppknullade jävliga nazisterna faktiskt var, så snälla, tänkt efter lite i era historiska jämförelser...

Man jämför dem med nassar just därför att båda är så totalt intoleranta mot andra ideologier än deras egna. Det handlar ju inte om att man inte respekterar att någon är feminist, utan att feminister inte klarar av att respektera att det finns folk som inte är feminister.
Citera
2015-04-13, 11:50
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
För en gångs skull håller jag med burst397. Där stannar vi såldes diskussionen om "feminazister" och återgår till trådens ämne. Tack

Mvh,
Moderator
Citera
2015-04-13, 12:03
  #10
Medlem
Använder man sitt sunda förnuft en halv sekund så inser man att om man inte kan skilja på fiktion och verklighet är det något fel i huvudet från början. Alla som vill censurera kultur för oss normalbegåvade är svagsinta fittor som inte kan leva i verkligheten som den är utan behöver i en vadderad värld anpassad efter deras äggstockars behov.
Med en oerhörd arrogans försöker man få det till att man värnar om de svaga men det handlar egentligen bara om ens egna moraliska hang-ups och det faktum att man själv saknar styrka och förmåga.

Vetenskap och sunt förnuft brukar gå hand i hand och så i det här fallet. Vetenskap och diverse efterblivna ny-religiösa dogmer som feminism, intersektionalitet etc går inte ihop däremot.

Det som är skrämmande är att i det här landet får vetenskap maka på sig när den inte överensstämmer med det "korrekta". Så det är väl trevligt med en sån här studie som visar vad alla redan vet. Mindre trevligt är att sån patriarkal smörja som "vetenskap" och "studier" inte kommer få något nämnvärt genomslag i landet Genus igen på mycket länge, den tiden är förbi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback