Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 22:41
  #145
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du svarade inte -- hur gammal var din partner i förhållande till dig?

Vad menas med "ganska sent"?

Jag var närmare 40, och min partner några år yngre.
Nöjd?
Citera
2017-04-23, 22:43
  #146
Avstängd
micro113s avatar
.
Citera
2017-04-23, 22:44
  #147
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag var närmare 40, och min partner några år yngre.
Nöjd?
Ja.
Blev lite fel här när jag växlade mellan olika trådar .. så uppfattade ditt inlägg som jag först svarade på som ett inlägg i en annan tråd.

Ber om ursäkt för det.
Citera
2017-04-23, 22:46
  #148
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, inte nöjd.
Jag ser det som ett undvikande icke-svar gällande din partner men jag får väl godta det.

Närmare 40 är inte 40+.

Att skaffa barn i trettioårsåldern betraktas knappast som ganska "sent" ...

Tråden handlar ju om män, inte kvinnor. Därför är min partners ålder mindre relevant.
Jag var betydligt närmare 40+ än 30+.
Citera
2017-04-23, 22:47
  #149
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det stod det INTE...


- Vi säger nästan alltid ja när motiveringen är fosterskada, berättar professor emeritus Marc Bygdeman som sitter i Socialstyrelsens rättsliga råd. 60 procent av ansökningarna handlar om fosterskador. Vi graderar inte fosterskadorna, det får föräldrarna göra.

Att du missat den förändrade debatten kring DS förvånar mig inte faktiskt .. Det är bara så mycket DU

Det ÄR hundra procent, och det spelar ingen roll för debatten om det skulle vara 99 eller 98 procent heller. Det hinner ändå åka med många barn där, som haft oturen att få gomspalt, DS eller avsaknaden av en hand eller en fot...

Jag VET att det förekommer en debatt kring aborter av DS-foster, och det har det alltid gjort - så länge som man kunnat diagnosticera och abortera dem överhuvudtaget. Det intressanta i VÅR debatt är dock, att SOCIALSTYRELSEN inte har förändrat sina direktiv när det gäller abort av DS-foster. Och det är dom som bestämmer...
Citera
2017-04-23, 22:49
  #150
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR hundra procent, och det spelar ingen roll för debatten om det skulle vara 99 eller 98 procent heller. Det hinner ändå åka med många barn där, som haft oturen att få gomspalt, DS eller avsaknaden av en hand eller en fot...

Jag VET att det förekommer en debatt kring aborter av DS-foster, och det har det alltid gjort - så länge som man kunnat diagnosticera och abortera dem överhuvudtaget. Det intressanta i VÅR debatt är dock, att SOCIALSTYRELSEN inte har förändrat sina direktiv när det gäller abort av DS-foster. Och det är dom som bestämmer...
Nej, 100% är inte "nästan" alla - utan alla ...

Och återigen - gomspalt är en symptom på andra syndrom ..
Citera
2017-04-23, 22:50
  #151
Medlem
Bizmarcks avatar
Ni är sjukt offtopic.
Fortsätt i PM!
Citera
2017-04-26, 11:17
  #152
Avstängd
män når sin "prime" efter 30 och kan "peaka" ända upp till 50 års ålderna ifall han sköter sig rätt. kvinnor når sin prime i tonnåren och till 25 kanske, men om tjejer sköter sig rätt kan det komma upp till 40 års åldern. det är rent evolutionärt och män som kunde jaga och hade mycket erfarenhet kunde producera barn som kunde överleva bättre.
Citera
2017-05-22, 13:02
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesvejs
män når sin "prime" efter 30 och kan "peaka" ända upp till 50 års ålderna ifall han sköter sig rätt. kvinnor når sin prime i tonnåren och till 25 kanske, men om tjejer sköter sig rätt kan det komma upp till 40 års åldern. det är rent evolutionärt och män som kunde jaga och hade mycket erfarenhet kunde producera barn som kunde överleva bättre.


Nej inte i fråga om missbildning skada , män kan göra barn till 80 årsålder har inget med diskussionen att göra
Citera
2017-05-22, 13:08
  #154
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, 100% är inte "nästan" alla - utan alla ...

Och återigen - gomspalt är en symptom på andra syndrom ..

Källa? Det har jag nämligen aldrig hört. Tvärtom faktiskt - du kan läsa om operation SMILE t.ex.. Denna operation är den enda barnen behöver, och sedan får de ett helt normalt liv.
Citera
2017-05-23, 03:55
  #155
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du sa att rutinultraljudet planeras in i vecka 18-20, och det stämmer inte. Den sista dagen att göra abort utan att ansöka hos Socialstyrelsen är ju vecka 17+6. (Alldeles för sent enligt mig, men det är OT här.)

Det där med att de som får missbildade barn skulle ha en massa problem tidigt i graviditeten känner jag inte igen heller. Vad tänker du på då? Om du syftar på missbildningsultraljudet som man gör när det finns missbildningar i släkten, så är det ingen idé att göra det när fostret är så litet att man inte kan se ordentligt. Man måste ju kunna se de enskilda kotorna och andra strukturer.

Jo, det stämmer. Man har ändrat detta under de senaste åren. Nu mer är det rutin att lägga RUL i vecka 18-20 då aborttiden gått ut, en av anledningarna till detta är för att föräldrar inte ska genomföra en abort om barnet inte har det kön som de önskar.

Det är hursomhelst inte topic för tråden. Gällande pappor (och mammor) som skaffar barn sent så finns det andra nackdelar än att det kan bli defekter på barnet. Ju äldre en person är desto svårare har de att anpassa sig efter den nya verkligheten där de inte längre är huvudpersonen i sina liv.

Detta kan vägas upp av att ålderns vishet och erfarenhet ändå gör så att de "gör det rätta" men inte riktigt trivs med det. Unga föräldrar kan istället ofta sätta sig in i rollen lite mer helhjärtat men göra lite väl tanklösa saker istället. Men det säger ju sig självt att en person som haft ett långt vuxenliv där de kunnat sätta sig själv och sina intressen i första rummet har svårare för att anpassa sig till en verklighet där man är sitt barns tjänare, särskilt under de första åren.
Citera
2017-05-23, 06:30
  #156
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är hursomhelst inte topic för tråden. Gällande pappor (och mammor) som skaffar barn sent så finns det andra nackdelar än att det kan bli defekter på barnet. Ju äldre en person är desto svårare har de att anpassa sig efter den nya verkligheten där de inte längre är huvudpersonen i sina liv.

Detta kan vägas upp av att ålderns vishet och erfarenhet ändå gör så att de "gör det rätta" men inte riktigt trivs med det. Unga föräldrar kan istället ofta sätta sig in i rollen lite mer helhjärtat men göra lite väl tanklösa saker istället. Men det säger ju sig självt att en person som haft ett långt vuxenliv där de kunnat sätta sig själv och sina intressen i första rummet har svårare för att anpassa sig till en verklighet där man är sitt barns tjänare, särskilt under de första åren.

Och en 18-årig flicka, som haft fullt upp med skolarbete, fester, idrott eller annan egen utveckling och som är curlad hemma - kanske t.o.m. får färdigbredda smörgåsar till frukost och sängen bäddad - är så mycker mer beredd att ge upp allt detta och bli sitt barns tjänare? Nä, det köper jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback