Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-09, 21:58
  #1
Medlem
Vindhlers avatar
Det står nu klart att SD:s partiledning läser medlemmarnas e-post, något som är extremt integritetskränkande. William Hahne skriver på sin facebook:

Citat:
Nu erkänner partiledningen det jag och många andra vetat om eller misstänkt länge – att de läser sverigedemokratiska företrädares e-post.
Erkännandet om att man läser partiföreträdares e-post kommer eftersom partiledningen inte på något annat sätt kunnat bevisa att jag fått ett medlemsregister skickat till mig, något jag vetat om och velat tvinga fram så att mina partivänner också får detta bekräftat.
Det stämmer alltså att jag fått ett medlemsregister skickat till mig. Det som däremot inte stämmer är att jag använt mig av det, vilket jag har varit noga med att påpeka i mina uttalanden. Jag har hållit två möten för ett 40-tal personer i min närhet, varav ca 30 av dessa varit nominerade till olika förtroendeposter av mig personligen. Jag har knappast behövt använda mig av ett medlemsregister för att kalla till dessa två möten då nästan samtliga personer stått mig väldigt nära. Jag hade däremot eventuellt tänkt använda mig av registret för att göra ett informationsutskick inför årsmötet – men det gjorde jag aldrig.

Anledningen till att jag ens fått ett medlemsregister skickat till mig är att före detta ordförande för SD Stockholms stad, Maria Danielsson, på ett mycket oansvarigt sätt själv skickat ut medlemsregister åt höger och vänster helt utan styrelsebeslut eller direktiv för användning.
Om man konsekvent skulle utesluta alla personer som otillbörligt haft tillgång till medlemsregister skulle man behöva utesluta hundratals partiföreträdare.
Men det som alltså är mest anmärkningsvärt och skrämmande i den här historien är att det nu är uppenbart för alla att partiledningen läser sverigedemokratiska företrädares e-post, något som rimligen inte kan klassas som annat än dataintrång. Partiledningen har i många år använt sig av dessa metoder och jag vet att det är mängder av företrädare som utan vetskap fått sin e-post avläst i olika syften. Alla företrädare som har en @sverigedemokraterna.se-adress riskerar att bli eller ha blivit drabbad. Tänk på det framöver. Allt du skriver eller får skickat till dig på din @sverigedemokraterna.se-adress kan läsas av partiledningen. Partiledningens maktmissbruk vet inga gränser.

Vad säger egentligen lagen om att en partiledning olovligen läser medlemmars e-post, finns det några data-lagar som man brutit mot, och var ligger isåfall straffskalan? Före detta ordföranden för SD-Sthlm har även skickat ut medlemsregistret på ett högst oansvarigt sätt, något som borde strida mot PUL. Kan Maria sättas i fängelse för detta måntro? Hon borde väl rimligtvis vara ansvarig.

Här kan vi diskutera politiska konsekvenser av att SD:s ledning läser partimedlemmarnas e-post.
Citera
2015-04-09, 21:59
  #2
Medlem
Vindhlers avatar
En användare skriver i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Det finns flera saker här. 1. SD har läst privat e-post. Enligt lagen måste man först meddela den som berörs. 2. För att kunna läsa e-post som är privat måste en allvarlig misstanke finnas. Hur har den uppstått? 3. SD är skyldiga att föra ett register, och speciellt SD, som hanterar uppgifterna ytterst försiktigt. 4. Den som skickat registret har gjort sig skyldig till en överträdelse enligt PUL.

Frågan uppstår här om inte SD själva överskridit flera gränser? Har man centralt suttit och sökt i mejlen, på vilka grunder, är det så allvarligt enligt lagen att det är tillåtet, har man isf meddelat de man sökt igenom? Min tanke är att SD och de som hållit i detta för att "leta bevis" kan ha överträtt lagen. Definitivt har man skickat en signal om att SD = Sovjet. Spionerna och partiet ser dig, över allt, vilket i sig är kusligt, även om det inte är en överträdelse.

William Hanhe har inte gjort sig skyldigt till något som ger fängelse som Henrik Vinge påstår. Han är inte registeransvarig, det är SD som är det. WH har endast brutit mot SD's etiska riktlinjer OM han använt sig av materialet. Har han begärt det men sedan ångrat sig då han insett att detta är inte tillåtet, har han knappas ens brutit mot någon stadga.

Två ytterligare frågor uppstår.

a) Ska olika regler gälla för SD's favorit Danielsson, så att hon har tillgång till registret men inte WH? Är det så måste SD förklara varför det är ok i ena fallet men inte i det andra.

b) Varför skulle WH vara så fullständigt idiotiskt korkad att han skulle använda sig av ett medlemsregister och skicka ut mail om han vet att SD vill göra allt för att få ut honom?
Citera
2015-04-10, 06:07
  #3
Avstängd
OT:
Skrev idag till Sverigedemokraterna:
Utesluter Ni sdu:are så kan Ni ta bort mig från medlemsregistret!
Ni har rensat nog nu.
Vill inte ha ngn 8 Klöver.
Jag är livstidsmedlem men vill ha tillbaka mina 1.500kr om Ni
utesluter Kasselstrand mfl.

Jimmie ta fram rakhyveln och byt ut dom där
KOMMUNISTGLASÖGONEN!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback