Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-08-13, 22:52
  #85
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nej, alla produkter har inte market makers. Vanliga aktier, t.ex. har inte det. Att en produkt har en market maker innebär att det alltid så länge produkten är öppen för handel finns en aktör, vanligen den som ger ut den, som ställer både ett köp och sälj pris. Dvs du kan alltid handla från utgivaren, så spelar egentligen inte så stor roll om det bara är du som handlar i produkten, då du alltid kan sälja till utigvaren.
Sen som sagt, produkterna jag handlar har en underliggande tillgång som market maker sätter priset efter. Går den underliggande tillgången upp i pris, höjer även market makern priset på produkten (förutsatt att det inte är en Bear-produkt, då är det tvärtom).

Att det är bra med mer mänskliga handlare i de underliggande produkterna är, för min del iaf, för att jag har märkt att de tider då mest människor handlar är framtida rörelser lättare att förutspå, enligt mig iaf.

Finns eventuellt mystiska småbolag där det inte finns några MMs men det är absolut vanligast att det finns flera market makers i de vanliga aktierna, givetvis i kombination med en central orderbok.

Det du pratar om är situationer där det bara finns en market maker. Vi har alla olika strategier, men jag hade inte känt mig helt bekväm att handla en produkt där det i praktiken bara finns en motpart. Och det bör åtminstone något man bör ta hänsyn om man nu tänker börja leva som daytrader.
Citera
2018-08-13, 23:20
  #86
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det du pratar om är situationer där det bara finns en market maker. Vi har alla olika strategier, men jag hade inte känt mig helt bekväm att handla en produkt där det i praktiken bara finns en motpart. Och det bör åtminstone något man bör ta hänsyn om man nu tänker börja leva som daytrader.
Det är såklart en risk att handla i instrument mot bara en part, jag är fullt medveten om det. Skulle inte rekommendera, och absolut inte om man nyss börjat tradea. Finns ju alltid en risk att utgivaren lägger ner, dock finns det en del regler gällande när dom får göra det. Det funkar för mig och jag är villig att ta den risken då villkoren i dessa är något jag inte kan få någon annanstans, vad jag hittat iaf.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback