Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 13:52
  #1
Medlem
Titeln säger allt. Ska förklara vad jag menar. Musiken som numera görs helt eller delvis med DAW:S på datorer verkar inte ha ordentliga "musikaliska" baslinjer utan mer ett rytmiskt dunk. Musik som spelas på instrument har ju oftast ett separat mer "korrekt" baslinje spelat på ett instrument särskilt för det syftet, t.ex. elbas eller kontrabas. Exempel på musikgenrer som mesta har eller verkar ha detta rymtiska dunk är House, övrig EDM (räknar inte dubstep p.g.a att basen där är en helt annat affär d.v.s. "dropet"), modern hip hop och vissa former av mainstream pop. Syftar på "dunket", den verkar fungera mer som ett slagverk än musikalisk baslinje. Antar att det har något att göra med att dessa genrer jag nämner oftast spelas i nattklubbar när det inte spelas på DJ gig eller på respektive rappare eller sångares konsert d.v.s. playback för att kompa. Inte för att denna sorts musik ska förbjudas eller något men jag märker att dessa sorters basgångar eller vad det nu kallas skiljer sig kraftigt från genrer där baslinjen spelas live med ett specifikt basinstrument. Kan någon förklara detta från ett musikteori sätt?
Citera
2015-04-11, 14:10
  #2
Medlem
Det är naturligt att en basist gör bättre basgångar än en musiker som spelar alla instrument. Har inte tänkt så mycket på basgångar i den typen av musik du tar upp. Dess kvaliteter ligger nog ofta i annat. T ex bra bas och trumtakter som är mer monotona men ändå tilltalande, allmänt sound och melodier och liknande.
Citera
2015-04-11, 20:08
  #3
Medlem
Tänkte mest på att house, hip hop och mycket EDM inte presenterar mycket harmonier i sig, house kör ofta t ex bara på kvinter om de ens byter baston, tror man får söka sig till annan musik om man gillar harmonier och utsmyckade basgångar. Det är genrens uttryckssätt, typ att krångla inte till det. Samma fenomen fanns inom punken i mitten av 70–talet.
Citera
2015-04-11, 22:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Ska förklara vad jag menar. Musiken som numera görs helt eller delvis med DAW:S på datorer verkar inte ha ordentliga "musikaliska" baslinjer utan mer ett rytmiskt dunk. Musik som spelas på instrument har ju oftast ett separat mer "korrekt" baslinje spelat på ett instrument särskilt för det syftet, t.ex. elbas eller kontrabas. Exempel på musikgenrer som mesta har eller verkar ha detta rymtiska dunk är House, övrig EDM (räknar inte dubstep p.g.a att basen där är en helt annat affär d.v.s. "dropet"), modern hip hop och vissa former av mainstream pop. Syftar på "dunket", den verkar fungera mer som ett slagverk än musikalisk baslinje. Antar att det har något att göra med att dessa genrer jag nämner oftast spelas i nattklubbar när det inte spelas på DJ gig eller på respektive rappare eller sångares konsert d.v.s. playback för att kompa. Inte för att denna sorts musik ska förbjudas eller något men jag märker att dessa sorters basgångar eller vad det nu kallas skiljer sig kraftigt från genrer där baslinjen spelas live med ett specifikt basinstrument. Kan någon förklara detta från ett musikteori sätt?


Den musikstilen bygger dessutom mycket på effekter och sound...kanske det blir grötigt om basen lirar mer "melodiöst" i linjer. Det måste vara hjärndödande tråkigt att stå och pumpa samma ton åtta takter i rad för en lajvbasist. En dator har inga personliga preferenser.
Citera
2015-04-12, 11:24
  #5
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Ska förklara vad jag menar. Musiken som numera görs helt eller delvis med DAW:S på datorer verkar inte ha ordentliga "musikaliska" baslinjer utan mer ett rytmiskt dunk. Musik som spelas på instrument har ju oftast ett separat mer "korrekt" baslinje spelat på ett instrument särskilt för det syftet, t.ex. elbas eller kontrabas. Exempel på musikgenrer som mesta har eller verkar ha detta rymtiska dunk är House, övrig EDM (räknar inte dubstep p.g.a att basen där är en helt annat affär d.v.s. "dropet"), modern hip hop och vissa former av mainstream pop. Syftar på "dunket", den verkar fungera mer som ett slagverk än musikalisk baslinje. Antar att det har något att göra med att dessa genrer jag nämner oftast spelas i nattklubbar när det inte spelas på DJ gig eller på respektive rappare eller sångares konsert d.v.s. playback för att kompa. Inte för att denna sorts musik ska förbjudas eller något men jag märker att dessa sorters basgångar eller vad det nu kallas skiljer sig kraftigt från genrer där baslinjen spelas live med ett specifikt basinstrument. Kan någon förklara detta från ett musikteori sätt?

Nej det har inte fördummats, man anpassar basspelet till låten och gengre. Dansmusik bygger mycket på beat och då ska basgången inte ta över utan komplettera till beaten. Men jag har också hört elektronikalåtar med komplicerade basgångar. Titta bara på den tidiga punken, skulle inte kalla de basgångarna avancerade.

Om du tittar på partitur på klassiskmusik från 1700-1800 talet så finns det stycken med enkla bastämmor som skapar "rytm" för stycket som de andra instrumenten kan luta sig mot.

Har självt spelat Stevie Wonder låten Superstision som många coverband där basen kopierar clavinetspelet. Men när man lyssnar på orginalet är basen i inledningen väldigt simpel, men vilken tyngd och dynamik det ger när låten utvecklas. Ett mer avancerat spel i början hade kunna gjort låten jättetråkig och odynamisk.

Sedan kan det i bland live vara mer effektivt att köra "pump" basspel för att få det att fästa och ge energi.

Så skit i om det är enkelt eller komplicerat, gör det som känns rätt för låten.
Citera
2015-04-12, 12:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nej det har inte fördummats, man anpassar basspelet till låten och gengre. Dansmusik bygger mycket på beat och då ska basgången inte ta över utan komplettera till beaten. Men jag har också hört elektronikalåtar med komplicerade basgångar. Titta bara på den tidiga punken, skulle inte kalla de basgångarna avancerade.

Om du tittar på partitur på klassiskmusik från 1700-1800 talet så finns det stycken med enkla bastämmor som skapar "rytm" för stycket som de andra instrumenten kan luta sig mot.

Har självt spelat Stevie Wonder låten Superstision som många coverband där basen kopierar clavinetspelet. Men när man lyssnar på orginalet är basen i inledningen väldigt simpel, men vilken tyngd och dynamik det ger när låten utvecklas. Ett mer avancerat spel i början hade kunna gjort låten jättetråkig och odynamisk.

Sedan kan det i bland live vara mer effektivt att köra "pump" basspel för att få det att fästa och ge energi.

Så skit i om det är enkelt eller komplicerat, gör det som känns rätt för låten.

Okej tack
Citera
2015-05-06, 23:19
  #7
Medlem
RapLifes avatar
Du tänker på 808s. Det är väl egentligen en bastrumma från trummaskinen Roland TR-808. Ljudet användes mycket som baskagge i elektroniska låtar på 80-talet, bland annat hiphop innan folk började med samplade trummor. Då användes den som en bastrumma. Soundet som du tänker på är dock en dirty south grej (dvs mer modern hiphop) med att 808en används som en basgång och pitchas till en "melodi" med ytterligare en kick över 808en.
Vissa producenter var riktiga genin när det kom till 808s, dom som gjorde sakerna först dvs för när någon väl har kommit på det är det ju ingen svår grej att imitera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback