Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 00:15
  #1
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja starta en vpn-service och undrar nu hur jag skall gå tillväga?

Är egna servrar ett måste? Kan man använda t.ex. VPS:er? Detta då för att jag inte vill ha egna servrar.

Måste jag starta ett bolag för detta? Vill inte köra det under nått av mina nuvarande bolag och inte så sugen på att starta ett nytt bolag.

Hur kan man undvika skatter? Ta betalt i Bitcoin?

förlåt för taskigt skrivande!

/F
Citera
2015-04-11, 09:42
  #2
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-04-11, 10:10
  #3
Medlem
.Chloes avatar
Att starta en verksamhet som du tar betalt för behöver du med största sannolikhet redovisa för Skatteverket. Man behöver skatta Bitcoin, ja.

Egna servrar är inte ett måste, men en av huvudprinciperna med att vara en VPN-leverantör är att erbjuda integritet och säkerhet. Att inte ha egenkontroll är inte att erbjuda integritet och säkerhet då du inte kan lova dina kunder någonting(t.ex logghantering, upptid, stabilitet och säkerhet).
Du kan alltså hyra en VPS för 2$/månad och har den som en VPN-server och sedan ta betalt för detta, men kom då ihåg att detta är en väldigt dålig och ful lösning.

Sen beror det givetvis på vad exakt du vill erbjuda. Handlar det om att erbjuda IP-adresser världen över(likt en proxy-leverantör) så behöver du inte ha lika stort fokus på de kriterierna jag nämnde ovanför.

Vissa leverantörer fokuserar inte alls på säkerhet utan erbjuder andra saker, medan andra leverantörer säljer grundprincipen med VPN(och ibland lite till).
Citera
2015-04-11, 22:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Att starta en verksamhet som du tar betalt för behöver du med största sannolikhet redovisa för Skatteverket. Man behöver skatta Bitcoin, ja.

Egna servrar är inte ett måste, men en av huvudprinciperna med att vara en VPN-leverantör är att erbjuda integritet och säkerhet. Att inte ha egenkontroll är inte att erbjuda integritet och säkerhet då du inte kan lova dina kunder någonting(t.ex logghantering, upptid, stabilitet och säkerhet).
Du kan alltså hyra en VPS för 2$/månad och har den som en VPN-server och sedan ta betalt för detta, men kom då ihåg att detta är en väldigt dålig och ful lösning.

Sen beror det givetvis på vad exakt du vill erbjuda. Handlar det om att erbjuda IP-adresser världen över(likt en proxy-leverantör) så behöver du inte ha lika stort fokus på de kriterierna jag nämnde ovanför.

Vissa leverantörer fokuserar inte alls på säkerhet utan erbjuder andra saker, medan andra leverantörer säljer grundprincipen med VPN(och ibland lite till).

Vad är det för tjänster man erbjuder då?

Är det tilllåtet att använda hyrda vps-servrar för vpn:er?
Citera
2015-04-11, 22:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Att starta en verksamhet som du tar betalt för behöver du med största sannolikhet redovisa för Skatteverket. Man behöver skatta Bitcoin, ja.

Egna servrar är inte ett måste, men en av huvudprinciperna med att vara en VPN-leverantör är att erbjuda integritet och säkerhet. Att inte ha egenkontroll är inte att erbjuda integritet och säkerhet då du inte kan lova dina kunder någonting(t.ex logghantering, upptid, stabilitet och säkerhet).
Du kan alltså hyra en VPS för 2$/månad och har den som en VPN-server och sedan ta betalt för detta, men kom då ihåg att detta är en väldigt dålig och ful lösning.

Sen beror det givetvis på vad exakt du vill erbjuda. Handlar det om att erbjuda IP-adresser världen över(likt en proxy-leverantör) så behöver du inte ha lika stort fokus på de kriterierna jag nämnde ovanför.

Vissa leverantörer fokuserar inte alls på säkerhet utan erbjuder andra saker, medan andra leverantörer säljer grundprincipen med VPN(och ibland lite till).

Hur ska skatteverket veta att jag får bitcoin om jag försöker "tvätta" de sen. Skatteverket har ju inte koll på hur mycket bitcoins jag får in till min bitcoin-wallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback