Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 00:23
  #1
Medlem
snyltarherrens avatar
Som sagt, Lämnar microsoft ut skype-loggar till myndigheter på begäran? Jag tänker mig chattloggar osv. Är risken stor att polisen orkar begära ut detta för mindre brott?
Citera
2015-04-11, 09:42
  #2
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2015-04-11, 11:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyltarherren
Som sagt, Lämnar microsoft ut skype-loggar till myndigheter på begäran? Jag tänker mig chattloggar osv. Är risken stor att polisen orkar begära ut detta för mindre brott?
Ja, det tror jag. Inte vid mindre brott, men vill de ha loggarna så kan de komma åt dem.

Därför pratar jag alltid, om jag ska säga något busigt, för det kan inte loggas. Sen kan man ju visa saker i kameran, gester, och så, som komplement, men skriver jag så ändrar jag numera då det alternativet finns. Går ju att neka om man skriver smart, så editerar man sen, så får du sagt det du ville men ändringen ser inte dum ut, så det går inte bevisa att det ändringen gjordes för att dölja, utan det ska vara motiverade redigeringar, och det är lätt om du och den du skriver med känner varandra.

Blir en editering konstig så raderar jag den, ser bättre ut än en tillgjord editering

Men ha mer än ett nick, så du inte skriver från det vanliga. För Skype har en bra kryptering. Fast nu ska ju MS hjälpa till och då spelar ju det ingen roll, det med krypteringen. Men om ett helt nytt nick skriver hemma hos dig 2 gånger i veckan så låter ju inte det så dumt om du säger att din polare brukar skriva. Inte dumt då att ha en mobil liggande som du sätter på vid de tillfällena, så kan en masttömning visa att det varit 2 mobiler igång varje gång det andra nicket är aktivt, vilket stärker din historia rejält.

Och det andra nicket ska skriva annorlunda, om du skriver som en fjortis, typ 'a ja vet, de e bra, sj?' så måste andra nicket skriva riktig svenska, men har du tur, som jag, så skriver man som en fjortis då istället, msn-svenska, det är kul.

Annat nick, en och samma telefon är där just då, och helt annat skriftspråk. Då klarar du dig.
__________________
Senast redigerad av xtroverto 2015-04-11 kl. 11:08.
Citera
2015-04-14, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyltarherren
Som sagt, Lämnar microsoft ut skype-loggar till myndigheter på begäran? Jag tänker mig chattloggar osv. Är risken stor att polisen orkar begära ut detta för mindre brott?
Ja självklart. Rent juridiskt finns inget som hindrar utlämning även vid mindre brottslighet. Hur stor är risken? Hur långt är ett snöre? Beror helt på situationen. Du får ge mer information så kan vi kanske göra en riskbedömning.
Citera
2015-04-15, 18:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
För Skype har en bra kryptering.

Vad gör en bra kryptering när myndigheterna har bakdörrar?
http://arstechnica.com/tech-policy/2...skype-traffic/.

Genom den reguljära byteshandeln mellan underrättelsetjänster så kan inhämtade uppgifter i ett land hamna i ett annat utan att man bryter mot någon lag, och i Sverige har vi dessutom fri bevisföring.
Citera
2015-04-15, 20:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Vad gör en bra kryptering när myndigheterna har bakdörrar?
http://arstechnica.com/tech-policy/2...skype-traffic/.

Genom den reguljära byteshandeln mellan underrättelsetjänster så kan inhämtade uppgifter i ett land hamna i ett annat utan att man bryter mot någon lag, och i Sverige har vi dessutom fri bevisföring.
Myndigheterna begär väl info från MS, de får inte versioner av Skype där de själva kan gå in?

Sen kan du nyttja Skype på ett sätt som gör det svårt för myndigheterna, en liten fördel mot ex mobiler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback