Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-04-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Blandar du inte ihop statlig pension och tjänstepension nu? Staten har väl ingen kontroll över tjänstepensioner? Eller har jag missförstått något?

En av de första åtgärderna när pensionssystemet havererar kommer att vara någon form av avräkning av tjänstepensionen från den allmänna pensionen.
Citera
2015-04-12, 12:54
Medlem
Stromstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
En av de första åtgärderna när pensionssystemet havererar kommer att vara någon form av avräkning av tjänstepensionen från den allmänna pensionen.

Det är ju bara spekulationer från din sida och om om man ska dra till med skräckexempel så kan man väl lina gärna säga till TS att alla privata tillgångar kommer att konfiskeras av staten när pension/invandring/bidrag-systemet kraschar.

Det enklast sättet att få mer i plånboken är ju att få högre lön. Folk resonerar som att man skulle gå back när man får löneförhöjning bara för man ligger över brytgränsen. Visst tar staten en större del (av höjningen) men en höjning påverkar ju, förutom i reda pengar, en pensionsgrundade belopp (30% på det beloppet som ligger över brytgränsen jmf med 4,5% på det belopp som ligger under vilket är en stor skillnad).

Sen är ju extra semester alltid nice om man har möjlighet att få det.
Citera
2015-04-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromstrom
Det är ju bara spekulationer från din sida och om om man ska dra till med skräckexempel så kan man väl lina gärna säga till TS att alla privata tillgångar kommer att konfiskeras av staten när pension/invandring/bidrag-systemet kraschar.

Åtgärden är en spekulation men en sannolik sådan, att pensionssystemet är ohållbart är däremot ren fakta det är bara att läsa hur det är uppbyggt.

Dessutom så har de redan börjat göra det jag skrev lite i smyg. I dagsläget så kommer får en medelinkomsttagare inte mer än garantipensionen enligt pensionsprognoserna och är därmed beroende av tjänstepensionen. Denna gränsen klättrar stadigt uppåt.

Citat:
Det enklast sättet att få mer i plånboken är ju att få högre lön. Folk resonerar som att man skulle gå back när man får löneförhöjning bara för man ligger över brytgränsen. Visst tar staten en större del (av höjningen) men en höjning påverkar ju, förutom i reda pengar, en pensionsgrundade belopp (30% på det beloppet som ligger över brytgränsen jmf med 4,5% på det belopp som ligger under vilket är en stor skillnad).

Den allmänna pensionen är som sagt inte värt pappret den är skriven på. Sen är det ju upp till var och en ifall man tycker att det är värt att jobba extra när staten ändå tar det mesta av höjningen. Vist mer pengar i plånboken blir det men nyttan per arbetad timme sjunker.

Citat:
Sen är ju extra semester alltid nice om man har möjlighet att få det.

Så för att du tycker att det är "nice" med extra semester så får inte folk som prioriterar annorlunda ha åsikter om ockerskatten.
Citera
2015-04-12, 19:36
Medlem
Stromstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Åtgärden är en spekulation men en sannolik sådan, att pensionssystemet är ohållbart är däremot ren fakta det är bara att läsa hur det är uppbyggt.

Dessutom så har de redan börjat göra det jag skrev lite i smyg. I dagsläget så kommer får en medelinkomsttagare inte mer än garantipensionen enligt pensionsprognoserna och är därmed beroende av tjänstepensionen. Denna gränsen klättrar stadigt uppåt.

Den allmänna pensionen är som sagt inte värt pappret den är skriven på. Sen är det ju upp till var och en ifall man tycker att det är värt att jobba extra när staten ändå tar det mesta av höjningen. Vist mer pengar i plånboken blir det men nyttan per arbetad timme sjunker.

Så för att du tycker att det är "nice" med extra semester så får inte folk som prioriterar annorlunda ha åsikter om ockerskatten.

Det jag skriver är ju att om din domedagsprofetia stämmer (vilket kan hända men hur drastiskt eller på vilket sätt vet du inte) är ju att då kan man lika gärna dra det ett eller flera steg längre. T ex så kanske Sverige har gått i konkurs. Vi kanske är invaderade av Ryssen etc. TS måste väl ändå tänka igen reella möjligheter och inte gardera sig för värsta-scenarier.

Att jag tycker det är nice (inga citationstecken) är med andra ord det val JAG hade gjort om möjligheten funnits, dvs mitt svar på TS fråga.
Det är ju dessutom något som även du borde uppskatta eftersom det inte ger staten mer skattepengar...
Citera
2015-04-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromstrom
Det jag skriver är ju att om din domedagsprofetia stämmer (vilket kan hända men hur drastiskt eller på vilket sätt vet du inte) är ju att då kan man lika gärna dra det ett eller flera steg längre. T ex så kanske Sverige har gått i konkurs. Vi kanske är invaderade av Ryssen etc. TS måste väl ändå tänka igen reella möjligheter och inte gardera sig för värsta-scenarier.

Rätt stor skillnad på en domedagsprofetia och att konstatera att dagens pensionssystem är konstruerat på ett sånt sätt att det är ohållbart. Det är absolut ingenting som jag hittar på utan är allmänt känt bland politikerna vad tror du "jobba tills du är 75" baseras på? Men precis som den höjda gränsen för garantipensionen bara skjuter upp problemet så skjuter höjd pensions ålder bara upp problemet. Det är då tjänstepensionen ligger i farozonen. Vist ifall pensionssystemet reformeras så kommer inte det att hända men ned det systemet vi har idag så är det den vägen vi ska vandra.
Citat:
Att jag tycker det är nice (inga citationstecken) är med andra ord det val JAG hade gjort om möjligheten funnits, dvs mitt svar på TS fråga.

Nu undrade väl TS vad han kunde växla emot för att få behålla mer själv semester är ju bara att man struntar i att tjäna pengarna.

Citat:
Det är ju dessutom något som även du borde uppskatta eftersom det inte ger staten mer skattepengar...

Jo det är visserligen positivt att staten får mindre pengar. Men när staten får någon som hade tänkt att producera att skippa det och ligga i hängmattan istället, så blir vi som samhälle fattigare och det är inte bra.
Citera
2015-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Hej Fb!
Jag kommer på min nästa löneförhandling passera 36000kr och skulle antagligen landa på runt 38000kr. Jag är inte intresserad att betala statlig skatt och skulle därför vilja ha förslag olika förmåner som skulle kunna minska utgifter. Alla idéer mottages tacksamt

//Eki
börja med att skänka minst 500kr varje månad till välgörenhet du får dra av gåvor på >200kr/tillfälle upp till 6000kr per år. Du kan be arbetsgivaren att skicka dig på feta utbildningar som leder till certifikat mm. Kostnaden (löneminskningen) blir dubbel om du går utbildningen på arbetstid och arbetsgivaren betalar utbildningen istället för att ge dig högre lön. Utbildning ger inget i plånboken omedelbart men du investerar i dig själv.
Citera
2015-04-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Om du vill få ut pengar i handen, så vill du inte ha en löneförmån utan högre lön direkt.

Betalar jobbet dig en ny mobil spar du i genomsnitt några hundralappar varje månad. En extra dator gör det möjligt att du aldrig behöver köpa en ny (de kommer automatiskt ge dig en ny), så de behöver du aldrig oroa dig för. De kan betala Internet för den med, på köpet. Flextiden, mindre arbetstid och extra semester ger dig mer tid till annat, såsom att ta ett annat jobb eller strata eget på fritiden. Det kan ge den en betydlig extra inkomst. Eller så kan du studera och avancera och istället för att få 36-40k få 45-50k. Du kan enkelt studera samtidigt du jobbar, om du har bra flextid samt mindre arbetstid/arbeta hemifrån.

Och tränar du inte, så bör du strängt överväga det.

Jag tränar 5/7 dagar i veckan 1-2h blandat kondition och gym. Jobbet betalar ungefär 50% av min gymkostnad idag, men klart kanske man kan förhandla upp så att de betalar hela kostnaden. Värt att testa om inte annat. Den branschen jag jobbar i finns det olika steg gällande utbildning dvs, 1 år, 3 år och 5 års utbildning och jag har redan studerat i 5 år. Visst skulle kunna läsa till mer ekonomi kurser iofs så kan ju vara värt att kolla upp. Sen som sagt man skattar bort så pass mycket att jag inte anser att en lön överstigande 36000 är mycket värt innan jag har nog med erfarenhet för att starta egen firma. Då kan jag ju dra in pengar på momsen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det blir lättare om vi talar om årsinkomst, eftersom det är så Skattemyndigheten räknar.
Din årsinkomst beräknas bli 12x38 000=456 000:- Gränsen för att behöva betala statlig inkomstskatt är 443 300:- Du skall alltså betala statlig inkomstskatt med 20% av 12 700:- dvs 2 540:- Det är inte värt att mygla för den struntsumman. För att slippa detta måste du sänka årsinkomsten med 12 700:- Att få skattefria förmåner för den summan, på ett lagligt sätt är svårt, extra ledigt har redan nämnts. Varken förmåner eller extra ledigt ger dig några pengar i plånboken.

I inlägg #5 skriver du "lån jag har på lägenheten" ränteavdragen på dessa lån minskar din årsinkomst, det du har kvar i årsinkomst efter ränteavdragen är det intressanta, inte din månadslön.

Självklart är det intressanta vad jag har för årsinkomst. Inte direkt så man jobbar en månad per år och kommer upp i statlig skatt. Mygla är jag inte intresserad av utan lagliga kryphål/förmåner som genererar indirekta pengar. Nu verkar du inte riktigt greppat att jag tänker långsiktigt. Jag är intresserad av att göra en 5-10 års plan där jag kan få ut så mycket som möjligt av mina pengar, dvs försöka komma på sätt att inte skatta bort allting. Du kanske inte tycker 12700:- är mycket, men året efter kan den summan stiga till 30 300:- osv. Vet du något sätt att få förmåner som ger pengar när man betalar statlig skatt på 50 000:-?

Sen till alla här inne: Jag tänker inte pensionsspara alls innan jag är 40 pga att som läget ser ut idag är det för osäkert med vad som kommer beskattas och inte. Inte ens säkert jag är kvar i Sverige när jag är 40 då det med jämna mellanrum dyker upp internationella jobberbjudanden i min bransch. Än så länge är jag inte så sugen på att flytta, men dyker ett nog bra erbjudande upp kan jag lika gärna besöka Sverige nån gång per år istället.
Citera
2015-04-19, 10:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det blir lättare om vi talar om årsinkomst, eftersom det är så Skattemyndigheten räknar.
Din årsinkomst beräknas bli 12x38 000=456 000:- Gränsen för att behöva betala statlig inkomstskatt är 443 300:- Du skall alltså betala statlig inkomstskatt med 20% av 12 700:- dvs 2 540:- Det är inte värt att mygla för den struntsumman. För att slippa detta måste du sänka årsinkomsten med 12 700:- Att få skattefria förmåner för den summan, på ett lagligt sätt är svårt, extra ledigt har redan nämnts. Varken förmåner eller extra ledigt ger dig några pengar i plånboken.

I inlägg #5 skriver du "lån jag har på lägenheten" ränteavdragen på dessa lån minskar din årsinkomst, det du har kvar i årsinkomst efter ränteavdragen är det intressanta, inte din månadslön.

Begär skattejämkning med hänvisning till ditt ränteavdrag, då slipper du ligga ute med pengar.

"Det innebär att du inkomståret 2015 kan ha en inkomst på 443 300 kronor respektive
629 200 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget."

https://www.skatteverket.se/privat/s...3e8000166.html

Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Jag tränar 5/7 dagar i veckan 1-2h blandat kondition och gym. Jobbet betalar ungefär 50% av min gymkostnad idag, men klart kanske man kan förhandla upp så att de betalar hela kostnaden. Värt att testa om inte annat. Den branschen jag jobbar i finns det olika steg gällande utbildning dvs, 1 år, 3 år och 5 års utbildning och jag har redan studerat i 5 år. Visst skulle kunna läsa till mer ekonomi kurser iofs så kan ju vara värt att kolla upp. Sen som sagt man skattar bort så pass mycket att jag inte anser att en lön överstigande 36000 är mycket värt innan jag har nog med erfarenhet för att starta egen firma. Då kan jag ju dra in pengar på momsen etc.

Självklart är det intressanta vad jag har för årsinkomst. Inte direkt så man jobbar en månad per år och kommer upp i statlig skatt. Mygla är jag inte intresserad av utan lagliga kryphål/förmåner som genererar indirekta pengar. Nu verkar du inte riktigt greppat att jag tänker långsiktigt. Jag är intresserad av att göra en 5-10 års plan där jag kan få ut så mycket som möjligt av mina pengar, dvs försöka komma på sätt att inte skatta bort allting. Du kanske inte tycker 12700:- är mycket, men året efter kan den summan stiga till 30 300:- osv. Vet du något sätt att få förmåner som ger pengar när man betalar statlig skatt på 50 000:-?

Sen till alla här inne: Jag tänker inte pensionsspara alls innan jag är 40 pga att som läget ser ut idag är det för osäkert med vad som kommer beskattas och inte. Inte ens säkert jag är kvar i Sverige när jag är 40 då det med jämna mellanrum dyker upp internationella jobberbjudanden i min bransch. Än så länge är jag inte så sugen på att flytta, men dyker ett nog bra erbjudande upp kan jag lika gärna besöka Sverige nån gång per år istället.

Du verkar inte riktigt förstå hur den statliga inkomstskatten räknas ut. Enligt de belopp som du har angivit, blir inte din statliga inkomstskatt 12 700:- i år som du tycks tro, dessutom minskar dina ränteavdrag din årsinkomst, dvs det är inte säkert att du kommer ovanför brytpunkten i år.

Det är svårt att hitta skattefria förmåner, det flesta förmåner är skattepliktiga.

Senast redigerad av trottwell 2015-04-19 kl. 10:20.
Citera
2015-04-22, 09:01
Medlem
Citat:
Du verkar inte riktigt förstå hur den statliga inkomstskatten räknas ut. Enligt de belopp som du har angivit, blir inte din statliga inkomstskatt 12 700:- i år som du tycks tro, dessutom minskar dina ränteavdrag din årsinkomst, dvs det är inte säkert att du kommer ovanför brytpunkten i år.

Det är svårt att hitta skattefria förmåner, det flesta förmåner är skattepliktiga.

Och så är vi tillbaka till ursprungsfrågan. Hur gör man för att hitta skattefria förmåner alternativt förmåner som kan generera indirekta pengar..

Jag vet att ränteavdrag etc finns med i beräkningar osv, men jag vill ha förslag som är hållbara en längre tid. Inte som gäller medan jag har lån, vilket är max 5 år till
Senast redigerad av Ekiekipartang 2015-04-22 kl. 09:06.
Citera
2015-04-22, 20:10
Medlem
trottwells avatar
Jag kan inte hitta några lagliga skattefria förmåner för en löntagare, gymkort har redan nämnts, utbildning på betald arbetstid kan möjligen vara något, det sänker inte din skatt, men det ger dig något som du kan ha nytta av senare. Jag tror att även det har nämnts i tråden, att skatteplanera fem år framåt är vanskligt, det blåser förändringens vindar på skatteområdet, den nuvarande regeringen tycks vilja ändra på en hel del.

Det är något lättare att skatteplanera för en enskild näringsidkare, det är inte utan anledning som många läkare och tandläkare driver sina praktiker som enskilda firmor, samtidigt som de äger skogs och hyresfastigheter.
Senast redigerad av trottwell 2015-04-22 kl. 20:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in