Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-11, 16:20
  #1
Medlem
Så här ligger det till.
Blev tipsad av en erfaren kille på gymmet för sisådär 4 månader sen att köra efter SS (stronglifts) för att detta skulle tydligen vara det bästa programmet för styrka och muskelmassa.
Nu så här 4 månader senare så ser jag inga imponerande förändringar kroppsmässigt. Knappt så att man ser några överhuvudtaget faktiskt. Känner mig mest sliten.
Har däremot blivit väldigt stark.
Bänk tar jag 115x5.
Knäböj 160x5.
Marklyft 200x5.
Men vart i helsike är musklerna? Börjar nästan bli sur på folk som alltid säger "Lugn du kommer bli stor. En stark muskel är en större blablabla". Om det nu vore så, borde jag inte se resultaten nu då?
Just nu ligger jag på 83 kg, 180 lång. Börjat få lite "love handles" nu, så att jag skulle behöva äta mer kan vi redan nu utesluta.

Vad tycker ni? Ska jag sluta upp med detta program och fokusera på ett specifikt "byggarprogram" i stället?
Nej jag är för övrigt inte nybörjare heller, utan jag har tränat ett tag.

Tacksam för advice
Citera
2015-04-11, 16:44
  #2
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Träning är ju individuell så om du inte tycker att du får dom resultaten du vill ha så byt.
Annars så låter det ju mest som att du behöver deffa.
Citera
2015-04-11, 16:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Träning är ju individuell så om du inte tycker att du får dom resultaten du vill ha så byt.
Annars så låter det ju mest som att du behöver deffa.

Jag har skärt ner på kalorierna nu. Deffa vill jag inte göra då jag inte har särskilt mycket muskelmassa, men ska gå ner lite i vikt så jag slipper lovehandles i alla fall.
Citera
2015-04-11, 16:53
  #4
Moderator
Brutes avatar
Ställ dig frågan, vad tänker du när du hör ord som "stronglift" eller "starting strength"?

Att det kan vara bra nybörjarprogram att träna upp styrka?

Eller program som skulpterar fram fint svällande och tydliga muskler?

Grattis, du har ju uppnått målet med det program du valde. Du känner dig stark.

//Brute
Citera
2015-04-11, 17:08
  #5
Medlem
MuscleSharks avatar
Stronglifts är inget "byggar" program per se. Vissa gillar det dock och använder det som just det.
Men det är högst individuellt hur det funkar för hypertrofi.
Personligen växer jag sjukt dåligt på 5x5 program.
Du behöver ett mer kroppsbyggarprogram att träna efter med högre repetitionsantal.
8-15 repetitioner möjligtvis. Volymen och intensiteten får du själv experimentera lite med efter hur du känner dig, och de resultat du får.
Vem vad det som tipsade dig om SS? En random stor snubbe på gymmet eller?

Lycka till i vilket fall!
Citera
2015-04-11, 17:56
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Man ser sällan ökning i hypertrofi annat än på före-efterfoton (och även då är det ganska subtilt på 4 månader). Man kan ju mäta armarna och så vidare, men då får man även ta med fettökningen. Styrkeökningar brukar vara ett tecken på ökad muskelmassa, men det måste inte nödvändigtvis vara så.

Som många ovan skrev är inte SS ett byggarprogram. Det är ett effektivt nybörjarprogram som förvisso även mer erfarna kan ha nytta av, men för body building för någon som markar 200kg är det knappast det bästa valet.

Du kan ju fortsätta köra basövningarna men lägga till lite mer isolerande övningar för bröst, armar med mera. Det ena måste inte utesluta det andra, även om man kanske måste prioritera ibland.

EDIT: nu såg jag att du låg på stronglifts(SL), inte starting strength (SS). Men det är ju ungefär samma upplägg så...
Citera
2015-04-11, 18:47
  #7
Medlem
ResidentUnknowns avatar
Menar du SS eller SL?

Om du siktar på att få en schysst kropp över lång tid, fortsätt.

Vill du bli "ripped" nu till sommaren, byt till en valfri 5dagars split och deffa.
Citera
2015-04-11, 19:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResidentUnknown
Menar du SS eller SL?

Om du siktar på att få en schysst kropp över lång tid, fortsätt.

Vill du bli "ripped" nu till sommaren, byt till en valfri 5dagars split och deffa.

Menar naturligtvis SL. Trött i huvudet

Mja jag undrar om det är någon idé att fortsätta. Tycker att jag börjar bli väldigt sliten med att köra så här, så jag tror jag byter till något annat. Ser inga märkbara ökningar muskelmässigt heller så...
Citera
2015-04-11, 19:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Stronglifts är inget "byggar" program per se. Vissa gillar det dock och använder det som just det.
Men det är högst individuellt hur det funkar för hypertrofi.
Personligen växer jag sjukt dåligt på 5x5 program.
Du behöver ett mer kroppsbyggarprogram att träna efter med högre repetitionsantal.
8-15 repetitioner möjligtvis. Volymen och intensiteten får du själv experimentera lite med efter hur du känner dig, och de resultat du får.
Vem vad det som tipsade dig om SS? En random stor snubbe på gymmet eller?

Lycka till i vilket fall!

Ska bli.
Blev tipsad av en stor kille på gymmet, som jag inte känner så bra. Men han verkar veta ett och annat så jag tänkte ge det en chans.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Man ser sällan ökning i hypertrofi annat än på före-efterfoton (och även då är det ganska subtilt på 4 månader). Man kan ju mäta armarna och så vidare, men då får man även ta med fettökningen. Styrkeökningar brukar vara ett tecken på ökad muskelmassa, men det måste inte nödvändigtvis vara så.

Som många ovan skrev är inte SS ett byggarprogram. Det är ett effektivt nybörjarprogram som förvisso även mer erfarna kan ha nytta av, men för body building för någon som markar 200kg är det knappast det bästa valet.

Du kan ju fortsätta köra basövningarna men lägga till lite mer isolerande övningar för bröst, armar med mera. Det ena måste inte utesluta det andra, även om man kanske måste prioritera ibland.

EDIT: nu såg jag att du låg på stronglifts(SL), inte starting strength (SS). Men det är ju ungefär samma upplägg så...

Blir att testa något annat upplägg med flera isolerade övningar.
Efter att ha läst lite mer om stronglifts nu så verkar det inte vara något bra alternativ om man vill bygga maximalt med muskelmassa.

Tackar för tipsen boys
Citera
2015-04-11, 19:26
  #10
Medlem
Har du tagit mått innan som du kan jämföra med och före och efter-bilder? För mig fungerar SS-liknande program med små modifikationer utmärkt för mig fortfarande och då har jag tränat snart i 10 år. Nu kan det vara så att programmet inte var någonting för dig men som någon i tråden tidigare nämnde så kan det vara svårt att se sina ökningar, särskilt om man inte mäter eller tar bilder som man kan jämföra före och efter.

I mitt huvud ser jag likadant ut som jag gjorde för 10 år sedan när jag ser mig själv i spegeln även om bilder och mått visar på en extrem skillnad.
Citera
2015-04-11, 19:28
  #11
Medlem
Alla tipsa mig om SL när jag börja gymma också så jag körde på det ett bra tag utan att se några nämnvärda förändringar på min kropp, jag blev såklart stark på en relativt kort tid men det är inte därför jag tränar, jag vill bara få en snyggare kropp.

Alltså sket jag i det, började köra ett Push/Pull schema, sänkte vikten och höjde repsen till runt 10-12. Började köra lite mer isolationsövningar samt fokuserade mer på formen och inte bara att flyta vikten, det var inte förrens då som jag märke förändring.
Citera
2015-04-11, 19:33
  #12
Medlem
Det är ju en skitbra början. Mitt problem är att jag kör för mycket hypertrofi och ökat för dåligt i styrka, medans jag ofta får kommentarer om att jag blivit biff. 5x115 i bänk är skitbra. Sänk vikterna till 70-80% av din 1RM och börja högreppa. Då ska du se på fan. Skär inte ned på kalorierna, snarare öka intaget. Kör 4x10 i varje övning ett tag. För att bygga massa är det muskelkontakt som gäller i utförandet, och ej endast att förflytta vikten. Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback